Elektrisch vermogen met capaciteit voor stil rijden en zero emissie
9 december 2021
- Scania’s nieuwste hybride voertuigen zijn een grote stap vooruit in de richting van volledige elektrificatie
- Verhoogd elektrisch vermogen – 230 kW maakt vele toepassingen mogelijk
- Met een elektrisch bereik tot 60 km bieden PHEV's veelzijdige oplossingen
- De GE281 is een elektrische aandrijving met twee elektrische motoren, 2.100 Nm en een versnellingsbak met zes versnellingen, wat zorgt voor een brandstofbesparing tot 40%
- Potentieel voor kleinere verbrandingsmotoren, draaiend op biodiesel
- Volledig opgeladen in 30 minuten, met capaciteit voor een door versnellingsbak aangedreven PTO
- Scania gaat verder met zijn voorgenomen weg naar elektrificatie, om zijn Science Based Targets voor CO2-reductie te bereiken en het Akkoord van Parijs te ondersteunen
Scania introduceert hybride elektrische voertuigen (HEV) en plug-in hybride elektrische vrachtwagens (PHEV) die kunnen worden uitgerust met verschillende aandrijf- en laadopties, en biedt dus oplossingen die kunnen voldoen aan verschillende eisen voor toepassingen zoals gekoeld transport, betonmixers en regionale distributie. De echt nieuwe elektrische GE281 werkt samen met een zeven- of negen liter verbrandingsmotor van Scania en biedt unieke mogelijkheden voor het creëren van fossielvrije transportoplossingen voor zware vrachtwagens met een veeleisende carrosserie.
Scania’s nieuwe hybride aandrijflijn is intern ontwikkeld volgens de modulaire filosofie van het bedrijf. Door twee elektromotoren aan elkaar te koppelen en ze samen te voegen met essentiële onderdelen van Scania's nieuwste (2020) generatie van Opticruise versnellingsbakken, is iets echt nieuws en opmerkelijks gecreëerd, de GE281, een elektrische aandrijving met een naadloze vermogensoverdracht en capaciteit voor GVW's tot 36 ton zonder ondersteuning van de verbrandingsmotor. Maar het werkt ook andersom: aangezien de elektrische aandrijving de verbrandingsmotor altijd ondersteunt bij het wegrijden en accelereren, kan de verbrandingsmotor zowel qua volume als vermogen worden verkleind. Hybridisatie betekent brandstofbesparingen tot 40% in stedelijke gebieden in vergelijking met traditionele aandrijflijnen.
Scania’s elektrische GE281 aandrijving is een werkelijk innovatieve oplossing voor hybridisatie van zware vrachtwagens. Door twee elektrische motoren in een gemeenschappelijke behuizing te koppelen aan de kernonderdelen van de nieuwste generatie van Opticruise versnellingsbakken van Scania (via een dubbele invoeras), werd een unieke oplossing gecreëerd. Met een continu vermogen van 230 kW en een PTO voor de versnellingsbak kan hij diverse vrachtwagentoepassingen aandrijven zonder dat de verbrandingsmotor hoeft te worden ingeschakeld.
“De GE281 is iets nieuws in de zware vrachtwagenindustrie”, zegt Fredrik Allard, Senior Vice President en Hoofd e-mobility bij Scania Sales & Marketing. Met deze vierde generatie hybride vrachtwagens van Scania hebben we een punt bereikt waar hybrides sterke kandidaten zijn voor een verscheidenheid aan toepassingen waar duurzaamheid en slimme oplossingen de belangrijkste prioriteiten zijn. Deze nieuwe hybrides kunnen een groot aantal taken aan en zullen in allerlei relevante vergelijkingen op de voorgrond komen”.
De nieuwste hybride generatie van vrachtwagens van Scania kan worden besteld als HEV's en als PHEV's, verkrijgbaar met cabines van de P-, G- en L-serie. De vrachtwagens kunnen worden gespecificeerd als bakwagens en als trekkers. De DC07 verbrandingsmotor is beschikbaar in drie vermogensafgiftes, net als de DC09-motor. Alle Scania Euro 6-motoren kunnen draaien op met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO), maar sommige kunnen ook draaien op biodiesel FAME (zie onderstaande tabel).
Scania’s GE281 biedt 230 kW continu en 290 kW als piekvermogen, terwijl het maximale koppel 2.100 Nm is. Hij heeft zes voorwaartse versnellingen, maar geen traditionele koppeling, aangezien een planetaire versnelling dat proces verzorgt en zorgt voor schakelen zonder koppelonderbreking. Deze oplossing biedt ook uitstekende kruipsnelheid bij lage snelheden en de PTO kan worden ingeschakeld terwijl de vrachtwagen rijdt, zowel elektrisch als met verbrandingsmotor.
“De rijervaring kan eigenlijk worden vergeleken met wat u in een personenauto krijgt met een systeem met dubbele koppeling”, zegt Allard. “En met deze oplossing kunnen we alle ondersteunende functies bieden waaraan Scania-klanten gewend zijn, zoals adaptieve cruise control met actieve voorspelling en snelheidsregeling bergafwaarts. Een andere grote verbetering met deze oplossing is dat de energierecuperatie tijdens het vertragen ook ononderbroken is, wat belangrijk is aangezien de elektrische motor de primaire rembron is in deze voertuigen.”
Klik HIER voor het volledige bericht in pdf formaat
Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.