Amsterdam, december 2020
Om passend in te spelen op de grote diversiteit aan vervoersopdrachten bij De Boer Projectondersteuning uit Rijsenhout, ontwikkelden Truckland en Burgers Carrosserie Aalsmeer een veelzijdige 3-assige DAF CF 370 FAN bakwagen.
Op basis van de grote variëteit aan vervoersopdrachten die De Boer van talrijke relaties krijgen, stelden directieleden Alex de Boer en Harry van Bruggen van de Haarlemmermeerse dienstverlener een programma van eisen op voor hun eerste nieuwe vrachtwagen. “We werken al met twee standaard bakwagens en zochten nu als uitbreiding naar een innovatief totaalconcept. Om zo nog beter aan te sluiten op de transportwensen van onze opdrachtgevers op en rond Luchthaven Schiphol. Wij hechten aan Nederlands product en wilden dat het een DAF zou worden. Dus nodigden wij Accountmanager Vincent Zonneveld van Truckland uit en bespraken met hem ons wensenlijstje, dat hij samen met Burgers Carrosserie Aalsmeer uitwerkte”, legt Harry van Bruggen uit.
Avies op maat vanTruckland
Vincent Zonneveld sluit aan: “Wij kwamen uit op een 3-assige volledig lucht geveerde DAF CF 370 FAN, met low deck chassis, gestuurde naloop-as, een ‘af fabriek’ driepersoons dagcabine en de door Burgers ontwikkelde 7,27 meter lange Plywood laadbak. Truckland nam het voortouw in de verdere ontwikkeling en bouw van het voertuig met een GVW van 27 ton. Daarbij viel onder meer de keus op het DAF Silent Pack (geluid minder dan 72 dB), de ZF TraXon 12 automaat, volledige LED-verlichting ‘af fabriek’, de Corner Eye dodehoekcamera voor met ook een extra zichtpunt aan de achterzijde, zwaailampen, extra flitsers en City Turn Assist, oftewel het veiligheidssysteem dat bij het afslaan eerst visueel en later ook met geluid waarschuwt voor eventuele andere weggebruikers.
HVO Diesel
De stille, krachtige en zuinige 10,8 liter zescilinder DAF MX-11 dieselmotor is goedgekeurd voor gebruik van de duurzame, fossielvrije en hernieuwbare HVO-diesel, die De Boer in de 100 procent variant toepast. Met deze HVO-diesel bespaart De Boer zo’n 90 procent op de CO2 uitstoot. Burgers voorzag de laadbak links van een volledig te openen harmonica deurenwand, versterkte de dakpartij en realiseerde een vlakke laadvloer. Daarnaast is er gekozen voor de achterzijde afsluitende D’Hollandia laadlift met een hefvermogen van 3 ton. Links aan het chassis bevindt zich een op maat gemaakte kist met ruimte voor de extra laadklep-accu’s en twee laden voor spanbanden en andere hulpmaterialen. Verder is er sprake van rvs-spatschermen, een krachtige binnenverlichting met acht LED-units, stootranden, vier rijen vastzetrails in de wanden, de vloer en het plafond (incl. telescoopstangen), om op die manier alle te vervoeren goederen maximaal te kunnen zekeren. Daarbij moesten wij ook qua totale hoogte rekening houden met bepaalde hoogtebeperkingen op Luchthaven Schiphol (max. 3,40 meter) en het feit dat bepaalde goederen vragen om een doorsteek en laadhoogte van 2,40 meter.”
Met deze uiterst wendbare DAF CF 370 Low Deck beschikt De Boer Projectondersteuning over een veelzijdige vrachtauto, die naadloos aansluit op de vervoerswensen en -behoeften van de klant. Met een vloerhoogte van slechts 96 centimeter, die de benodigde laadhoogte van 2,40 meter mogelijk maakt in combinatie met een royaal laadvolume voor goederen van diverse afmetingen. Voor het onderhoud van dit voertuig kiest De Boer de in de buurt gelegen Trucklandvestiging op Schiphol. Verder ontvangen beide chauffeurs een Code 95 voucher en via afleverchauffeur Peter Tol van Truckland een uitgebreide instructie over alle functies op deze nieuwe DAF CF”.
De Boer Projectondersteuning
Harry van Bruggen: “De Boer Projectondersteuning verricht veel van haar werkzaamheden op en rond Luchthaven Schiphol en maakt daarbij regelmatig gebruik van de daar gelegen Expeditiestraat met een beperkte doorrijhoogte. Iets om dus zeker rekening mee te houden. Als van oorsprong Volendams bedrijf is mijn compagnon Alex de Boer ooit begonnen met bouwsupport en kwam zo meer en meer op en rond Schiphol terecht. Inmiddels hebben wij in Rijsenhout een prachtig en ruim nieuw bedrijfspand betrokken, van waaruit wij onze verschillende diensten aan een groeiend aantal bedrijven aanbieden, waarbij wij ook steeds vaker in andere delen van het land actief zijn. Wij bieden 24/7, 365 dagen per jaar opslag mogelijkheden, transport en logistiek aan voor tal van toonaangevende (veelal bouw-gerelateerde) bedrijven op en rond Luchthaven Schiphol. Door aan de bijbehorende strenge regels en eisen te voldoen zijn wij erkend leverancier van de luchthaven en kunnen goederen van landsite naar airsite en andersom vervoeren, inclusief alle daarbij behorende douane- en veiligheidsfaciliteiten. Tevens assisteren wij bij de de- en her-montage van bijvoorbeeld plafondplaten, leveren zo nodig een timmerman, schoonmaker, brandwacht, verkeersregelaar of een andere functionaris waar de opdrachtgever op dat moment niet in kan voorzien. Regelmatig ontvangen wij hier in Rijsenhout de (bouw)materialen voor de verschillende aannemers, die op de luchthaven werkzaam zijn en verzorgen dan de last-mile distributie.
Als bedrijf zijn wij en onze medewerkers VCA-gecertificeerd en kunnen met ons eigen materieelpark snel en doelmatig inspelen op verzoeken van onze groeiende groep opdrachtgevers. Waaronder ook steeds meer facilitaire bedrijven, af- en interieurbouwers. Juist voor hen is de zijopening van de extra lange laadruimte van deze nieuwe DAF een uitkomst. Daarmee kunnen we ook in stedelijke gebieden balies, toonbanken, tafels en andere langere objecten zonder schade en volledig overdekt vervoeren. De veelzijdigheid van deze truck maakt het ook mogelijk om zware goederen, zoals bijvoorbeeld X-Ray’s met de eigen laadklep op iedere locatie te laden en lossen. Ook de douanescan van goederen bij het betreden en verlaten van het luchthaventerrein is hiermee probleemloos mogelijk”, besluit Harry van Bruggen.