Green Speed ontzorgt de kwekers met nieuwe Scania P320

Breda, 25 november 2021

“Een wereldauto.” Zo bestempelt chauffeur Dylan Pronk van Green Speed transport uit Naaldwijk de nieuwe Scania P320 bakwagen met verlengde dagcabine

Green Speed transport uit Naaldwijk verzorgt met vijf trucks een ophaaldienst voor potplanten tussen de kwekers en de veiling. Sinds een klein jaar ontzorgt het bedrijf ook een groot aantal telers met een nieuwe Scania P320 4x2 bakwagen met een verlengde dagcabine. “Een wereldauto”, meent chauffeur Dylan Pronk die binnen het bedrijf ook als rechterhand fungeert voor eigenaar Lenna­ert Lievaart.

“Ons werk bestaat uit het wegbrengen van voornamelijk potplanten van de kwekers naar de veiling. Dat is een job waarbij de chauffeur redelijk zelfstandig te werk gaat en dus een behoorlijke verantwoordelijkheid heeft. Hij rijdt met gevoelige handel van een ander en moet zorgen dat alles picobello precies op de juiste plaats op de veiling komt. Daar moet je echt even de weg weten,” legt Dylan uit. “In de zomer rijden wij voornamelijk potplanten. Daarvan kan ik er met deze auto 16 veilingkarren of 31 Denen tegelijk meenemen. In de winter vervoeren wij ook veel kweek voor groenteplanten. Wij beginnen elke dag vroeg met een piek tussen zeg maar 10.00 en 15.00 uur. Dan is het écht stevig aanpakken. Het voordeel van dit werk is wel, dat wij normaal gesproken rond zes uur ’s avonds weer lekker thuis zijn. Dus het is wel een regelmatige baan. Behalve in de zomermaanden. Dan kan het soms echt gierend druk zijn. Maar dat hoort er bij hé?”

Green Speed bestaat nu negen jaar en is sinds die tijd alleen maar gegroeid. “Het begon met één Scania en nu hebben we er al vijf. Met een goede kans dat er binnenkort nog een bijkomt. Waarom we dat merk rijden vraag je? “Het is een degelijke auto. We hebben er hier een gehad van maar liefst 18 jaar oud! En daar mankeerde nooit wat aan. Echt onverwoestbaar. Daarnaast hebben we een heel goede relatie met Scania Maasdijk, onze dealer. In dit werk kun je nooit op reguliere uren servicen en wij zijn te klein om een auto te kunnen missen. Dus doet de dealer voor ons het onderhoud altijd in de avonduren. Dat is echt heel fijn want zo hebben wij de maximale uptime.”

Niet dat de trucks heel veel onderhoud nodig hebben. “Ik rijd op de nieuwste, een Scania P320. Daar staat nu 50.000 kilometer op de teller. Daarmee ben je dus bijna net zoveel aan het manoeuvreren als dat je er mee vooruit rijdt.” Wat Dylan enorm waardeert aan de truck is het geweldige zicht rondom en de ruimte van de verlengde dagcabine. “Het is in ons werk heel vaak krap. En niet alle kwekers hebben een put of een dok. Soms moet je gewoon heel eind achteruit over de dam. En dan heb je heel veel profijt van de geweldige spiegelbezetting van deze auto. Samen met het cameraatje achterop krijg je hem overal op zijn plek. En wat ik verder heel fijn vind, is de combinatie van de hele lage instap én de toch heel ruime cabine. Wij hoppen zo’n 40-50 keer per dag in en uit die auto. Dan moet je er niet aan denken dat je dat via drie treden moet doen. Onze andere auto’s hebben een dagcabine. Daar heb ik altijd fijn in gewerkt. Maar vergeleken bij deze cabine is dat plotseling krap. Als ik hier mijn jas even uittrek, kan dat gewoon achter het stuur en kan ik hem gewoon ophangen. Het enige dat ik hier nog mis, is een koelkastje. Dat is een wens voor de volgende auto.”

Dat Dylan voor 320 pk koos, komt omdat, zoals hij zelf zegt, er toch nog meer gewicht in zo’n bakwagen zit dan je zou denken. “Een lading chrysanten is toch zwaarder dan je zo op het oog zou zeggen. En als je teruggaat met gedemonteerd fust, zit je gewoon aan het gewicht. Aan de andere kant is dat ook wel weer leuk. Want dan merk je pas hoe goed de motor trekt en hoe goed die bak schakelt. Want dan moet de auto écht werken.“

Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.