Breda, 25 januari 2022
Peter en Marie-Claire Verdaasdonk ontvangen de sleutels van de nieuwe Scania P280 bakwagen uit handen van Scania Account manager Niek Leenders (L). Peter Verdaasdonk: “De keuze voor een verlengde P-dagcabine pakt in de praktijk nog beter uit dan we verwacht hadden.”
Hoe een boerderijwinkelketen zijn logistiek aanmerkelijk kan stroomlijnen door een nieuwe Scania te kopen, merkten Peter en Marie-Claire Verdaasdonk nadat ze vorig jaar hun nieuwe P280 6x2*4 bakwagen met gestuurde naloopas in gebruik namen. Dankzij de uitgekiende specificatie is hun distributie aanmerkelijk efficiënter.
“Van huis uit zijn wij groentekwekers met als specialiteit asperges, aardbeien en prei,” begint Peter Verdaasdonk van de gelijknamige boerderijwinkelketen uit Sint Anthonis. “Op een gegeven moment zijn we hier vanuit de boerderij onze producten ook rechtstreeks gaan verkopen en dat heeft nogal een vlucht genomen. Inmiddels hebben we naast Sint Anthonis nog vier winkels in Boxmeer, Boekel, Cuijk en Mill. En ook verkopen we allang niet meer alleen onze eigen asperges maar een compleet pakket aan ambachtelijke streekproducten inclusief vlees, fruit, bloemen en bezorgen we maaltijden aan huis. We hebben met ikgavoorvers.nl ook een webwinkel.”
Daarmee werd de logistiek ook veel complexer en vooral uitgebreider. “Het is nogal een verschil of je een paar kistjes met je eigen producten uit je koeling naar je toonbank moet brengen of vijf winkels moet bevoorraden met een compleet assortiment van talloze streekleveranciers. Aanvankelijk lieten we alles naar Sint Anthonis komen en reden dat zelf naar onze winkels met een tweedehands gekochte vrachtwagen. Maar dat was een kleine truck dus dat vergde meerdere ritten. Zodoende kwamen we in contact met de Scaniadealer regio Zuid-Oost. Drie van onze vier zoons zitten in het transport en de vierde kan niet wachten. Allen hebben een uitgesproken voorkeur voor Scania. Zelf vinden mijn vrouw en ik het ook een robuuste truck met een stoere uitstraling die past bij ons bedrijf. Dat leidde tot de vraag aan de dealer om een offerte te maken. En vandaar kwam er uiteindelijk een bestelling voor een iets grotere 4x2 bakwagen dan we hadden.”
“Dat was meteen het signaal om samen met mijn zoon Dirk eens onze hele logistiek onder de loep te nemen. We hadden als tussenoplossing een iets grotere huurtruck ingezet. En daarmee bleek al gauw dat we eigenlijk nog steeds te klein dachten. De handtekening was amper gezet toen we ons realiseerden dat we met de door ons gekozen configuratie niet heel veel groeimogelijkheden zouden hebben. Na nog meer rekenen bleek dat we met één meter meer al ons transport wél in één rit zouden kunnen doen. Maar dan moest het wel een 6x2 worden. Ik weet nog dat ik op zondag de vertegenwoordiger belde met de vraag of we onze aankoop nog konden ruilen voor een langere truck met een extra as. Scania heeft ons vervolgens heel goed geholpen en de order nog weten om te zetten.”
Wij zitten wel niet in drukke binnensteden maar toch wel in winkelstraten”, vertelt Peter. “En dan is een 6x2 natuurlijk best een stevige vrachtwagen. Daarom kozen we bewust voor een relatief korte wielbasis zodat we met de sturende naloopas toch kort kunnen draaien.”
“De keuze voor een verlengde P-dagcabine pakt in de praktijk nog beter uit dan we verwacht hadden. “Deze cabine combineert de ruimte en de rust die we in onze vorige truck niet hadden met een geweldige instap. En het zicht rondom is dankzij de grote zijramen en uitstekende spiegelbezetting ronduit fenomenaal. De camera achterop en de extra werklampen rondom maken het helemaal af. Je hebt ook vanwege het luxe dashboard, het gevoel dat je in een échte truck rijdt.”
Maar bovenal zorgt de komst van de nieuwe vrachtwagen voor een grote toename van de efficiëntie. “Omdat we dankzij de grotere laadbak nu alles in één rit naar onze filialen kunnen brengen, scheelt dat heel veel tijd. “We merkten op dag één al het verschil. Wij beginnen altijd om 05.00-05.30 uur met laden bij onze toeleveranciers. Maar met de nieuwe Scania zijn we nu rond de middag al weer klaar! Dat betekent niet alleen dat onze producten sneller en verser in de winkels staan. Ook houden we nu ruimte om met hetzelfde materieel door te groeien als dat aan de orde mocht komen.”
Daarnaast maakt ook de veel betere inrichting van auto zelf, sneller werken mogelijk”, legt Peter uit. “We hebben daar behoorlijk aan zitten rekenen en ook daar bleek veel te winnen. Dat begint al met de langere laadklep waardoor we meer karren tegelijk in en uit de auto kunnen tillen. Dat scheelt vier minuten per winkel maal vijf, maal zes keer per week is twee uur. Daarbovenop komt nog de tijdwinst en het gemak van de goede mogelijkheden om alle karren te kunnen vastzetten en de lage instap.”
Een apart verhaal is de keuze voor de onderkoeler van Carrier. “Wij lossen in paar winkelstraten waar zich boven de winkels appartementen met balkons bevinden. Met een koelmotor tegen het kopschot veroorzaak je daar echt overlast als je daar minuten staat te lossen. De onderkoeler is stiller en heeft een lage uitlaat. Dat is veel vriendelijker voor de omwonenden.
Peter en Marie-Claire zijn blij met hun truck. “Het betekent voor ons écht een efficiëntieslag. Los van de tijdwinst maken we nu plotseling met maximaal 60.000 km per jaar veel minder kilometers. Dat betekent niet alleen minder brandstofkosten, maar ook minder CO2 uitstoot. Dus ik denk dat we nog jarenlang van deze Scania gaan genieten.”
Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.