BEST Trucks levert eerste DAF CF 410 FA maatwerk ADR-combi aan Sam Jam Transport

Barendrecht/Capelle aan den IJssel, november 2020

Sam Jam Transport uit Capelle aan den IJssel heeft voor het eerst een DAF binnen het 10 voertuigen tellende wagenpark opgenomen.

Directeur Salam Molhim (bij velen beter bekend als Sam) laat daarmee een wens van zijn vader in vervulling gaan. De nu via BEST Trucks Barendrecht geleverde DAF is een 2-assige CF 410 FA met dagcabine in combinatie met een eveneens 2-assige middenas-aanhanger, die beide door GS Meppel voorzien zijn van een BDF Berry opbouw.
Door de toegenomen bedrijvigheid zocht ondernemer Salam Molhim naar een verdere uitbreiding op zijn bestaande wagenpark. “Nog niet zo lang geleden werd dat uitgebreid met een soortgelijke combi op basis van een ander merk motorwagen”, vertelt hij. “Dit keer wilde ik de wens van mijn overleden vader (zelf ook jarenlang beroepschauffeur-red.) in vervulling laten gaan. Hij zei altijd: ‘Zolang je in Nederland woont en werkt moet je DAF rijden. Hoezo? Het is een goede auto, er is makkelijk aan onderdelen te komen, omdat hij in hetzelfde land gefabriceerd wordt en eerlijk gezegd heeft hij daar wel gelijk in. Ik had al langer contact met Glenn de Pooter van BEST Truck Barendrecht en samen zijn wij tot deze eerste aan ons geleverde en praktisch inzetbare maatwerk DAF-oplossing gekomen.

Een CF 410 met dagcabine, een 4x2 bakwagen chassis, gekoppeld aan een 2-assige middenas-aanhanger. GS Meppel voorzag beide ook nu weer van een BDF Berry opbouw. Daarmee breiden wij de dienstverlening aan onze trouwe relaties in de Botlek weer verder uit. Op deze ADR-goedgekeurde combi plaatsen en vervoeren wij twee ongereinigde 24 foot tankcontainers, om ze te reinigen, te testen en eventueel te herstellen, om ze vervolgens bedrijfsklaar af te leveren bij de opslag. Dat bespaart chauffeurs van lange ritten elke keer echt veel tijd. Door de luchtvering op zowel de achteras als de aanhanger kunnen we de combi knikken en zo in het midden de beide containers in een keer reinigen. De door GS in het chassis aangebrachte afvoergoten/lekbakken zorgen voor een gecontroleerde afvoer van de vrijkomende vloeistoffen”, legt de enthousiaste ondernemer uit.

Om aan alle eisen te voldoen is bij de samenstelling bewust gekozen voor een dagcabine. “Maar dat is absoluut geen straf”, meldt Sam. “Ik heb er inmiddels mee gereden en het is echt prachtig spul. Robuust, dik uitgevoerd en volledig gericht op de chauffeur. De CF is stil, heeft veel praktische werkruimte, beschikt -in ons geval- over een luxere stoel, bijpassende koelbox op de motortunnel en goed zicht naar buiten. De 11 liter 410 pk MX-motor voldoet meer dan prima, verder hebben we gekozen voor de MX-motorrem en TraXon automaat. Best Trucks Barendrecht verzorgde verder de zonneklep, zwaailampen op het dak, de lichtbak, het complete ADR-pakket, de -op maat gemaakte- 1 meter 50 lange gereedschapskist, de 620 liter brandstoftank, het reparatie-onderhoudscontract en de totale coördinatie van de afspraken met GS Meppel. Daarbij krijgt de vaste chauffeur van deze auto nog een praktijkcursus aangeboden, waarin alle technische zaken worden uitgelegd door een ervaren instructeur. Een cursus die ook nog eens meetelt voor de Code 95. Kortom BEST Trucks heeft ons volledig ontzorgd en ik weet nu ook al dat het zeker niet bij deze eerste DAF blijft!”

Sam Jam, nu nog gevestigd in Capelle aan den IJssel, verhuist begin volgend jaar naar een pand langs de A15 bij Hoogvliet. “Centraal in ons werkgebied De Botlek”, vervolgt Salam Molhim. “Daar hebben we ook meer kantoorruimte, een loods om wat onderhoud uit te kunnen voeren en een parking voor de voertuigen. Dat zijn er nu dus tien. Acht 4x2 trekkers van diverse merken, vier containerchassis en twee combi’s, waaronder de nieuwe DAF CF.” De ondernemer begon medio 2014 voor zichzelf, nadat hij vele jaren als loondienstchauffeur in het Europees ADR-tanktransport werkte. Hij startte met een gebruikte trekker en breidde een jaar later uit met een tweede. In de navolgende jaren kende het bedrijf zowel pieken als dalen, maar beschikt nu over tien moderne motoreenheden, aansprekende opdrachtgevers en een gezonde blik op de toekomst.

logo DAF TrucksSalam Molhim, oftewel Sam, is trots op zijn familiebedrijf, waar ook zijn al even enthousiaste echtgenote Fatima, zoon Jamal (20) en dochter Aya (17) werken. Deze derde ‘naamgever’ aan het tweede deel van de bedrijfsnaam is Mira, maar zij is nog maar 8 jaar oud en kijkt vanaf de zijlijn mee.