Scania 64-tons elektrische vrachtwagen op de weg met Wibax

23 december 2021

Een elektrische vrachtwagen van 64 ton is geleverd aan chemicaliënleverancier Wibax en zal gaan rijden op de wegen in Noord-Zweden. De 3-assige elektrische trekker draagt ​​ertoe bij dat Wibax zijn klimaatdoelstellingen haalt en is weer een voorbeeld van Scania's innovatie in nauwe samenwerking met een klant.

Geëlektrificeerd zwaar transport gebeurt al. Dat laten Scania en Wibax zien met dit nieuwe voertuig dat uitsluitend op elektriciteit rijdt. De elektrische truck heeft een totaal gewicht van 64 ton, inclusief lading en trailer, en zal rijden op de wegen tussen de steden Piteå en Skellefteå in het noorden van Zweden, een afstand van 80 kilometer enkele reis.

De prestaties en het laadvermogen van het voertuig worden mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van een aanzienlijk sterkere elektromotor. Als onderdeel van een langdurige samenwerking zullen Scania en Wibax samenwerken om het gebruik van het voertuig in de loop van de tijd te optimaliseren, inclusief opladen, batterijduur en routeplanning. Dit zal Wibax ook waardevolle inzichten bieden bij het voorbereiden van toekomstige toevoegingen van elektrische voertuigen aan hun wagenpark.

Voor Wibax is de Scania elektrische truck een manier om de klimaatimpact van zijn activiteiten te verminderen.
“We hebben ons uiterste best gedaan om duurzaam te zijn sinds het bedrijf werd opgericht in 1986, en aangezien we transporten hebben geïdentificeerd als onze grootste impact op het milieu, is deze elektrische vrachtwagen een stap om ervoor te zorgen dat we onze activiteiten kunnen voortzetten met het klimaat in gedachten. Tijdens de levensduur van deze truck zal Wibax de CO2-uitstoot met maximaal 1.400 ton verminderen, waardoor het een echte gamechanger wordt”, zegt Jonas Wiklund, CEO van Wibax Group.

Scania en Wibax werken nauw samen om deze geëlektrificeerde oplossing mogelijk te maken.
“Dit is de eerste volledig elektrische 64-tonner die we in de klantoperaties op de weg zetten. Stap voor stap laten we zien dat elektrische oplossingen zeer snel gaan en voor vrijwel alle segmenten”, zegt Fredrik Allard, hoofd E-mobility, Scania.

Door de voortgaande en snelle ontwikkeling komt de behoefte aan infrastructuur en groene stroom ook buiten de bebouwde kom verder te liggen. Er worden stappen gezet, maar er is meer snelheid nodig. In dit geval is het energiebedrijf Skellefteå Kraft betrokken en levert het de laadinfrastructuur.

“Het is voor ons van cruciaal belang om voorop te lopen op het gebied van duurzaamheid. Het zou niet alleen iets moeten zijn dat je op een stuk papier leest; het zou echt iets moeten betekenen. Er zijn al een tijdje lichtere geëlektrificeerde vrachtwagens op de markt, maar voor ons maakt het pas echt uit wanneer we onze 64-tons ladingen kunnen elektrificeren. Onze waarden zijn ‘great chemistry’ en deze investering past bij dat motto. Deze vraagstukken liggen al lang op tafel, maar nu zien we dat de vraag naar duurzame oplossingen vanuit de markt toeneemt. Dit begint echt te gebeuren”, zegt Wiklund.Scania 64-tons elektrische vrachtwagen op de weg met Wibax

Over Scania
logo ScaniaScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.