Scania's regionale BEV-oplossingen op de IAA

Een mijlpaal voor geëlektrificeerd vervoer

19 september 2022

• Scania toont haar nieuwste batterij-elektrische (BEV) oplossingen voor regionaal langeafstandsverkeer
  • Twee verschillende vermogensniveaus beschikbaar: 40 R of S met 400 kW, 45 R of S met niet minder dan 450 kW (circa 610 pk)
  • Deze vrachtwagens hebben het vermogen, de actieradius en de laadcapaciteit om de meest uitdagende transporttaken op te lossen
  • Scania kan nu een brede reeks geëlektrificeerde oplossingen bieden met alles van HEV- tot BEV-vrachtwagens met een totaal treingewicht tot 64 ton, en alle diensten om ze te ondersteunen
  • Op de Scania-stand zal ook een prototype te zien zijn van een Megawatt Charging System dat wordt ondersteund door de CHARIN-alliantie
  • Scania legt als leverancier van duurzame oplossingen de nadruk op adviserende verkoop bij het begeleiden van klanten naar het tijdperk van geëlektrificeerd transport

In juni jl. introduceerde Scania het volgende niveau van batterij-elektrische vrachtwagens (BEV) tijdens een online evenement dat veel belangstelling wekte bij potentiële klanten. Het BEV-landschap voor vrachtwagen werd plots veel groter door zowel R- als S-cabines aan te bieden met twee vermogens en een breed aanbod van wielbases, zowel voor trekkers als voor bakwagens. De twee verschillende vermogensniveaus zijn beschikbaar met een maximale capaciteit van 624 kWh aan geïnstalleerde batterijen, wat betekent dat een vrachtwagen van 40 ton een actieradius tot 350 km kan verwachten. Alles bij elkaar maken deze cijfers de weg vrij voor een verscheidenheid aan regionale vrachtwagentoepassingen.

“De introductie in juni was een belangrijke mijlpaal voor ons en voor onze partners”, zegt Fredrik Allard, Senior Vice President en Hoofd Elektrificatie bij Scania. “Wij kunnen nu oplossingen bieden voor een hele reeks klanten en toepassingen, wat betekent dat de transformatie van het transportecosysteem in een stroomversnelling komt. Wij hebben het soort elektrische mogelijkheden en oplossingen klaar waar onze klanten en de transportsector naar smachten.”

Scania's nieuwe generatie BEV-vrachtwagens is gebaseerd op klassieke kenmerken van Scania, zoals modulariteit, duurzaamheid en een totaal bedrijfsrendement dat de verwachtingen van vrachtwagens met verbrandingsmotoren zelfs overtreft. Scania heeft van tevoren ook al de nodige voorbereidingen gedaan om van de nieuwe elektrische vrachtwagens complete oplossingen te maken, met goed voorbereide diensten als opladen, financiering, verzekering en onderhoud.

“Wij geloven dat deze toevoegingen als springplank zullen dienen voor een overgang voor allerlei soorten klanten door belangrijke aspecten op te nemen zoals nauwe samenwerking en een zero-emissie doelstelling”, aldus Allard. “Klanten die het heft in eigen handen willen nemen en een stap voorwaarts willen zetten, kunnen nu krijgen wat ze nodig hebben uit Scania's brede portfolio van oplossingen.”

Scania's volgende niveau van geëlektrificeerde vrachtwagens is leverbaar als bakwagen en als trekker-opleggercombinatie. De verwachte actieradius varieert naar gelang van het gewicht, de configuratie en de topografie, maar een 4x2-trekker-opleggercombinatie van 40 ton met zes accu's kan tot 350 km tussen elke oplaadbeurt rijden, op basis van een gemiddelde snelheid van 80 km/u op snelwegen. Een ‘Nordic’-combinatie van 64 ton kan onder dezelfde omstandigheden een actieradius van ongeveer 250 kilometer verwachten.

Vrachtwagens met vaste routes kunnen bovendien profiteren van gepland opladen bij hun thuisbasis en/of op hun vaste bestemming. Eén oplaadmoment per dag, bijvoorbeeld tijdens de verplichte 45 minuten rusttijd van de chauffeur, zal helpen vrachtwagens met een flexibele operationeel inzet te ondersteunen. Dit betekent bijv. dat een kipper overdag zonder restricties kan rondrijden in grote steden (als de actieradius van 350 km waarmee hij de dag waarschijnlijk begint, niet toereikend is).

“Scania's geëlektrificeerde vrachtwagens hebben nu het punt bereikt waarop we een aantrekkelijk aanbod hebben voor veel verschillende klanten”, zegt Allard. “We hebben hybrides voor bepaalde toepassingen als ‘laagdrempelig’ begin van de elektrificatie-reis. Met de toevoeging van de twee nieuwste BEV's kunnen wij aantrekkelijke oplossingen bieden, waaronder diensten voor distributievoertuigen van 16 ton tot regionaal vervoer en houtvrachtwagens van 64 ton. Dat is verleidelijk voor klanten die streven naar zero emissie en lage bedrijfskosten.”

De nieuwe generatie BEV-vrachtwagens van Scania kunnen aanvankelijk besteld worden als 4x2-aanhangers of als 6x2*4-bakwagens. Een 4x2-aanhanger heeft een wielbasis van 4.150 mm nodig wanneer hij zes batterijen vervoert, en profiteert dus van de Increased Vehicle Dimen­sion regulation in Europa. Bruto treingewichten tot 64 ton, voor de typische Nordic combinatie, kunnen worden gespecificeerd middels 6x2-bakwagens.

Het laadvermogen bedraagt tot 375 kW, wat betekent dat een uur laden als vuistregel zo'n 270 tot 300 km aan actieradius toevoegt. Het continu vermogen van een Scania 40 R of S is 400 kW (gelijk aan 560 pk), terwijl een Scania 45 R of S 450 kW (circa 610 pk) levert. Deze generatie geëlektrificeerde vrachtwagens van Scania kan nu besteld worden en de productie begint in het vierde kwartaal van 2023.

“We zien een groeiende belangstelling en vraag van klanten die de wereldwijde CO2-uitdagingen willen aanpakken”, zegt Allard. “Scania is voor hen een natuurlijke partner omdat we een solide basis hebben op het gebied van duurzaamheid en totaaloplossingen. En met het soort vooruitgang dat we zien bij de ontwikkeling van een oplaadinfrastructuur, verwacht ik nog meer belangstelling in de komende jaren. Een grote overgang naar fossielvrij wegtransport is in de maak.”

Op haar stand laat Scania een prototype zien van een Megawatt Charging System dat wordt geleverd door de CHARIN-alliantie. De MCS-norm is bedoeld om opladen met een hoog vermogen van 1 MW of meer mogelijk te maken. Dat zou het mogelijk maken vrachtwagens voor lange afstanden binnen de verplichte pauze van 45 minuten voor de chauffeurs op te laden. De definitieve beslissing over de norm voor een dergelijk oplaadsysteem is nog niet genomen. Een van de ambities is een enkelvoudige geleidende stekker met hoge veiligheid. De interface moet kunnen worden geautomatiseerd met behulp van een gestandaardiseerde positie op het voertuig, en moet tweerichtingscommunicatie V2X mogelijk maken (voertuig-naar-net, enz.).

De beschikbaarheid van CSS- (huidige standaard) en MCS-oplaadoplossingen is inderdaad van cruciaal belang voor Europese klanten die op grotere schaal in BEV-vrachtwagens willen gaan investeren. Scania werkt samen met diverse mondiale partners om ter plaatse op maat gemaakte individuele oplossingen te bieden. En Traton, het moederbedrijf van Scania, is een joint venture aangegaan met Volvo Group en Daimler Truck voor de bouw van een openbaar oplaadinfrastructuurnetwerk voor zware voertuigen in Europa.

Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. logo ScaniaDe fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.