Daimler Truck presenteert Next Generation eCanter op IAA Transportation

Nieuwegein, 18 augustus 2022

  • De nieuw ontwikkelde opvolger van de FUSO eCanter viert zijn Europese première op de IAA Transportation 2022 van 20-25 september in Hannover
  • Voortaan aanzienlijk meer variabiliteit voor uiteenlopende klantbehoeften
  • Feedback van klanten uit de dagelijkse praktijk en evaluatie van de gebruiksgegevens gebruikt bij de ontwikkeling van het voertuig
  • Nieuw voertuig als belangrijke mijlpaal op weg naar een volledig CO2-neutraal portfolio in de Daimler Truck-kernmarkten tegen 2039

Daimler Truck AG-dochter Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC, ‘FUSO’) presenteert van 20-25 september op de IAA Transportation 2022 in Hannover zijn volledig nieuwe seriemodel Next Generation eCanter. Net als zijn succesvolle voorganger uit de kleine serie is deze lichte eTruck de ideale partner voor een breed scala aan toepassingen – van stedelijke distributie tot hoveniersbedrijven, gemeentelijke toepassingen, sleepdiensten en de bouw. De presentatie van de Next Generation eCanter in Hannover is tevens de Europese première.

Naast het brede scala aan gebruiksmogelijkheden wordt de nieuwe generatie eCanter gekenmerkt door zijn ecologische en economische totaalconcept. De introductie van de Next Generation eCanter is een belangrijke mijlpaal op weg naar een CO2-neutraal portfolio van Daimler Truck. De onderneming heeft zich tot doel gesteld om vanaf 2039 alleen nog voertuigen te verkopen die CO2-neutraal rijden in de markten Europa, Noord-Amerika en Japan.

Nieuwe varianten voor uiteenlopende klantbehoeften
De Next Generation eCanter is het ontwikkelingsresultaat van circa vijf jaar succesvol wereldwijd klantgebruik op basis van een kleine serie. Hij biedt klanten een ruime keuze aan verschillende varianten en maakt daardoor nog meer variabiliteit mogelijk voor verschillende toepassingen dan voorheen. Het voertuig is geschikt voor verschillende opbouwen. De eCanter dekt vrijwel alle actuele brancherelevante klantbehoeften in het segment van lichte trucks tussen 4,25 en 8,55 ton af en zal daarmee in de toekomst een nog grotere bijdrage leveren aan lokaal emissievrij stedelijk vervoer.

Jarenlange ervaring in wereldwijd gebruik
Sinds de introductie van de eCanter in 2017 wordt Daimler Truck-dochter FUSO beschouwd als een pionier en voorloper in eTrucks en werkt de onderneming consequent aan de implementatie van duurzame, CO2-neutrale transportoplossingen. De eCanter is de eerste volledig elektrische, in een kleine serie geproduceerde lichte truck van Daimler Trucks. Vooral bij stedelijk gebruik toont het lokaal emissievrije voertuig zijn sterke punten: minder geluid en trillingen in vergelijking met conventioneel aangedreven trucks. Klanten waarderen dit op stedelijke routes, vooral ‘s nachts en in de vroege ochtenduren.

e eCanter nu in dertien landen verkocht. Nederland heeft met tientallen trucks een belangrijke rol voor de eCanter. In Europa, Japan, de VS, Australië en Nieuw-Zeeland hebben de voertuigen in totaal zo’n 5 miljoen kilometer afgelegd – volledig elektrisch en dus lokaal emissievrij.

De Next Generation eCanter staat in de startblokken om dit succesverhaal voort te zetten. De opvolger profiteert van de nauwe samenwerking met eCanter-klanten uit verschillende landen in de afgelopen jaren. Feedback van klanten uit hun dagelijks gebruik en een evaluatie van informatieve gegevens over belangrijke parameters zoals rij- en laadtijden, vracht, topografie, temperatuur en nog veel meer, die de klanten deelden met FUSO, hebben eraan bijgedragen de Next Generation eCanter nog beter op de transporteisen af te stemmen. De lichte eTruck wordt geproduceerd in de FUSO-fabrieken in Tramagal (Portugal) en Kawasaki (Japan).

Het succesverhaal van de FUSO Canter
Naast de eCanter en de nieuwe Next Generation eCanter staat de FUSO Canter als zustermodel met conventionele aandrijving al meer dan een halve eeuw voor variabele, robuuste en betrouwbare lichte trucks. Het voertuig is wereldwijd populair en heeft in veel landen het hoogste marktaandeel. Tot op heden zijn er meer dan 4,5 miljoen FUSO Canters gebouwd met als enig doel het transport op alle continenten efficiënter en zuiniger te maken voor de klant. Jaarlijks worden er wereldwijd circa 100.000 Canters gebouwd en verkocht. In 2021 introduceerde FUSO de nieuwe generatie Canter met geavanceerde veiligheids-, comfort- en designkenmerken.

In Europa is FUSO in meer dan dertig landen vertegenwoordigd met de Canter in het segment van 3,5 tot 8,55 ton. Het hoofdkantoor van Sales en Aftersales bevindt zich in Stuttgart. De Canter wordt voor de Europese landen geproduceerd in Tramagal (Portugal). Meer dan de helft van de componenten en onderdelen die in een Canter worden gebruikt , is afkomstig uit Europese productie. Zo’n 800 servicepunten in heel Europa zorgen ervoor dat de klanten altijd mobiel blijven.

FUSO als meest internationale merk binnen het concern
Mitsubishi Fuso Bus and Truck Cooperation (MFTBC) is een dochteronderneming van Daimler Truck en een van de toonaangevende truckfabrikanten in Japan. Het iconische merk FUSO is een van de pijlers van het Aziatische portfolio van Daimler Truck. FUSO produceert een compleet productgamma voor de meest uiteenlopende toepassingen. Met een groot rijcomfort en een flexibel laadvermogen zijn FUSO-trucks en -bussen echte professionals als het gaat om zuinigheid, comfort en veiligheid. De FUSO-vestigingen bieden een uitgebreid netwerk voor onderdelen en klantenservice in meer dan 170 landen over de hele wereld.   logo DaimlerDit maakt FUSO het meest internationale merk van Daimler Truck AG. Bovendien speelt MFTBC een sleutelrol binnen het concern als competentiecenter voor lichte trucks en ultramoderne aandrijftechnologie. Begin dit jaar vierde het merk FUSO zijn negentigste verjaardag.