19 september 2022
- Zware batterij-elektrische langeafstandstruck beurshighlight van Daimler Truck.
- Zware Mercedes-Benz eActros 300 in nieuwe variant als trekker.
- Aankondiging van de Mercedes-Benz eAtego voor het middelzware segment.
- Europese première van de lichte FUSO Next Generation eCanter.
- Martin Daum, CEO Daimler Truck: "Sinds de laatste IAA vier jaar geleden hebben we de transitie naar CO2-neutraal transport op volle toeren doorgezet. Dit jaar hebben we al acht batterij-elektrische serievoertuigen in ons portfolio. Het is echter niet voldoende om de juiste voertuigen te kunnen aanbieden. Onze klanten hebben ook de juiste infrastructuur nodig. Wij zijn hier zelf op allerlei niveaus actief. Voor een snelle opbouw is het essentieel dat de branche en de politiek samenwerken."
- Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks: "We breiden ons portfolio van batterij-elektrische trucks voortdurend uit. We focussen op duidelijke voordelen voor onze klanten. De voertuigen zijn vanaf het begin ontworpen voor eMobility en maken een betere rijervaring mogelijk, alsook een grotere energie-efficiëntie en duurzaamheid."
Daimler Truck streeft naar volledig lokaal CO2-neutraal transport. De fabrikant laat dit zien met een breed portfolio van volledig elektrische voertuigen op de IAA Transportation 2022 in Hannover. Dé beurshighlight van Daimler Trucks is de zware batterij-elektrische langeafstandstruck Mercedes-Benz eActros LongHaul, die de fabrikant voor het eerst aan het publiek toont. Daimler Truck onthulde op zondagavond tijdens een persconferentie voorafgaand aan de IAA een concept-prototype van de eTruck. De serieversie van de eActros LongHaul heeft een actieradius van circa 500 km met één acculading en maakt hoogvermogen laden mogelijk. De eTruck moet in 2024 klaar zijn voor serieproductie. Een andere beursnoviteit is de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 300 uitgevoerd als trekker voor het flexibele zwaar distributietransport. Daarnaast heeft Daimler Truck de batterij-elektrische Mercedes-Benz eAtego voor het middelzware segment aangekondigd. Als verdere highlight toont de fabrikant op de IAA de lichte batterij-elektrische FUSO Next Generation eCanter, die slechts twee weken na zijn wereldpremière nu zijn Europese première viert op de IAA Transportation.
Tegen 2030 zouden CO2-neutraal rijdende trucks tot 60 procent van de Sales van Daimler Truck in de EU30-landen moeten uitmaken. De deelname van Daimler Truck aan de IAA van dit jaar is de eerste als onafhankelijke DAX-onderneming.
Als divisie van Daimler Truck heeft 's werelds toonaangevende busfabrikant Daimler Buses zich eveneens een volledig CO2-neutraal voertuigportfolio ten doel gesteld. Daimler Buses wil tegen 2030 in elk segment CO2-neutrale modellen aanbieden. Naast de batterij-elektrische Mercedes-Benz eCitaro, die sinds 2018 in serie wordt geproduceerd, is Daimler Buses van plan om vanaf 2025 de eerste volledig elektrische streekbus op de markt te brengen. Eind dit decennium volgt de eerste volledig elektrische touringcar. Tijdens de persconferentie van zondagavond presenteerde Daimler Buses als wereldpremière de volgende generatie Setra-touringcars TopClass en ComfortClass met efficiënte conventionele aandrijflijn. Qua design tonen de modellen het nieuwe ‘familiegezicht’ en creëren met de standaard Active Brake Assist 5 en de optionele Active Drive Assist 2 maatstaven in veiligheids- en assistentiesystemen.
Martin Daum, CEO Daimler Truck: "Sinds de laatste IAA vier jaar geleden hebben we de transitie naar CO2-neutraal transport op volle toeren doorgezet. Dit jaar hebben we al acht batterij-elektrische serievoertuigen in ons portfolio. Het is echter niet voldoende om de juiste voertuigen te kunnen aanbieden. Onze klanten hebben ook de juiste infrastructuur nodig. Wij zijn hier zelf op allerlei niveaus actief. Voor een snelle opbouw is het essentieel dat de branche en de politiek samenwerken."
Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks: "We breiden ons portfolio van batterij-elektrische trucks voortdurend uit. We focussen op duidelijke voordelen voor onze klanten. De voertuigen zijn vanaf het begin ontworpen voor eMobility en maken een betere rijervaring mogelijk, alsook een grotere energie-efficiëntie en duurzaamheid."
Karl Deppen, CEO Daimler Truck Asia: "FUSO wordt beschouwd als voorloper in de elektrificatie van bedrijfswagens. Sinds de FUSO eCanter vijf jaar geleden in kleine series werd geïntroduceerd, hebben we waardevolle feedback van klanten verzameld over het dagelijks gebruik. Met de Next Generation eCanter bieden we onze klanten nu individuele eMobility-oplossingen voor een breed scala aan toepassingen. Met de volgende stap, de uitbreiding van ons portfolio en grootschalige productie, zullen we een voortrekkersrol blijven spelen in het duurzame transport van de toekomst."
Till Oberwörder, CEO Daimler Buses: "We hebben al veel bereikt op het gebied van elektrificatie met de eCitaro en het bijbehorende serviceaanbod – infrastructuur, installatie, IT-oplossingen en training. Naast de continue doorontwikkeling van onze eCitaro staan nu ook streekbussen en touringcars centraal in onze ontwikkelingsactiviteiten. Hiervoor hebben we een duidelijke roadmap opgesteld."
eActros LongHaul met een accucapaciteit van meer dan 600 kilowattuur
De op de IAA getoonde eActros LongHaul geeft een glimp van de designtaal van het serievoertuig met duidelijke contouren en een led-lichtband aan de voorzijde. Mercedes-Benz Trucks heeft ook meer informatie bekendgemaakt over de serieversie van de eActros LongHaul. Drie accupakketten zorgen voor een geïnstalleerd totaalvermogen van meer dan 600 kWh, terwijl twee elektromotoren als onderdeel van een nieuwe e-as een continuvermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW leveren. Naast de trekker zal Mercedes-Benz Trucks vanaf de introductie ook chassiscabinevarianten van de eActros LongHaul produceren. Dit biedt klanten tal van inzetmogelijkheden in volledig elektrisch transport. De ontwikkelingsengineers van Mercedes-Benz Trucks hebben de eActros LongHaul ontworpen om aan dezelfde duurzaamheidseisen aan voertuig en componenten te voldoen als een vergelijkbare conventionele Actros voor zwaar internationaal transport. Dat betekent 1,2 miljoen km in 10 jaar gebruik.
De eActros LongHaul wordt als eerste volledig elektrisch serievoertuig van Mercedes-Benz Trucks van A tot Z geproduceerd op de bestaande montageband in de truckfabriek in Wörth. Dit omvat ook de inbouw van alle elektrische componenten en de inbedrijfstelling van het voertuig aan het einde van de band. Dit maakt hoge productiecapaciteiten en een volledig parallelle productie van zowel conventionele als volledig elektrische trucks op dezelfde band mogelijk. Bij de eActros 300/400 en de eEconic daarentegen vond de elektrificatie tot nu toe in een apart proces plaats in het Future Truck Center in Wörth.
In de eActros LongHaul worden accu’s met lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) gebruikt. Deze overtuigen vooral door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De accu’s van de eActros LongHaul-serietruck kunnen in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent worden geladen aan een laadstation met ongeveer een megawatt vermogen. Kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterij-elektrisch internationaal transport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden bestaande uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en services. De eActros LongHaul zou daarmee de juiste keuze moeten zijn voor klanten op het gebied van rendement, duurzaamheid en betrouwbaarheid. De eerste prototypen worden nu al intensief getest en nog dit jaar wordt de eActros LongHaul ook op de openbare weg getest. Komend jaar zullen serierijpe prototypen naar verschillende klanten gaan om te worden getest.
eActros 300 trekker voor flexibel gebruik
De modelvariant van de eActros 300 als trekker kan alle standaard Europese trailers trekken, rekening houdend met de maximaal toegestane totale lengte. De eTruck is gebaseerd op dezelfde technologie als de eActros 300/400. Drie accupakketten met elk 112 kWh1 geïnstalleerde accucapaciteit maken een actieradius tot 220 km2 mogelijk met één acculading. De start van de serieproductie staat gepland voor de tweede helft van 2023.
FUSO Next Generation eCanter in meer varianten voor uiteenlopende toepassingen
De ervaringen uit vijf jaar eCanter en de feedback van klanten uit meer dan 6 miljoen elektrisch gereden kilometers wereldwijd werden verwerkt in de ontwikkeling van de Next Generation eCanter. Het resultaat is een lichte eTruck die klanten meer flexibiliteit biedt met een groot aantal varianten en die in de toekomst eMobility zal bieden voor een breed scala aan toepassingen tussen 4,25 en 8,55 ton GVW. Met de twee cabinevarianten Standaard (1.695 mm breed) en Comfort (1.995 mm breed) en in totaal zes verschillende wielbases van 2.500 mm tot 4.750 mm, kan de Next Generation eCanter zich overal nuttig maken, van de hoveniersbranche, pakketdiensten en gemeentewerk tot de bouw. Wereldwijd zullen meer dan 100 varianten leverbaar zijn. De Next Generation eCanter wordt aangedreven door een elektromotor van 110 kW (varianten met een totaalgewicht van 4,25 en 6 ton GVW) of 129 kW (varianten met een totaalgewicht van 7,49 en 8,55 ton GVW) met een geoptimaliseerde aandrijflijn en 430 Nm koppel. Om aan uiteenlopende klanteisen te voldoen, biedt een nieuw modulair accuconcept de klant drie opties met een actieradius tot 70 km, 140 km of 200 km met één acculading. De LFP-accu’s (lithium-ijzerfosfaat) hebben een nominale capaciteit van 41,3 kWh per afzonderlijke accumodule. De Next Generation eCanter is compatibel met alle netspanningen in de belangrijkste landen. De lader ondersteunt laden met zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC). De laadstandaard is het Combined Charging System (CCS), waarmee tot 104 kW kan worden geladen.
De Next Generation eCanter is leverbaar met de nieuwste veiligheidsuitrustingen, zoals de Active Brake Assist 5 (ABA5) en de Active Sideguard Assist en creëert ook hier maatstaven in zijn segment. Een andere highlight is de beschikbaarheid van een PTO, waarmee de Next Generation eCanter voor een scala aan speciale toepassingen kan worden gebruikt. Met het eMobility Ecosystem biedt FUSO zijn klanten advies en ondersteuning bij alle aspecten van het voertuig met betrekking tot laadinfrastructuur, financiering en gebruik. De verkoopstart is gepland voor het vierde kwartaal van 2022. De serieproductie van de FUSO Next Generation eCanter start dan in 2023.
Ultieme doel: CO2-neutraal vervoer over de weg in 2050
Daimler Truck streeft ernaar om tegen 2039 in Europa, Japan en Noord-Amerika alleen nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal rijden (‘tank-to-wheel’). FUSO startte in 2017 met de productie van kleine series van de eerste generatie eCanter. Al in 2018, 2021 en 2022 rolden de batterij-elektrische modellen van respectievelijk de Mercedes-Benz eCitaro, eActros en eEconic in serieproductie van de band. Later dit jaar volgt de Freightliner eCascadia voor de Noord-Amerikaanse markt. Andere lokaal CO2-neutrale voertuigen staan in de planning. Vanaf de tweede helft van het decennium is de onderneming van plan om ook serievoertuigen met brandstofcelaandrijving op waterstof toe te voegen aan zijn modellengamma. De eerste prototypen van de Mercedes-Benz GenH2 Truck worden al intensief getest, zowel op de eigen testbaan als op de openbare weg. Het ontwikkelingsdoel is een actieradius tot 1.000 km en meer. Dit maakt de truck geschikt voor bijzonder flexibele en veeleisende werkzaamheden, vooral in het belangrijke segment van het zwaar internationaal transport. CO2-neutraal vervoer over de weg in 2050 is het ultieme doel.
Daimler Truck Financial Services voor het eerst op de IAA
Op de IAA Transportation van dit jaar in Hannover presenteert ook Daimler Truck Financial Services (DTFS) voor het eerst zijn productportfolio. DTFS is een divisie van de Daimler Truck Group, startte in december 2021 en is al actief in twaalf landen. Aangeboden worden financierings-, lease- en verzekeringsoplossingen voor trucks en bussen van Daimler Truck.
pDe transformatie naar eMobility moet worden ondersteund met geïntegreerde financierings- en verzekeringsoplossingen voor de voertuigen en de accu, evenals de infrastructuur en het laadmanagement. De onderneming is al in gesprek met gemeenten, energieleveranciers, vervoersdienstverleners en laadparkaanbieders.
- De maximale capaciteit van een nieuwe accu, gebaseerd op intern gedefinieerde randvoorwaarden, kan variëren afhankelijk van de gebruikssituatie en de omgevingsomstandigheden.
- De actieradius werd intern bepaald onder optimale omstandigheden, onder andere met drie accupakketten na preconditionering in gedeeltelijk beladen distributietransport zonder trailer bij een buitentemperatuur van 20 °C.