Fleurs van den Eijkel weer helemaal terug op Scania

Breda, Breda, 25 maart 2022


René van den Eijkel (L) – staand voor een andere legendarische Scania V8 (143M-450) – ontvangt de sleutels van zijn nieuwe R530 V8 uit handen van Scania Account manager Jan-Peter de Haan.
Na korte tijd wat anders gereden te hebben, is bloemenhandelaar Fleurs van den Eijkel uit Rijnsburg met de aanschaf van een tweede Scania weer helemaal terug op zijn oude merk. Na de aankoop in 2019 van een Scania R650 als 6x2 bakwagen met een middenasaanhanger ging de voorkeur deze keer uit naar een Scania V8 R530 als trekker.

De beide broers Gerhard en René zijn als sinds jaar en dag werkzaam in wat in vaktermen ‘op de lijn’ heet. Beide broers kopen bloemen en planten in op de veiling op Rijnsburg en verkopen die vanuit de truck aan bloemenwinkels in Frankrijk. “Dat is nog echt handel”, vertelt René. “Je bepaalt zelf vooraf wat je meeneemt en probeert dat aan je vaste adressen onderweg te verkopen. Slechts een miniem deel van je lading is vooraf echt besteld. Maar wat je ook doet, je moet altijd zien leeg terug te komen. Of dat met een lege laadruimte én een volle portemonnee is, hangt dus helemaal af van je talenten als verkoper. Dat is wel het mooie van dit vak.Hoewel vak? Het is meer een roeping en ook heel Nederlands.”

Dat na Gerhard nu ook René weer een V8 gaat rijden, is grotendeels uit liefde voor dat type motoren. “Voor mij is een 530 V8 het mooiste wat er is. Want wat ik niet wil, is dat de truck op een helling terugvalt. Dan wil je gewoon koppel en power.”

Al moet ook René toegeven dat dat waarschijnlijk met een 450 tot 500 pk zescilinder ook heel goed zou lukken. “Maar ik heb hiervoor ook altijd 530-tigers gereden. Dus moest het dat weer worden. Het is ook een stukje plezier in de beleving van zo’n auto. Noem het maar ‘motivatie-pk’s!’ Net als het feit dat ik bewust voor een R-cabine kies. Ik vind een S te hoog. Maar wel met een retarder erop en een standkoeling. Want door de week slapen we in de auto. Lekker breed bed hoor in zo’n Scania! Dat slaapt vorstelijk. Natuurlijk heb ik alle luxe aan boord die een beetje bij een Scania V8 hoort. Maar aan de buitenkant doen we alleen een lichtbak met onze naam en een paar lampen en daar laten we het bij. Ook bij ons gaan na 35 jaar in dit vak de wilde haren er een beetje af.”

Niet dat René nu extreem veel rijdt. Want hoewel zijn werkgebied in en rond Bordeaux ligt, maakt de nieuwe Scania straks niet meer dan zo’n 1.200 kilometer per week. “Dat komt door onze wat bijzondere logistiek”, legt René uit. “Bij ons begint de week op zondagavond met een vlucht van Schiphol naar Bordeaux. Dan heeft een chauffeur van De Block mijn trailer al naar mijn trekker gereden. Die koppel ik aan, ga slapen en begin maandagmorgen. Dan ben ik woensdag tegen de avond als het goed is leeg. Net als mijn broer. Dan nemen de chauffeurs van De Block de trailer en de combi van mijn broer weer mee terug naar Rijnsburg. En wij vliegen samen donderdagmorgen weer naar Nederland. Dan heb je nog de rest van de dag voor alle administratieve zaken en zo meer. Vrijdag kopen we in en dan houden we weekend tot zondagavond. De auto van mijn broer en mijn trailer vertrekken zaterdagmiddag weer naar Bordeaux. Het is even puzzelen maar het is een goed schema.”

“Dat scheelt ons veel tijd en vermoeienis met heen en weer rijden. In feite koop je met die vliegerij vrije tijd. En dat is het waard. Dat hebben we wel gemerkt toen we weer zelf vanuit Nederland achter het stuur moesten omdat we tijdens de Corona niet konden vliegen.”

Van den Eijkel heeft voor beide trucks een volledig onderhoudscontract. “Dat is dan vooral van toepassing op de bakwagen. Want de trekker gaat straks amper 60.000km per jaar rijden. Dus ik denk dat die meer voor de APK naar Nederland moet dan voor olie en filters. Bij de bakwagen staat na een jaar of zes wel een miljoen op de teller. Die gaan we dus nog wel een keer vervangen. Maar deze 530 trekker? Daar kan ik nog jaren mee werken.”

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.