Gebr. Salentijn B.V. zet met Scania PHEV volgende stap naar zero emissie

Breda, 19 april 2023


Kees Salentijn: “Dit is een prachtig concept waarmee we kunnen schakelen tussen de verbrandingsmotor en elektrisch rijden wanneer dat nodig is.”
Wederom een transportbedrijf dat vertrouwt op de bewezen plug-in hybride technologie van Scania: Gebr. Salentijn B.V. heeft een Scania P360 PHEV 6x2*4 kraan/kipper in gebruik genomen. Het bedrijf is sinds 2014 bezig met verduurzaming van het wagenpark en zet hiermee de volgende stap naar zero emissie transport.

De Scania P-serie met hybride aandrijving en voorzien van elektrisch aangedreven HIAB-autolaadkraan wordt ingezet voor het vervoeren van wegenbouwmaterialen van en naar diverse steden. “Het rijden, laden en lossen in binnenstedelijke gebieden moet steeds vaker emissievrij,” zegt Kees Salentijn. “Dit is een prachtig concept waarmee we kunnen schakelen tussen de verbrandingsmotor en elektrisch rijden wanneer dat nodig is.”

De gebroeders Salentijn richtten in 2005 het bedrijf op en zetten negen jaar geleden met een Scania CNG truck de eerste stappen naar het terugdringen van de CO2-uitstoot. Als opvolging voor dat voertuig werd de Scania PHEV aangeschaft. “We zien dit als een tussenstap naar volledig elektrisch tot de actieradius van de huidige generatie EV trucks aansluit bij onze werkzaamheden.”

Extra veiligheidsopties
De compacte cabine en korte draaicirkel maken de Scania P-serie extra wendbaar in krappe straten. Om het voertuig klaar te maken voor drukke binnensteden werd het voorzien van diverse veiligheidsopties. Een ‘Blind Spot Warning’ systeem, 360 graden camera met beeldopname mogelijkheid, zijzicht camera en trottoirspiegel aan de bestuurderszijde zorgen voor extra zicht voor de bestuurder. Met de ergonomische ‘deur-popper’ op de achterzijde van de cabine kan de chauffeur vanaf de hoogsta-bediening met één druk op de knop het portier openen zonder af te hoeven stappen.

Boven verwachting
De broers zijn enthousiast over de eerste ervaringen. “Ondanks dat we volledig achter de transitie staan, waren we een beetje sceptisch. We werken tenslotte al tientallen jaren met ronkende dieselmotoren. Maar de plug-in hybride vrachtwagen rijdt boven verwachting en we hebben het volste vertrouwen in de technologie.” Voor het onderhoud sloten ze een Scania reparatie- en onderhoudscontract af. “Hiermee weten we exact waar we kostentechnisch aan toe zijn.”

De plug-in hybride Scania combineert een zuinige 360 pk 9-liter verbrandingsmotor met drie batterijen met een geïnstalleerde capaciteit van 90kWh en een bereik tot 60 km. Het opladen van de accu gebeurt zowel regeneratief als ‘s nachts aan de stekker op locatie in Amsterdam. Het bedrijf beschikt over een door Scania geleverde mobiele lader waarmee de capaciteit in vier uur volledig wordt opgeladen, of in 30 minuten indien wordt geladen met 90 kW.

Amsterdams transportbedrijf
Gebr. Salentijn B.V., gevestigd in Amsterdam, vervoert bouwmaterialen in een groot deel van Nederland. Hiervoor beschikken Kees en Evert over een wagenpark bestaande uit zes eenheden, waarvan de helft Scania. Eén van de opdrachtgevers is Rutte Wegenbouw, een bedrijf dat zich net als Gebr. Salentijn B.V. reeds geruime tijd inzet om de ecologische voetafdruk te verkleinen.

Over Scania
logo ScaniaScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.