De Europese 4x2 Artic-versie van het Nikola Tre batterij-elektrisch voertuig (BEV) is een emissievrije batterij- elektrische heavy-duty truck met een best-in-class bereik van ongeveer 500 km en de prestaties om een breed scala aan regionale missies te voltooien.
Het Nikola Tre fuel Cell elektrische voertuig (FCEV) in bètaversie maakt zijn debuut op de IVECO-stand en biedt een glimp van de binnenkort te verschijnen elektrische aandrijving op lange afstand en een belangrijke mijlpaal in IVECO's vooruitgang in de richting van zijn doelstelling van netto nul koolstof in 2040.
Hannover, 19 september 2022
IVECO, het bedrijfswagenmerk van Iveco Group, en Nikola Corporation (Nasdaq: NKLA), openen een nieuw tijdperk in emissievrij transport op de IAA Transportation 2022 met de commerciële lancering van het Nikola Tre batterij-elektrische voertuig (BEV) en de onthulling van de Nikola Tre brandstofcel elektrische voertuig bètaversie. De twee voertuigen werden aan de pers gepresenteerd tijdens de conferentie die vandaag werd gehouden op de IVECO-stand, waar ze te zien zijn. Bezoekers van de tentoonstelling kunnen ook demonstraties in de buitenruimte bekijken en een proefrit maken met de Nikola Tre BEV om de prestaties, het comfort en de geavanceerde intuïtieve functies te ervaren.
"De Nikola Tre batterij-elektrische en brandstofcel elektrische zero-emissie trucks zijn echte game changers in commercieel trucking," zei Michael Lohscheller, President, Nikola Corporation "Ze zijn speciaal ontwikkeld als elektrische voertuigen en leveren de prestaties en rijervaring die in staat zijn om te concurreren met hun dieselaangedreven collega's in de zwaarste missies. Ze bieden operationeel en financieel haalbare zero-emissie oplossingen voor regionale toepassingen en langeafstandstransporten die klanten een echt concurrentievoordeel zullen geven."
"Vandaag lanceren we de eerste producten voor de Europese markt van IVECO's krachtige partnerschap met Nikola Corporation", aldus Luca Sra, President, Truck Business Unit, Iveco Group. "Samen hebben onze teams een modulair platform ontworpen dat zowel brandstofcel- als batterijaandrijvingstechnologieën kan ondersteunen, te beginnen met de Europese 4x2 Artic-versie van de Nikola Tre BEV zware vrachtwagen die hier vandaag zijn debuut maakt. Het is het allereerste modulaire platform voor elektrische vrachtwagens dat beide energiebronnen bevat: batterij-elektrisch voor missies van ongeveer 500 km en brandstofcel-elektrische aandrijving voor transporten tot 800 km in de eerste generatie. Een ware revolutie die een tastbare stap in de richting van ons ambitieuze doel van vervoer zonder uitstoot betekent."
De Europese Nikola Tre BEV wordt geproduceerd door de Nikola IVECO Europe joint venture in haar speciale fabriek in Ulm, Duitsland. De fabriek, die in 2021 werd geopend, beschikt over een eindmontageproces dat speciaal is ontworpen voor elektrisch aangedreven voertuigen en werkt volgens productienormen van wereldklasse.
Nikola Tre: een uniek modulair platform met batterij- en brandstofcel-energiebronnen
Het Nikola Tre-platform is gebaseerd op de succesvolle IVECO S-WAY-truck en beschikt over een elektrische as die mede is ontworpen en geproduceerd door FPT Industrial en Nikola's geavanceerde elektrische technologie. De IVECO- en Nikola-teams hebben een modulaire benadering van dit platform aangenomen, zodat het in staat is om zowel batterij- als brandstofcelaandrijvingstechnologieën te hosten - een primeur in de industrie die de weg vrijmaakt voor de ontwikkeling van hun elektrische aanbod voor de Europese markt.
Nikola Tre BEV: zero-emissie regionaal vervoer is een realiteit
IVECO en Nikola kondigden vandaag de officiële opening aan van de orders voor de Nikola Tre BEV Artic 4x2 in Europa. Het voertuig, dat een wielbasis van 4,021 mm heeft, beschikt over 9 batterijen met een totale energieopslag tot 738 kWh, wat een bereik van ongeveer 500 km levert. Opladen (10-90% SOC) duurt naar schatting slechts 162 minuten, met een 175 kW-lader. Later dit jaar wordt opladen tot 350 kW verwacht. Met een totaal vermogen van 738 kWh en het continue vermogen van 480 kW van de FPT Industrial e-Axle heeft hij het vermogen, het koppel en het bereik om toepassingen zoals hub-to-hub-leveringen en regionaal transport uit te voeren - en de kilometerstand kan worden uitgebreid met opportunity charging. Deze prestaties worden geleverd met lage Total Cost of Ownership, waardoor het een operationeel en financieel haalbare zero-emissie oplossing is.
In lijn met IVECO’s op de bestuurder gerichte aanpak, is elk detail in de cabine van de Nikola Tre BEV ontworpen om het leven aan boord te verbeteren met een ruime en goed ingedeelde omgeving die rijk is aan comfortfuncties en geavanceerde functionaliteiten. Het infotainmentsysteem is gebaseerd op Nikola's eigen bedieningstechnologie van de nieuwe generatie die infotainment- en navigatiefuncties integreert, evenals bedieningselementen voor de meeste functionaliteiten van het voertuig. De uitzonderlijk soepele rit en een rustige omgeving dragen bij aan de superieure chauffeurservaring, waardoor de Nikola Tre een echte favoriet van coureurs in heel Europa wordt.
Nikola Tre brandstofcel elektrisch voertuig (FCEV): een kijkje in elektrische voortstuwing voor langeafstandstransport
De Nikola Tre FCEV Artic 6x2 in bètaversie die op de tentoonstelling werd onthuld, is voorzien van een gestuurde naloopas en een nieuwe cabine met verbeterde aerodynamische prestaties. Met een wielbasis van 3.932 mm biedt hij plaats aan ongeveer 70 bruikbare kilogram waterstof bij een druk van 700 bar. Deze capaciteit, samen met de snelle tanktijd van iets minder dan 20 minuten, maakt een bereik tot 800 km mogelijk. Wanneer Nikola Tre FCEV in 2024 de Europese markt betreedt, zal emissievrije elektrische aandrijving voor langeafstandsmissies een realiteit worden - een belangrijke mijlpaal in IVECO’s vooruitgang in de richting van zijn doelstelling van netto nul koolstof in 2040.
De informatie in dit persbericht is gebaseerd op de beste gegevens waarover Iveco Groep beschikt na haar interne tests en simulaties, in afwachting van de homologatie van het voertuig, daarom kan de informatie over beschikbaarheid en mogelijkheden aan verandering onderhevig zijn. De officieel gehomologeerde driving range zal dichter bij de verkoopdatum van het voertuig worden gepubliceerd. In alle gevallen kunnen de gegevens variëren als gevolg van verschillende factoren (bijv. vrachtwagenuitrusting, rijstijl, weersomstandigheden, routemissie, voertuigconditie, leeftijd en staat van de lithium-ionbatterij).
Over Iveco
Iveco ontwerpt, maakt en verkoopt een uitgebreid gamma lichte, middelzware en zware bedrijfswagens, off-road trucks, stads- en streekbussen en touringcars, evenals speciale voertuigen voor bijvoorbeeld brandbestrijding Iveco telt meer dan 25.000 werknemers en heeft 24 productiefaciliteiten in 11 verschillende landen, waar gebruik wordt gemaakt van geavanceerde technologieën die in 6 onderzoekscentra zijn ontwikkeld. Behalve in Europa is de onderneming ook actief in China, Rusland, Australië en Latijns-Amerika. Dankzij meer dan 5.000 servicepunten in ruim 160 landen kunt u overal ter wereld waar een Iveco voertuig aan het werk is, rekenen op een adequate technische ondersteuning.