De Kuiper Infrabouw kiest voor Scania 8x4 met V8-motor

Breda, 7 december 2021


Chauffeur Ron den Besten kreeg bij De Kuiper Infrabouw de truck van zijn voorkeur: een nieuwe Scania R520 8x4 V8. De nieuwe vrachtwagen combineert de functionele eigenschappen van een goed stuk gereedschap met de voordelen van een stoer en robuust visitekaartje.

De Kuiper Infrabouw uit Hardinxveld-Giessendam nam onlangs een nieuwe multifunctionele knijperauto in gebruik. Na rijp beraad viel de keus op een rondom luchtgeveerde Scania R520 8x4 met de robuuste 520 pk SCR only V8 motor. De auto wordt ingezet voor het vervoer van materieel en bouwmaterialen van en naar eigen projecten.

“Eigenlijk waren we niet meteen van plan een truck met een V8 te kopen. Maar gaande het keuzeproces kregen we er wel steeds meer zin in”, vertelt directeur Martin de Kuiper. “Onze chauffeur wilde het heel graag. Daar houden we zeker rekening mee, maar uiteindelijk moet het hele financiële plaatje ook kloppen. We zijn gaan proefrijden en dat gaf eigenlijk al de doorslag. Die motor loopt zó mooi rond. En toen we gingen rekenen, bleek het eigenlijk verrassend haalbaar. Daarmee was het pleit beslecht.”

De Kuiper Infrabouw hield daarbij wel in zijn achterhoofd dat áls je al een nieuw stuk gereedschap koopt, dat net zo goed mooi gereedschap kan zijn. “Het moet lang mee en we hadden nogal wat eisen qua multifunctionele inzet. Dan moet de basis wel heel goed zijn.”

De rondom luchtgeveerde vierasser met 10 tons vooras vormt namelijk het onderstel voor een 25 tons kabelafzetbakinstallatie in combinatie met een Palfinger Epsilon Q200Z 95TRHPLS 20t/m kraan met een knijper. Deze opbouw werd door de firma J.L. Muns geleverd. Bijzonder is verder dat de men bewust koos voor het Scania Clutch on Demand systeem. Daarbij kan de chauffeur de koppeling van de normaal gesproken geautomatiseerd werkende versnellingsbak toch nog met de voet bedienen voor uiterst precies manoeuvreren. En ook wilde men dat de truck in de bodemsanering moet kunnen worden ingezet. “In dat werk gebruik je vaak een overdrukinstallatie. De unit daarvoor past niet achter de cabine in verband met de kraan. Daarom kozen ze voor een verlengde dag cabine met een laag dak. Zo hebben we een goede balans tussen voldoende ruimte voor de chauffeur en een niet te hoge opbouw zodat er eventueel ook nog voorover de cabine gekraand kan worden, En is er toch nog genoeg ruimte voor een klassieke lichtbak zonder dat er zo’n hoge puist op de auto staat. Ik vind het voertuig zo heel mooi in balans.”

“De nieuwe truck heeft ook lichtmetalen velgen”, vertelt Martin. “Nodig is het niet maar er staat nu wel écht een prachtig visitekaartje op de weg en de chauffeur is er enorm trots op. “Niet alleen vanwege die velgen en de leren bekleding hoor. De auto manoeuvreert prachtig dankzij zijn gestuurde en hefbare naloopas. Bovendien hebben we er zowel een front- als een achterzichtcamera op gezet, dus dode hoeken zijn er niet. En met drie treden is hij nog steeds prettig bij het in-en uitstappen. Wat de chauffeur ook waardeert, is dat hij via de standaard aslastindicator op het dashboard precies kan zien hoeveel hij geladen heeft. Want hij rijdt geregeld met zand en puin. Soms heeft hij dat niet zelf geladen en kan hij toch zien of alles binnen de regels blijft.”

Met de knijper kan de chauffeur zelf laden en lossen maar hij kan ook een containerbak afzetten en die later ophalen. “Daartoe hebben wij multifunctionele containerbakken in het bedrijf. Die hebben niet alleen hydraulisch bediende milieuluiken maar ook kan één van de twee zijkanten bijna 90º naar beneden openklappen. Daardoor kunnen we over de zijkant heel makkelijk met de heftruck bijvoorbeeld pallets en rijschotten laden en lossen. Het scheelt ons enorm veel tijd en voorkomt schades.”

De Kuiper Infrabouw zit zoals de naam doet vermoeden in de aanleg van infrastructuur zoals riolering en wegenbouw, het bouw- en woonrijp maken van terreinen, sloopwerk en bodemsanering. Daarnaast heeft het bedrijf ook een afdeling engineering. “Ons motto is ‘simpel als dat kan en intelligent als het moet’. Eerst nadenken, dan doen. Dan verstoor je met je werkzaamheden de omgeving het minste, is een werk het snelste klaar en in één keer goed”, is de overtuiging van De Kuiper Infrabouw.

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.