De zuinigste truck is nóg zuiniger geworden:
11 november 2021
- Scania's nieuwe aandrijflijn is gericht op duurzaamheid, met 8% brandstofbesparing
- Investeringen van meer dan 2 miljard euro om Scania's leidende positie veilig te stellen
- Belangrijke updates van chassis, frames, assen en tanks voor meer modulariteit
- Scania ProCare biedt 100% geplande uptime voor bedrijfskritische trucks
- Digitale achteruitkijkspiegels voor meer veiligheid *
- Scania's klimaatdoelstellingen gebaseerd op wetenschap zijn de leidraad voor het bedrijf en moeten worden bereikt met een mix van energie-efficiëntie, duurzame brandstoffen en elektrificatie
“Wat we vandaag introduceren is niet alleen een motorplatform, maar ook een belangrijk initiatief voor het versterken van Scania's toonaangevende positie op het gebied van duurzaam transport voor dit decennium”, aldus Alexander Vlaskamp, Scania’s Executive Vice President en Head of Sales and Marketing. “Onze sterke focus op transportefficiëntie stuurt ons in de verschuiving naar een wereld zonder CO2-uitstoot. Een verschuiving waaraan onze nieuwe aandrijflijn aanzienlijk zal bijdragen.”
In een van de grootste lanceringen sinds de introductie van de nieuwe vrachtwagengeneratie in 2016, introduceert Scania nu niet alleen een nieuw motorplatform, maar ook diensten en updates die Scania's positie als toonaangevende fabrikant van hoogwaardige zware trucks moeten consolideren.
“We zien een transportwereld die snel verandert, waarin de vraag van klanten naar de beste totale bedrijfszuinigheid en een duurzame toekomst hand in hand gaan”, zegt Vlaskamp. “Bij Scania hebben we ons doel hoger gesteld dan misschien welke andere fabrikant dan ook. Niet omdat we denken dat het gemakkelijk zal zijn, maar omdat we geen andere optie zien dan de doelstellingen die in 2016 in het Parijs-akkoord zijn vastgelegd voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen daadwerkelijk te halen.”
Met het volledig nieuwe motorplatform voor Euro 6-voertuigen, met vermogens van 420 tot 560 pk, belooft Scania's aandrijflijn een brandstofbesparing van gemiddeld 8% voor klanten in het segment langeafstandsvervoer. Alle motoren kunnen ook probleemloos op HVO-brandstof lopen en bij twee motoren kan een FAME-biodieselversie worden besteld. Er komen nog meer versies voor markten buiten Europa en voor biogasoplossingen. De nieuwe aandrijflijn omvat ook nieuwe versnellingsbakken en assen en een premium service: Scania ProCare. Deze dienst is voor klanten die op zoek zijn naar 100 procent geplande uptime. Verder introduceert Scania ook een optie voor digitale achteruitkijkspiegels, voor meer veiligheid.
“Bij Scania gaan we verder op de ingeslagen weg om onze klanten een breed scala aan duurzame oplossingen te bieden”, aldus Vlaskamp. “Het aandeel duurzame biobrandstoffen en elektrische voertuigen zal de komende jaren sterk toenemen, maar voor ons dagelijks leven zijn we allemaal nog steeds afhankelijk van combimotoren. Dit is precies waarom Scania's nieuwe motor zo belangrijk is, omdat deze zal bijdragen aan een aanzienlijke vermindering van CO2-uitstoot voor de rest van dit decennium.”
*) Typegoedkeuring nog lopende
Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.