Angvik Auto met Scania 530S V8 als LZV naar Noorwegen

Breda, 23 februari 2023


Directeur Remco van der Spruit over het servicecontract bij de nieuwe Scania 530S V* LZV: “We weten exact waar we kostentechnisch aan toe zijn en worden volledig ontzorgd. Allemaal dankzij de service van Scania Maasdijk.”
Angvik Auto Holland uit Maasdijk heeft een indrukwekkende combi aan het wagenpark toegevoegd: een Scania 530S 6x2 V8 motorwagen met isotherme opbouw en daarachter een dolly en gestuurde oplegger. Eerder dit jaar nam de Noorwegen specialist al drie Scania 530S 6x2 trekkers met V8 motor in gebruik.

De voertuigen uit de S-serie worden ingezet voor het transport van groente en fruit en diverse levensmiddelen via de nieuwe veerdienst tussen Eemshaven en Kristiansand. “Tot voor kort moesten we via Duitsland naar Noorwegen en liepen we tegen het maximum gewicht aan dat onze oosterburen hanteren voor LZV,” zegt eigenaar Remco van der Spruit. “Met de komst van de Holland Norway Lines kunnen we met 34 ton vers fruit rechtstreeks naar Noorwegen. En met hetzelfde gewicht aan verse zalm weer terug.”

Verschillende configuraties
Met drie 530S trekkers, een 530S bakwagen met isotherme opbouw, drie 3-as gestuurde opleggers, een middenas aanhangwagen én een dolly trailer kan het bevrachtingskantoor verschillende configuraties vormen, waaronder twee 25 meter lange eco-combi’s. “Om zo flexibel mogelijk te zijn, hebben we voor meerdere specificaties gekozen,” legt Van der Spruit uit. “Het rijden met LZV is nieuw voor ons en niet alleen duurzamer, maar ook economisch een stuk interessanter. Het scheelt minimaal een wagen, een chauffeur en een rit per week.”

Sterke V8-motor
Zoals we van Angvik Auto gewend zijn, werd ook voor deze keer voor het vermogen en de prestaties van de V8-motor gekozen. “Naast dat de chauffeurs het prachtig vinden, is een sterke motor onmisbaar gezien de gewichten waarmee we in de binnenlanden van Noorwegen rijden,” zegt Van der Spruit. Alle combinaties, die op jaarbasis rond de 150.000 kilometer gaan rijden, zijn zeer luxe uitgevoerd. De S-cabines werden voorzien van led bars, bullbar en luchthoorns en de Carrier koeltrailers bevatten drie temperatuurzones om verschillende ladingen op drie temperaturen tegelijkertijd te vervoeren. De opbouw en aanhangwagens werden verzorgd door Heiwo.

Het 25 eenheden tellende wagenpark van Angvik Auto bestaat voor het overgrote deel uit Scania. Daar heeft Van der Spruit een goede reden voor. “Qua uitstraling en luxe blijft er weinig te wensen over.” Voor het onderhoud heeft hij een Scania reparatie- en onderhoudscontract afgesloten. “We weten exact waar we kostentechnisch aan toe zijn en worden volledig ontzorgd. Allemaal dankzij de service van Scania Maasdijk.”

Noorwegenspecialist
Angvik Auto Holland rijdt met groente en fruit, bloemen en planten, vlees, vis en diepvriesproducten naar Noorwegen. De oorsprong van het Noorse bedrijf ligt in 1925 in de kustplaats Molde. Na het overlijden van oprichter Svein Angvik in 2018 nam zijn zoon Kristian Messel Angvik het bevrachtingskantoor over. “Zo’n 15 jaar geleden kwam ik in aanraking met Svein en Angvik Auto AS. Na een aantal jaren intensief te hebben samengewerkt via mijn toenmalige werkgever kwam zo’n tien jaar geleden de vraag om een Nederlandse vestiging te starten,” aldus Van der Spruit, die Angvik Auto Holland in Maasdijk leidt. Dat het bedrijf trots is op haar historie blijkt uit de bijzondere belettering, een zwart-wit foto uit de jaren twintig, die op de achterdeuren van alle trailers prijkt.

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. logo ScaniaDe fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.