Scania op IAA 2022

Visionaire oplossingen komen tot leven

19 september 2022

• Op de IAA van dit jaar laat Scania zien hoe haar vele duurzame oplossingen voorzien in de behoeften van klanten
  • Toekomstgerichte batterij-elektrische vrachtwagens, slimme oplossingen voor steden waaronder bussen, en toonaangevende Scania-vrachtwagens met de Super-aandrijflijn worden ondersteund door de digitale diensten van Scania
  • Veertien verschillende Scania-voertuigen zullen in drie verschillende gebieden te zien zijn die een afspiegeling vormen van Scania's toonaangevende assortiment
  • Scania's onlangs geïntroduceerde, nieuwe batterij-elektrische vrachtwagens voor regionaal transport zullen voor het eerst te zien zijn
  • Twee nieuwe krachtige biogas-vrachtwagenmotoren van Scania, 420 en 460 pk, beleven hun wereldpremière op de IAA
  • Studio Scania zal vanaf de IAA dagelijks op locatie online uitzenden over actuele brancheonderwerpen als elektrificatie en fossielvrij transport

Tijdens de terugkeer naar de IAA-beurs, voor het eerst sinds 2018, zal Scania een indrukwekkende demonstratie geven van haar capaciteiten om duurzame transportoplossingen te leveren. Veertien verschillende voertuigen worden tentoongesteld in drie verschillende gebieden. En ze worden ondersteund door een pakket services dat het breedste aanbod in de sector vormt voor klanten die hun CO2-voetafdruk willen verkleinen en tegelijkertijd de beste totale operationele economie willen bereiken. Scania pakt de klimaatcrisis aan door duurzame klantwaarde te bieden op basis van brandstofefficiëntie, elektrificatie en digitale diensten, zoals het nieuwe portaal ‘Mijn Scania’.

“Op de IAA-beurs laat het Scania-team zien dat ons ambitieniveau van het hoogste niveau is als het gaat om het creëren van duurzame transportoplossingen voor het ecosysteem in transport en logistiek”, zegt Stefano Fedel, Executive Vice-president en hoofd Sales en Marketing bij Scania. “Ons commitment voor het leveren van toegevoegde waarde aan de klant is onze leidraad bij het implementeren van geavanceerde, fossielvrije oplossingen op basis van modulariteit en digitalisering, die geschikt zijn voor de transformatie die onze industrie momenteel doormaakt.”

Alle voertuigen die Scania op de IAA toont, zijn het bewijs van Scania's oplossingsgerichte aanpak, waarbij reguliere en digitale diensten worden gecombineerd. Alle oplossingen zijn opgebouwd rond de voertuigen en hun operaties, maar het is duidelijk dat connected services van doorslaggevend belang zijn om de winstgevendheid van de klant hier en nu te maximaliseren:

“Onze sector is een tijdperk ingegaan waarin ‘maken of breken’ nauw verbonden is met het soort datagestuurde diensten dat wij en onze vertrouwde partners aanbieden”, zegt Fedel. “Door gebruik te maken van data, kan alles van financiën en verzekeringen tot preventieve vervangingen en chauffeursdiensten kunnen worden afgestemd op de individuele behoeften van elke klant. Wij zijn al ver gevorderd met het aanboren van het potentieel dat digitalisering en elektrificatie bieden voor de bedrijfsresultaten van onze klanten”.

Scania heeft al vele jaren de boodschap uitgedragen dat er voor de transportsector geen silver bullit oplossing bestaat in de strijd tegen klimaatverandering. Volgens Scania spelen fossielvrije brandstoffen zoals biomethaan, biodiesel en HVO een belangrijke rol bij het bereiken van de CO2-reductiedoelstellingen volgens de Science Based Targets van het bedrijf zelf.

Het centrale deel van de stand wordt gebruikt voor de presentatie van Scania's brede aanbod aan digitale en connected services en laadoplossingen. Twee nieuwe diensten zullen hun debuut maken op de IAA: Mijn Scania en de Scania Driver-app. Beide banen de weg voor meer efficiëntie en winstgevendheid voor de klant.

“We blijven op basis van onze modulaire denkwijze meer variatie en mogelijkheden toevoegen aan ons portfolio voor allerlei soorten klanten”, zegt Fedel. “De reis door dit decennium is fascinerend omdat het meer alternatieven, en meer onzekerheid, biedt dan ooit tevoren. Het bevaren van onbekende wateren is een uitdaging voor alle betrokkenen. Het is onze plicht als toonaangevende fabrikant om alle relevante oplossingen aan te bieden en onze klanten te ondersteunen door hen via partnerships zo goed mogelijk te begeleiden”.

Op de IAA van dit jaar heeft Scania op haar stand ook een eigen studio. Vanuit deze studio zullen Scania-hosts en -deskundigen en uitgenodigde gasten online uitzendingen verzorgen waarin gasten zeer relevante onderwerpen bespreken, zoals elektrificatie, fossielvrij transport en duurzame oplossingen. Het doel is de meest relevante inhoud van de IAA beschikbaar te maken voor een publiek dat de beurs niet zelf kan bijwonen.

Voertuigen die Scania op de IAA tentoonstelt:Scania heeft in totaal veertien voertuigen op de IAA staan, zowel binnen als buiten. Wat de elektrificatie betreft, toont Scania binnen vier batterij-elektrische voertuigen: een model van de onlangs geïntroduceerde nieuwe BEV voor regionale doeleinden, een BEV-bus en twee BEV-vrachtwagens voor stedelijke toepassingen. De uitgebreide line-up van voertuigen op de IAA getuigt van het brede aanbod van Scania, niet alleen op het gebied van BEV: acht ICE-vrachtwagens, waarvan twee V8's, drie voertuigen met de Super-aandrijflijn (de meest brandstofefficiënte aandrijflijn in de industrie), en één vrachtwagen die rijdt op biomethaan, die de twee nieuwe gasmotoren vertegenwoordigt die Scania introduceert.

Op de 800 m2 grote buitenpiste stelt Scania vijf voertuigen tentoon. Daaronder een BEV-stadskipper met de bekende Scania XT-kenmerken, met de nadruk op robuustheid en duurzaamheid. Hij wordt vergezeld door een conventioneel XT-voertuig met een Scania V8, plus een V8-trekker voor zwaar transport en een Irizar touringcar. Last but not least brengt Scania nog drie voertuigen naar de IAA test- en rij-arena: een Scania Super, een haakarm BEV en een veelzijdige hybride vrachtwagen.

Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. logo ScaniaDe fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.