M.J. van Riel schaft imposante Scania’s aan voor exceptioneel transport

Breda, 28 oktober 2021


Nieuwe Scania’s voor exceptioneel transportspecialist M.J. van Riel uit Tilburg. Dankzij het modulaire bouwsysteem van Scania kan exact de juiste Scania voor de juiste taak gebouwd worden.

M.J. van Riel uit Tilburg, gespecialiseerd in kranen, exceptioneel transport en industriële verhuizingen heeft de eerste drie exemplaren van vijf nieuwe Scania’s in gebruik genomen. Alle drie, twee bakwagens en een trekker met een gestuurde naloopas, zijn voorzien van een Effer autolaadkraan met daarbij behorende opbouw. Eigenaar Martin van Riel: “Wij kiezen niet alleen vanwege de naam en uitstraling voor Scania. Door het modulaire bouwsysteem kan de asverdeling precies naar wens worden gespecificeerd. Daarmee kan de gewichtsverdeling optimaal worden benut en dat speelt ook een belangrijke rol.”

De nieuwe Scania’s, twee R500 8x2*6 en één R450 6x2*4, worden ingezet voor exceptioneel transport en industriële verplaatsingen, van schepen tot complete fabrieken. De voertuigen zijn rondom volledig luchtgeveerd en met standkoeling, retarder, ACC, lederen bekleding en full infotainment van alle luxe voorzien. De autolaadkranen, opgebouwd door Kluytmans, hebben een bereik van 33 meter en zijn uitgerust met een werkbak. Van Riel: “Wij hebben een echt Scania hart en zijn blij dat ze nu ook met 10-tons vooras verkrijgbaar zijn.”

M.J. van Riel B.V.
Toen Martin van Riel 20 jaar was, overleed zijn vader en nam hij als jongste van acht kinderen het familiebedrijf over, inclusief vijf kranen, één kapotte kraan en twee vrachtwagens. Inmiddels is het M.J. van Riel, dat in november 75 jaar bestaat, aardig gegroeid. Het bedrijf telt vier vestigingen, meer dan 200 medewerkers en een door de gele kleur opvallend wagenpark. Deze bestaat uit 83 kranen met een hefvermogen tot en met 700 ton en ruim 50 trucks en meer dan 100 opleggers van vlakke trailers, diepladers, modulaire trailers tot aan triple semi van 60 meter lengte. “Afgezien van hijsen en heffen, van oudsher ons specialisme, richten we ons ook meer en meer op gecombineerde hijs- en transportprojecten,” aldus Van Riel.

Stoere auto
“In 1997 kocht ik mijn eerste nieuwe auto, een Scania, omdat ik dat een stoere auto vond.” In de jaren daarna werd de vloot, die inmiddels uit tien Scania-trucks bestond, ook uitgebreid met andere merken.“ Het contact verwaterde tot de Account manager vorig jaar belde. Daarna ging het snel. We zijn heel tevreden en de introductie van een nieuw model speelt ook mee dat we deze weg ingeslagen zijn.” Om al het materieel te onderhouden bezit M.J. van Riel een eigen werkplaats, maar heeft ook goed contact met de Scania-werkplaats. “De klik is er en niet onbelangrijk: afspraken worden nagekomen.”

Neusje van de zalm
De chauffeurs van M.J. van Riel, die ook bij de aankoop van de nieuwe trucks worden betrokken, rijden graag in de trucks. “Een chauffeur die helemaal Scania-gek is, moet je niet op een ander merk zetten. Om mensen aan te trekken en te behouden, kiezen we voor een premium merk.” Jurgen te Veele rijdt op de nieuwe R450 en wil niets anders meer. “Vergeleken met mijn vorige auto is dit het neusje van de zalm. Hij rijdt superfijn en alles zit er op en aan,” aldus te Veele.

M.J. van Riel heeft duurzaamheid en veiligheid hoog in het vaandel staan en investeert volop in elektrisch materiaal. “Wij hebben elektrische kranen, van Liebherr- en Spierings-kranen, tot kleinere pick & carry kranen, maar ook elektrische heftrucks.” Dat zijn trucks in de toekomst op elektriciteit zullen rijden, moet Van Riel nog zien. “Wij vervoeren de zwaarste objecten en daar hebben we veel pk’s voor nodig. Dan worden de accu’s zwaar, het rijbereik kort en de laadtijden lang. Of het waterstof wordt of accu’s, we blijven de markt en fabrikanten nauwlettend volgen en in onze materialen investeren.”

Over Scania
logo ScaniaScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.