Functionaliteit, brandstofefficiëntie, rijcomfort en exclusiviteit: Mercedes-Benz Trucks toont de nieuwste dieseltrucks op de IAA Transportation 2022 in Hannover

19 september 2022

  • De Actros L biedt tal van uitrustingen voor ontspannen rijden, comfortabel wonen en efficiënt werken.
  • De Actros L Edition 3, die gelimiteerd is tot 400 exemplaren, onderscheidt zich ook door dertig exclusieve opties.
  • Naast functionaliteit is de Actros F plus nog meer gericht op comfort en efficiëntie dan de vorige Actros F.
  • De derde generatie OM 471-motor voor zware trucks maakt de Actros nog dynamischer en verlaagt het brandstofverbruik met maximaal 4 procent.
  • De tweede generatie MirrorCam kan de chauffeur in veel verkeerssituaties nog beter ondersteunen.
  • Rijassistentiesystemen zoals Active Sideguard Assist, Active Drive Assist 2 en Active Brake Assist 5 met voetgangersdetectie kunnen voor nog meer veiligheid in het verkeer zorgen.
  • Servicecontracten zoals Mercedes-Benz Complete en de nieuwe Mercedes-Benz CompleteMile kunnen in combinatie met Mercedes-Benz Uptime en het Fleetboard-portal helpen om de TCO te optimaliseren.
  • Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales en Services bij Mercedes-Benz Trucks: "De transitie naar CO2-neutraal wegtransport is in volle gang. Voor de overgangsfase streven we ernaar om onze premium trucks met conventionele dieselmotoren verder te optimaliseren, niet alleen in het belang van onze klanten maar ook om de TCO en de CO2-voetafdruk duurzaam te reduceren."
    Met baanbrekende innovaties heeft Mercedes-Benz Trucks de afgelopen jaren de verschillende Actros-modellen voor alle weggebruikers naar een zeer hoog niveau getild qua efficiëntie, comfort en veiligheid. De truckbranche mag en kan niet stilstaan, vooral omdat transportbedrijven en truckfabrikanten in een zeer concurrerende omgeving voor grote uitdagingen staan, zoals de noodzakelijke decarbonisatie van het goederenvervoer over de weg. Het is daarom belangrijk om – ook bij beproefde dieseltrucks – alle mogelijkheden te benutten om de voertuigen te optimaliseren. Op de IAA Transportation 2022 in Hannover toont het merk de innovatieve oplossingen waarmee Mercedes-Benz Trucks zijn sterke marktpositie in dit segment verder wil uitbouwen, waaronder de Actros L, de Actros L Edition 3 en de Actros F plus. Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales en Services bij Mercedes-Benz Trucks: "De transitie naar CO2-neutraal wegtransport is in volle gang. Voor de overgangsfase streven we ernaar om onze premium trucks met conventionele dieselmotoren verder te optimaliseren, niet alleen in het belang van onze klanten maar ook om de TCO en de CO2-voetafdruk duurzaam te reduceren."

Aros L: beproefd vlaggenschip voor klassiek langeafstandsvervoer met nog meer brandstofefficiëntie en dynamiek dankzij verbeterde aandrijflijn
Met de Actros L die dit jaar op de IAA Transportation in Hannover wordt getoond, creëert Mercedes-Benz Trucks opnieuw nieuwe maatstaven in het premium segment van de conventionele dieseltrucks. Het topmodel van de succesvolle Actros-serie, die sinds november 2021 in productie is, onderstreept nogmaals de claim van Mercedes-Benz Trucks om altijd te focussen op de behoeften van zijn klanten en hun chauffeurs. Dat de Actros L voor een hoog chauffeurscomfort staat, onderstreept de in de varianten StreamSpace, BigSpace en GigaSpace leverbare, 2500 mm brede cabine. De vlakke vloer in de cabine zorgt voor een huiselijke sfeer. De verbeterde geluids- en warmte-isolatie vermindert het geluidsniveau en maakt het verblijf in de cabine nog aangenamer – zowel tijdens het rijden als tijdens het rusten.

Een voorbeeld van de verdere optimalisatie van de brandstofefficiëntie is de derde generatie 12,8 liter heavy duty-motor OM 471. De ‘nieuwe’ motor, die vanaf oktober 2022 leverbaar zal zijn, kenmerkt zich door een groot aantal technische innovaties die in het kader van zuinig rijden, verminderde CO2-uitstoot, lagere bedrijfskosten en een hoger rendement consequent zijn gericht op het verlagen van de Total Cost of Ownership (TCO), zonder echter concessies te doen aan vermogen, rijdynamiek of rijcomfort – integendeel.

Hiervoor wordt met de derde generatie OM 471 een verbruiksgeoptimaliseerde turbocompressor geïntroduceerd, die samen met de herziene uitlaatgasnabehandeling een ​​maximale brandstofbesparing van 4 procent mogelijk maakt in vergelijking met de vorige generatie. Een andere highlight van de derde generatie OM 471 is het uitgebreide Top Torque-programma, dat meer vermogen beschikbaar stelt precies wanneer het echt nodig is, bijvoorbeeld bij het oprijden van de snelweg of bij het inhalen. Voor nog meer rijdynamiek heeft Mercedes-Benz Trucks ook de gehele aandrijflijn onder de loep genomen: de nieuwe geautomatiseerde transmissieregeling PowerShift Advanced maakt in veel situaties sneller en tegelijkertijd soepeler optrekken en accelereren mogelijk dankzij een nauwkeurige versnellingskeuze.

De nieuwe aandrijflijn is beschikbaar voor alle zware trucks van Mercedes-Benz: Actros, Actros F, Actros L en Arocs.

Ondersteunende rijassistentiesystemen en tweede generatie MirrorCam
De veiligheidsassistentiesystemen zoals de vijfde generatie Active Brake Assist (ABA 5) met voetgangersdetectie, de spoorassistent, de tweede generatie MirrorCam alsmede, als optie, de tweede generatie Active Drive Assist (ADA 2) voor gedeeltelijk geautomatiseerd rijden volgens Level 2 of de Active Sideguard Assist (ASGA).

De Active Drive Assist (ADA 2) ondersteunt onder bepaalde omstandigheden actief de langs- en dwarsgeleiding van de truck en kan automatisch afstand houden, accelereren en sturen, mits de nodige systeemvoorwaarden zoals voldoende bochtradius en duidelijk zichtbare rijstrookmarkeringen aanwezig zijn. Bovendien kan de deelfunctie van de Emergency Stop Assist – die deel uitmaakt van de Active Drive Assist 2 – een noodstop inleiden (binnen de systeemgrenzen) als de chauffeur het stuurwiel niet meer bedient ondanks een optische en akoestische waarschuwing.

De Active Sideguard Assist kan niet alleen waarschuwen voor bewegende fietsers of voetgangers aan de bijrijderszijde, maar tot een snelheid van 20 km/h ook autonoom tot stilstand afremmen als de chauffeur bij het afslaan naar rechts niet tijdig reageert op een waarschuwing.

De Active Sideguard Assist gebruikt het MirrorCam-display aan de bijrijderszijde voor optische waarschuwingen. Sinds april 2022 is de tweede generatie van het spiegelcamerasysteem in gebruik, dat de chauffeur dankzij 10 cm kortere camera-armen en nieuwe beeldparameters nog beter kan ondersteunen in veel verkeerssituaties. Het inkorten van de camera-armen heeft bijvoorbeeld als voordeel dat de chauffeur makkelijker in een rechte lijn achteruit kan rijden in vergelijking met de eerste generatie. Dit komt vooral doordat het perspectief van de MirrorCam nu nog meer lijkt op dat van de conventionele glazen spiegel.

De evolutie op het gebied van kleur- en helderheidsaanpassing van het op zich al heldere camerasysteem betekent dat de displays het voor de rijsituatie relevante gebied nóg nauwkeuriger weergeven, bijvoorbeeld bij het achteruitrijden in een donkere of slecht verlichte hal. Al met al kan het doorontwikkelde systeem van de MirrorCam helpen om situaties als inhalen, manoeuvreren, rijden bij slecht zicht en in het donker, bochten en nauwe doorgangen nog veiliger en stressvrijer het hoofd te bieden dankzij de ondersteunende werking.

De optioneel leverbare led-koplampen bieden extra veiligheid – vooral in het donker of bij slecht zicht – dankzij hun hogere lichtsterkte in vergelijking met xenonkoplampen en de zeer goede verlichting van de weg.

Actros L Edition 3: uniek design en maximaal comfort
De Edition 3, eveneens getoond op de IAA Transportation 2022 in Hannover, presenteert zich als een gelimiteerd speciaal model van de Actros L met een ‘WOW’-effect. Dertig extra functies in het interieur en exterieur, evenals designelementen uit de Edition 1 en Edition 2 geven de 400 gelimiteerde exemplaren een uniek karakter. Een hele reeks uitrustingen kenmerken de luxe van de Edition 3. In het stijlvolle interieur zijn dat onder meer het dashboard en de portiergrepen in nappaleder, diverse interieurdelen in carbonlook, het dakluik met sfeerverlichting en de SoloStar-zithoek met lederen bekleding in amandelbeige. Ook de Edition 3-badge aan de bijrijderszijde en het verlichte Edition 3-instapembleem aan de chauffeurs- en bijrijderszijde springen in het oog. Het bovenbed wordt geleverd met beddengoed en is 900 mm breed. Een gordijn rondom – amandelbeige van binnen, zwart van buiten – zorgt voor stijlvolle privacy. Hetzelfde geldt voor het gordijn met de Mercedes-Benz ster voor het bed.

Exterieurhighlights zijn de exclusieve folie op de flanken, het opschrift ‘Edition 3’ op de wit aluminium gelakte zonneklep met twee extra led-verstralers, het Actros-embleem aan de voorzijde in donker chroom en het opschrift ‘Actros’ aan de bovenkant van de cabine-achterwand. Vanaf de zijkant vallen de rvs instaptreden op. Ook de voor- en achteraskappen zijn van rvs. Tot de leveringsomvang behoren ook de verlichte Mercedes-Benz ster in donker chroom, diverse gelakte rvs sierroosters en de aluminium loopvlakken aan de zijkanten.

De Edition 3 wordt voor alle twee- en drieassers van de nieuwste generatie Actros L met GigaSpace- en BigSpace-cabine met linkse en rechtse besturing aangeboden. De cabine kan worden gelakt in de bedrijfskleuren van de klant, waarbij het front altijd in wit aluminium metallic is uitgevoerd, wat een hoge herkenningswaarde garandeert. Of het nu gaat om een high-end vermogen met de 15,6 liter OM 473-motor of een verder verlaagd verbruik met de nieuwe derde generatie OM 471-motor: dankzij verbeterde schakelen door PowerShift Advanced in alle leverbare aandrijflijnen, biedt de Actros L Edition 3 voor elke chauffeur een indrukwekkende performance en veel rijplezier.

Actros F plus: comfortabele instap in de wereld van Mercedes-Benz Trucks
De Actros F die in januari 2021 door Mercedes-Benz Trucks werd geïntroduceerd, is ontworpen voor transportbedrijven die een functionele truck voor hun wagenpark zoeken. Een truck die geschikt is voor gebruik in klassiek en regionaal langeafstandstransport, maar vooral ook als wissellaadbak, afrolkipper of silotransporter. Met de Actros F plus geeft de fabrikant het voertuig nu een facelift die voor zowel wagenparkbeheerders als chauffeurs dankzij de talrijke functionaliteiten een grote meerwaarde betekent op het gebied van efficiëntie, comfort en veiligheid.

Zo heeft de Actros F plus een verbeterde zitpositie (lagere zitkast en comfortstuurkolom van de Actros L) en wordt hij ook standaard geleverd met de tweede generatie MirrorCam met kortere camera-armen en verder geoptimaliseerde beeldparameters, de intelligente cruisecontrol- en transmissieregeling Predictive Powertrain Control evenals de Multimedia Cockpit Interactive met alle noodzakelijke informatie voor de chauffeur. De nieuwe hoofdkoplampen met led-dagrijverlichting en de led-knipperlichten met lichtsignatuur dragen bij aan het aantrekkelijke uiterlijk van de truck. Ook nieuw voor de Actros F plus is de optioneel leverbare led-hoofdkoplamp, die overtuigt door zijn uitstekende lichtopbrengst. Er zijn ook tal van opties om uit te kiezen, zoals StyleLine, TrendLine, xtraLine Basic of de led-sfeerverlichting voor een huiselijk interieur en ontspannen rijden in het donker. Voor nog meer nachtrust zijn er als optie matrastoppers leverbaar voor het comfortbed. De cabine in de varianten StreamSpace of BigSpace, met een breedte van 2500 mm en een motortunnelhoogte van 120 mm, biedt een voor deze klasse uitstekende ruimte en heeft een lage in- en uitstap met slechts drie treden.

Wat de motor betreft, is in de Actros F plus ook de derde generatie heavy duty-motor OM 471 ingebouwd. Daar komen nog bij veiligheidsuitrustingen zoals de vijfde generatie Active Brake Assist (ABA 5) en de spoorassistent. Optioneel kan de Actros F plus ook worden uitgerust met de Sideguard Assist.

Intelligente digitale oplossingen voor nog efficiënter gebruik
Om het gebruik van alle Actros-modellen te maximaliseren en tijd en administratieve rompslomp te besparen, biedt Mercedes-Benz Trucks zijn klanten via het Fleetboard-portal een hele reeks digitale oplossingen. Dit omvat bijvoorbeeld een Mapping-tool waarmee backoffice-medewerkers van transportbedrijven indien nodig snel kunnen reageren op de actuele voertuigstatus. Want de tool laat in realtime zien waar een voertuig zich bevindt en of het rijdt of stilstaat. Een andere tool is het Logbook (digitaal rittenboek) met gedetailleerde informatie over rij-, sta- en laadtijden, totaalgewicht, gereden kilometers, reishistorie of topografie. Hierdoor kunnen wagenparkbeheerders elke Actros in het bedrijf volgen om het gebruik met de chauffeur of coördinator te bespreken en optimaliseren.

Onder de apps valt vooral de logistieke app HABBL op omdat deze chauffeurs stap voor stap door hun werkorders leidt. De app kan parallel worden gebruikt in de Multimedia Cockpit van de Actros en op elk mobiel Android-apparaat voor taken buiten het voertuig. Iedereen die bij het transportproces betrokken is – chauffeur, expediteur en klant – beschikt altijd en overal over de benodigde informatie. Dit verhoogt de proceskwaliteit en creëert tegelijkertijd een hoge mate van transparantie.

Mercedes-Benz Uptime: verbeterde voertuiginzetbaarheid voor de Actros
Mercedes-Benz Uptime combineert intelligente voertuigconnectiviteit met intensieve klantenservice en biedt de klanten van Mercedes-Benz Trucks zo een innovatief serviceproduct. Het doel is om klanten te helpen op een betrouwbare manier aan hun transporteisen te voldoen door de trucks zoveel mogelijk mobiel te houden. Het is belangrijk om werkplaatsbezoeken te minimaliseren en efficiënter te plannen. Om het aantal storingen te verminderen, kan de noodzaak tot reparatie zo vroeg mogelijk worden geïdentificeerd en kunnen klanten worden ondersteund bij het op korte termijn organiseren van de benodigde werkzaamheden – altijd rekening houdend met hun operationele planning. Het resultaat: een betere planning van werkplaatsbezoeken, een grotere beschikbaarheid van voertuigen en een grotere verkeersveiligheid.

Het hart van Mercedes-Benz Uptime en ook de basis voor andere voertuigconnectiviteitsoplossingen is het Truck Data Center. De connectiviteitsmodule ontvangt de gegevens van de sensoren, camera's en regeleenheden in de truck en evalueert deze voor verschillende toepassingen. Het Truck Data Center vormt niet alleen de basis voor de talrijke Mercedes-Benz Uptime-services, maar ook voor Fleetboard, de service voor het duurzaam verhogen van de voertuigbeschikbaarheid.

Mercedes-Benz Trucks biedt zijn klanten ook verschillende servicecontracten tegen maandelijks planbare kosten om de hoogst mogelijke inzetbaarheid en zo min mogelijk stilstand te garanderen. Mercedes-Benz Complete presenteert zich als een rondom-zorgeloos-pakket: het uitgebreide servicepakket omvat alle werkplaatswerkzaamheden, inclusief slijtagedelen. Mercedes-Benz Select richt zich op bijzonder prijsgevoelige klanten en vult het reparatiecontract voor de aandrijflijn (Mercedes-Benz Extend) aan met de onderhoudsservice.

Mercedes-Benz Uptime wordt standaard aangeboden bij de servicecontracten Mercedes-Benz Complete en de dynamische variant Mercedes-Benz CompleteMile (beschikbaar in geselecteerde EU-landen). Het uitgebreide servicepakket omvat alle werkplaatswerkzaamheden inclusief onderhoud en slijtagedelen – van de coördinatie van afspraken tot de controle van facturen. Hiermee kunt u vertrouwen op een uitgebreide aanvullende dekking voor uw voertuig – voor maximaal waardebehoud en mobiliteit.

TruckLiveMet TruckLive krijgen gebruikers van de Actros L gratis toegang tot de digitale serviceoplossingen van Mercedes-Benz Trucks. Diverse connectiviteitsservices vereenvoudigen de werkprocessen. Ze kunnen worden gebruikt via bestaande platforms als MyTruckPoint. logo DaimlerOnderhoudsmanagement zorgt voor een verbeterde voertuigbeschikbaarheid, terwijl Live Traffic via de navigatie met realtime verkeersinformatie ondersteuning biedt bij de routeplanning. Andere componenten zijn in de planning.