Daimler Truck als onafhankelijke onderneming op de beurs genoteerd

10 december 2021

  • Daimler Truck slaat het pad in van zelfstandig ondernemerschap
  • Beleggers kunnen nu investeren in een van ‘s werelds grootste truck fabrikanten
  • Eerste beursdag voor Daimler Truck Holding AG (‘Daimler Truck’) op de Frankfurt Stock Exchange, beurssymbool DTG, WKN-nummer DTR0CK
  • De ambitie van Daimler Truck is om de prestaties en winstgevendheid van zijn businesssegmenten te verhogen en de transformatie naar CO2-neutraal transport te versnellen
  • DAX-kwalificatie verwacht voor Q1 2022

De eerste beursdag vandaag op de Frankfurt Stock Exchange markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Daimler Truck. Na de afsplitsing van Daimler AG, symboliseert deze eerste beursdag het zelfstandig ondernemerschap van Daimler Truck. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste mijlpaal in de geschiedenis van de onderneming. In de toekomst zullen investeerders de mogelijkheid hebben om rechtstreeks te investeren in de aandelen van een van ’s werelds grootste truck fabrikanten. Daimler Truck is klaar voor het nieuwe tijdperk van onafhankelijkheid. Ter voorbereiding van de afsplitsing heeft de onderneming zijn financiële ambities gespecificeerd om de prestaties en winstgevendheid van de segmenten te verhogen. Daimler Truck richt zich consequent en continu op het verbeteren van de winstgevendheid om de industrie op weg te helpen naar CO2-neutraal transport. Op basis van zijn positieve cashflow en sterke balans heeft Daimler Truck een solide kredietrating van de beleggingskwaliteit ontvangen. Daimler Truck verwacht dat zijn aandelen op de eerstvolgende mogelijke datum – waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2022 – zullen worden genoteerd op de gereglementeerde markt van de Frankfurt Stock Exchange in de DAX-index, die is uitgebreid tot 40 leden.

Een historische dag
“Vandaag is een historische dag voor Daimler Truck: 125 jaar lang maakten onze trucks en bussen deel uit van de Daimler Group – nu worden we een onafhankelijke, beursgenoteerde onderneming. Dit organisatorisch mogelijk maken was een hoogstandje. Mijn dank gaat dan ook uit naar ons hele team voor hun ongeëvenaarde inzet de afgelopen weken en maanden. Dus in dat opzicht hebben wij deze dag de finishlijn gehaald. We hebben hard gewerkt om er te komen. Maar meer nog is deze 10de december 2021 het tegenovergestelde, namelijk een startlijn. Want nu begint het écht voor Daimler Truck. We kijken met moed en vertrouwen vooruit. En we kijken ernaar uit om als onafhankelijke onderneming met ons geweldige wereldwijde team de creatieve kansen te benutten – voor nog meer zakelijk succes in de toekomst. Iedereen zou hiervan moeten profiteren – onze medewerkers, onze klanten en natuurlijk onze aandeelhouders”, aldus Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck Holding AG, in de beurshal in Frankfurt.

Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG: “Vandaag markeert het begin van een nieuw tijdperk voor ons. We zijn volledig gefocust op het bouwen van ‘s werelds meest gewilde auto’s en toonaangevend te zijn op het gebied van elektromobiliteit en voertuigsoftware. Tegelijkertijd verandert de beursgang van Daimler Truck één succesverhaal in twee. De historische reorganisatie naar twee ‘pure-play’ ondernemingen moet het volledige potentieel van beide ondernemingen ontketenen en voor alle partijen een beslissende meerwaarde creëren. We wensen Daimler Truck een succesvolle toekomst en kijken met vertrouwen uit naar het begin van een nieuw tijdperk.”

Jochen Goetz, CFO van Daimler Truck Holding AG: “Daimler Truck bevindt zich ook financieel in een zeer goede uitgangspositie voor ons zelfstandig ondernemerschap. Onze balans is ijzersterk en we hebben in het verleden al bewezen hoe betrouwbaar we een aantrekkelijk cashflow kunnen genereren. We steken nu al onze energie in het volledig benutten van ons winstpotentieel en het gericht stimuleren van de transformatie naar emissievrij transport. Daarnaast willen we duurzame waarde creëren voor onze investeerders.”

Toonaangevend in de transportindustrie – al 125 jaar
De oprichters van Daimler Truck begonnen ruim 125 jaar geleden met hun trucks en bussen de moderne transportindustrie. Tegenwoordig is de onderneming een van de grootste truck fabrikanten, met meer dan 40 fabrieken over de hele wereld en meer dan 100.000 medewerkers. Daimler Truck verenigt zeven merken onder zijn paraplu: BharatBenz, Freightliner, FUSO, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses en Western Star. De onderneming wil duurzaam transport tot een succes maken, met een sterke technologische expertise en oog voor de behoeften van zijn klanten.

Toonaangevend in de ontwikkeling van duurzaam transport
Als beursgenoteerde onderneming is Daimler Truck van plan in de toekomst nóg gerichter en flexibeler de weg te banen naar emissievrij transport. De ontwikkeling van accu- en brandstofcelvoertuigen moet worden versneld – op eigen kracht en met strategische partnerships. Zo moeten accu- en brandstofcelvoertuigen tegen 2030 tot 60% van de Daimler Truck-verkoop uitmaken. Vanaf 2039 wil de onderneming alleen voertuigen aanbieden die CO2-neutraal rijden. Voor Daimler Truck zijn beide technologieën geschikt en noodzakelijk. Puur accu-aangedreven trucks worden gebruikt in licht en zwaar distributietransport. De op waterstof gebaseerde brandstofcelaandrijving wordt onmisbaar in het CO2-neutrale langeafstandstransport van de toekomst.

Daimler Truck streeft ernaar om tegen 2025 een tweecijferig rendement op de omzet (RoS, Return on Sales) in zijn industriële activiteiten te behalen, uitgaande van sterke marktomstandigheden. De bedrijfsactiviteiten van Daimler Truck zijn gestructureerd in vijf rapportagesegmenten waarvoor de onderneming concrete rendementsdoelstellingen heeft geformuleerd bij sterke marktomstandigheden. Zo mikt Daimler Truck specifiek op een gecorrigeerde winst van 12% voor het segment Trucks North America (TN) bij sterke marktomstandigheden. Voor het segment Mercedes-Benz (MB) is de doelstelling 10% gecorrigeerde winst, voor het segment Trucks Asia (TA) 9% en voor het segment Daimler Buses (DB) 7,5%. Met het nieuwe Daimler Truck Financial Services (DTFS) als vijfde segment mikt de onderneming op een aangepast rendement op het eigen vermogen van 14%.

Zoals Daimler Truck op zijn Capital Markets Day in november aankondigde, heeft de focus op het verhogen van de winstgevendheid al een verhogend effect. In lijn hiermee verwacht de onderneming een aangepast rendement op de omzet (RoS) in de industriële activiteiten van 6% tot 8% voor 2021 – ondanks tekorten aan halfgeleiders en stijgende grondstofprijzen. Op basis van de reeds geboekte vooruitgang verwacht Daimler Truck de verlaging van de vaste kosten in zijn industriële activiteiten (in vergelijking met 2019) al in 2023 te realiseren, twee jaar eerder dan aangekondigd op de Strategiedag in mei 2021. Voor 2022 verwacht de onderneming een aangepast rendement op de omzet (RoS) in de industriële activiteiten van 7% tot 9%. De kredietratings van de ratingbureaus waren in oktober navenant positief. S&P Global Ratings kende een eerste ‘emittent’-beoordeling van BBB+ toe (vooruitzichten stabiel), Moody’s een eerste ‘emittent’-beoordeling van A3 (vooruitzichten stabiel).

Daimler Truck-aandelen worden verhandeld op de gereglementeerde markt (Prime Standard) van de Frankfurt Stock Exchange onder het beurssymbool DTG. Het International Securities Identification Number (ISIN) is DE000DTR0CK8, het Duitse Securities Identification Number (WKN) DTR0CK.