Met deze volledig elektrische truck gaat de groothandel onder meer klanten bevoorraden in het centrum van Groningen. "Dit is een vervolg op een geslaagde pilot. De afgelopen 3 jaar reed Bidfood namelijk al volledig emissievrij door de binnenstad. Tijdens het project hebben we samen veel kunnen leren over elektrische mobiliteit", vertelt Dimitri van Dongen, Key Accountmanager bij Mercedes-Benz Trucks Nederland.
- Bidfood en Mercedes-Benz Trucks Nederland deden samen 3 jaar ervaring op met de FUSO eCanter
- Na testfase is de FUSO eCanter één van de favoriete trucks onder chauffeurs van Bidfood
- Het huidige model is in meerdere opzichten verbeterd en ondersteuning vanuit Mercedes-Benz Trucks is nu op volle kracht
Van de eerste versie van de FUSO eCanter zijn er wereldwijd 150 geleverd. Dimitri van Dongen vertelt: "Er kwamen vijftig stuks naar Europa en daarvan gingen er twaalf naar Nederland. Onze klant Bidfood nam er direct drie in gebruik en hiervan werd er dus één ingezet hier in Groningen. In dit gezamenlijke project konden we met elkaar praktijkervaring opdoen met deze volledig elektrische truck. Bidfood heeft een specifieke configuratie van deze truck in gebruik. Zij werken met gekoeld vervoer, er is een elektrische laadklep vereist en de truck rijdt alleen in de binnenstad. De ingenieurs van de fabriek in Japan waren daarom ook zeer geïnteresseerd in het verloop van deze praktijktest. Onder andere op het gebied van laden, service en onderhoud hebben we samen veel geleerd."
Groningen voorloper
Dat de FUSO eCanter uitgerekend in Groningen werd ingezet is logisch. Marinus Hol, Manager Operations bij Bidfood Groningen en CO₂-coördinator van Bidfood legt uit: "Groningen geldt als één van de voorlopers op het gebied van schone mobiliteit. Zo werd in deze stad in 2014 de Green Deal ZES getekend. De ambitie hiervan is dat de bevoorrading van winkels, horeca, kantoren en bewoners in de binnensteden vanaf 2025 emissievrij gebeurt. We zijn gestart met de eCanter in het gebied rond de Oude Kijk in ’t Jatstraat met veel winkels en horeca. Groningen is daarbij voor ons zowel klant als partner: wij leveren ook aan de locaties van de gemeente. Omdat de truck ook emissieloos en nagenoeg geluidloos is, mogen we bovendien buiten de venstertijden leveren."
Uitdagend project
Marinus Hol beschrijft de pilot als een hobbelige weg, maar wel één met een mooie uitkomst: "We hebben de elektrische truck geïntegreerd in de bestaande operatie. Onze chauffeurs, die bij wijze van spreken diesel door de aderen hebben stromen, moesten wennen aan geluid, gebruikservaring en actieradius. Het project gaf ook uitdagingen voor ons stroomnetwerk. De koelinstallaties draaien 24 uur en daar kwam dus ’s nachts het laden van de truck nog bovenop. Maar goed: innovatie gaat niet vanzelf en het is wel zo dat nu, na 3 jaar testen, steeds meer chauffeurs specifiek om deze route vragen. De eCanter schopte het tot één van de favoriete trucks in onze vloot!"
eCanter geoptimaliseerd
Maarten van Gelderen is Productmanager FUSO bij Mercedes-Benz Trucks Nederland. Hij vertelt: "Mede door het project in Groningen hebben we een heel goed beeld gekregen van hoe de FUSO eCanter wordt gebruikt. Daarom konden we de truck optimaliseren. De productieversie is dan ook in meerdere opzichten een stap vooruit: het batterijmanagement systeem sluit beter aan op de praktijk, de veiligheidssystemen zijn van een nóg hoger niveau en de eCanter zal op termijn in meerdere gewichtsklassen leverbaar zijn. De ondersteuning is nu ook zoals klanten van ons gewend zijn. Het is een productiemodel, dus alle relevante onderdelen zijn beschikbaar. Bovendien is de helft van onze werkplaatsen nu gecertificeerd om met de eCanter te werken. En dat aantal blijft groeien."
De 100% lokaal emissievrije eCanter is 's werelds eerste lichte elektrische vrachtwagen. De vrachtwagen heeft een actieradius van 100 kilometer, is nagenoeg geluidloos en heeft een oplaadduur van negen uur. Snel opladen is mogelijk in één uur en 45 minuten. Dankzij Truckconnect is de truck volledig traceerbaar, zodat de klant kan aantonen dat het transport volledig elektrisch wordt uitgevoerd. Daarbij is de eCanter perfect voor binnenstedelijk gebruik.
Steeds vaker elektrisch
Bidfood gaat, ook buiten Groningen, de komende jaren opschalen op het gebied van CO₂-neutraal transport. "Conform de eis van de overheden rijden we in de veertig grootste gemeenten vanaf 2030 alleen nog met elektrische voertuigen of op waterstof. Dat heeft een grote impact op ons werk en het is een zeer kostbare operatie. Een elektrische truck is aanmerkelijk duurder en het vraagt ook om investeringen in onze laadinfrastructuur. We blijven intensief kijken naar mogelijkheden. Als je dus een truck van ons ziet rijden, zal dat er in de komende jaren steeds vaker een zijn met elektrische aandrijving", aldus Marinus Hol.
Op korte termijn neemt Bidfood vier exemplaren van de FUSO eCanter in gebruik. Ze gaan rijden in Groningen en in de binnensteden van Maastricht, Den Haag en Amsterdam.
Over Bidfood
Bidfood is een groothandel met klanten in de gehele professionele foodwereld, zoals cafetaria's, cateraars, zorginstellingen en horeca. Het bedrijf bestaat sinds de jaren veertig van de vorige eeuw. Door strategische overnames van horecagroothandels en versproducenten is Bidfood uitgegroeid tot de grootste online marktplaats in foodservice. Het bedrijf heeft op dit moment zeventien vestigingen door heel Nederland en dagelijks zijn er meer dan 1.700 mensen bij Bidfood aan het werk. De vloot van ongeveer 350 vrachtauto's levert in totaal aan zo'n 25.000 klanten.
FUSO valt net als Mercedes-Benz Trucks onder de vlag van Daimler Truck. Mercedes-Benz truckdealers in Nederland staan garant voor een fijnmazig dealernetwerk voor onderhoud en reparatie van de eCanter. Meer informatie over de FUSO eCanter vindt u op www.fuso-trucks.nl