1 maart 2022
Scania gaat ten minste 78 volledig elektrische trucks uit de L-serie, met nog eens 23 trucks als optie, leveren aan Amager Ressource Center (ARC) voor de verwerking van stedelijk afval in de regio Kopenhagen. De eerste twee trucks zijn al in december 2021 geleverd.
De vloot van elektrische trucks, die geen uitlaatemissies produceren, zal bijdragen tot een betere luchtkwaliteit en minder lawaai voor de inwoners van de Deense hoofdstedelijke regio. De lage instapcabines van de L-serie, waarvan de meeste ook zijn uitgerust met de Scania City Door, zullen de werkomstandigheden voor chauffeurs en bemanningen verbeteren dankzij hun ergonomie en chauffeurscomfort, geoptimaliseerd voor stedelijk vervoer dat frequente stops omvat.
De order omvat ten minste 72 vuilniswagens (met nog eens 19 als optie), zes bakwagens (met nog eens vier als optie), evenals één haakarmtruck (met een tweede als optie), en omvat reparatie- en onderhoudscontracten voor 8-10 jaar.
"Het was voor ons belangrijk dat de trucks een hoog veiligheidsniveau en nieuwe innovatieve veiligheidsoplossingen hebben. Scania bood ook uitgebreide training en opleiding inclusief stand-by service in combinatie met een sterk servicenetwerk dat een hoge uptime garandeert," zegt Jacob Hartvig Simonsen, Managing Director, ARC.
"Een van de redenen om voor Scania te kiezen was de 'busdeur' aan de passagierszijde. Deze is ontworpen als een glazen draaideur met één groot ononderbroken glasoppervlak op volledige hoogte dat naar binnen opengaat, en zorgt voor snel in- en uitstappen en geeft de chauffeur een goed overzicht", zegt Per Fischer, Contractverantwoordelijke, ARC.
Het decarboniseren van afvalbeheer en recycling is een belangrijk onderdeel van de ambitieuze doelstelling van Kopenhagen om de eerste CO2-neutrale hoofdstad ter wereld te worden tegen 2025. De iconische Amager Bakke-afval-energiecentrale van ARC, met zijn skipiste op het dak en recreatiegebied, is een symbool van de duurzame ambities van de stad en ARC streeft ernaar dat het de eerste CO2-neutrale afval-energiecentrale ter wereld wordt.
"Scania's partnership met ARC is een goed voorbeeld van hoe we samenwerken met potentiële klanten om hun activiteiten te analyseren en de voertuigspecificaties en operationele aanpassingen te identificeren die nodig zijn om de overstap naar elektrisch te maken. Een goed product is niet genoeg. Het is cruciaal om nauw samen te werken met de klant, zoals het team in Denemarken op een fantastische manier heeft gedaan, om de nieuwe uitdagingen die elektrificatie met zich meebrengt te begrijpen en op te lossen", zegt Fredrik Allard, hoofd E-mobility bij Scania. "Door advies te geven waarbij naar de hele operatie wordt gekeken, zorgen we ervoor dat ons totale aanbod aansluit op de behoeften van de klant."
De eerste twee volledig elektrische trucks uit de L-serie zijn in december 2021 geleverd, en de rest van de vloot zal in de loop van 2022 en in de eerste helft van 2023 worden geleverd.
Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.