Scania Used Trucks uit het Talent programma zeer gewild

Breda, 30 september 2020


Scania gebruikte voertuigen uit het Talent programma zijn zeer gewild.
Het Scania Talent Used Trucksprogramma vindt steeds beter zijn weg naar niet alleen beginnende transportondernemers. De geselecteerde en op 108 punten gecontroleerde jonge gebruikte voertuigen hebben dan ook veel voordeel: ze zijn gunstig geprijsd en gegarandeerd niet ouder dan 30 maanden of 250.000 kilometer. Eigenrijders Anette Glas en Nick de Groot hadden elk heel uiteenlopende reden om er een te kopen.

Wat het Talentprogramma zo zeker maakt is dat Scania alleen de beste gebruikte voertuigen selecteert en die samen met aandrijflijngarantie én een onderhoudscontract weer in de markt zet. Dat maakt zo’n deal ideaal voor elke ondernemer die net begint, of die voorzichtig wil uitbreiden.

Zoals eigenrijder Annette Glas (31) uit Kedichem. Annette is behalve fulltime moeder van twee kinderen van vier en acht sinds dit jaar ook eigenrijder. Ze zit het meeste nationaal in de containers. “Dat is goed te combineren met de kleintjes, al is het soms een beetje puzzelen” vertelt ze. Ze beschouwt de recent aangeschafte R450 Topline uit 2017 als haar eerste échte eigen auto en heeft hem dan ook zeg maar een female touch gegeven met een opvallende kleurstelling. “Dit is niet mijn Topliner maar ‘My Kyliner’ naar de naam van mijn kinderen”, verklaart ze plechtig.

Dat ze ooit eigenrijder op een Scania zou worden, stond voor haar al vast vanaf haar jeugd. “Mijn ouders distribueerden met een bestelwagen kranten. Die werden dan overgeladen uit zo’n geel/blauwe Scania met een neus. Ik heb mijn ouders altijd verteld dat ik ook zou gaan rijden. Maar dan een maatje groter.”

Dat Annette voor een jonge occasion uit het Talentprogramma ging, is een bewuste keuze geweest. “Om meer dan één reden. Typisch weer ik: de hoofdreden voor mij is dat ik de 450 Topline in Streamline uitvoering, dus zonder ‘neusgaten’, mooier vind dan de nieuwe. Het liefst had ik hem nog meer retro gehad, maar het moest wel een Euro 6 zijn want ik zit veel op de Maasvlakte. En natuurlijk moet je als beginnend ondernemer je knopen tellen. Een jong gebruikte Scania met pas twee ton op de teller die helemaal nagekeken is en met een onderhoudscontract kan makkelijk jarenlang probleemloos mee. Maar kost in aanschaf stukken minder dan een nieuwe. Dus begin ik met een beheersbaar budget én hield ik wat over om hem te customizen. Sterker nog. Al rijd ik een 120.000 per jaar, deze wil ik nooit meer wegdoen!”

Annette heeft de Scania zowel van buiten als van binnen flink aangepakt. Het is de eerste Scania in Nederland die twee stuurwielen heeft! “Ja, mijn kinderen gaan geregeld een dagje mee. En die willen dan ook ‘sturen’. Als ze niet op de Playstation spelen want die zit er ook in.” Annette is heel tevreden over de prestaties van de truck. “Ik heb ook op een NGS gereden. Die was best zuinig. Maar met deze Topline rijd ik ook makkelijk tussen de 1 op 4,2 en 1 op 4,4. Dus heb ik niets te mopperen.
Ik heb hier mijn geluk gevonden: normaal rijd ik veel containers over en verder nationaal. Maar in de vakantietijd ga ik met de kinderen ook graag Duitsland in. Dan plakken we een paar dagen aan een rit en is de Scania plotseling ook 450 pk camper. Welk kind heeft dat?”

Voor Nicky de Groot uit Nederhemert was de aanschaf van een Scania uit het Talentprogramma een bewuste keus. “Een Scania trek je aan als een jas. Ik rijd zelf een nieuwe Scania S450”, vertelt Nicky. “Mijn bedrijf bestaat nu anderhalf jaar maar ik heb het boven verwachting druk. Dus mijn vrouw is nu bezig haar papieren te halen om de organisatorische kant goed af dekken. En ook onze kinderen hebben, ondanks hun jonge leeftijd, veel interesse in onze zaak en helpen bijv. al met de uren-registratie.”

“Maar ik ben begonnen met het idee lekker zelf te rijden en niet te gaan voor een hele vloot. Maar dingen lopen altijd anders. Dus toen een goede kennis van mij voor mij wilde gaan rijden, moest ik een keuze maken. Weer investeren in een nieuwe vond ik zo kort op de vorige iets te veel. Dan is dat Talent systeem ideaal. Ik heb nu een Scania Topline 450 uit 2016 met 250.000 kilometers op de klok. Ik kon kiezen uit twee voertuigen. De truck zag er piekfijn uit. Daar heeft iemand opgereden die er zuinig op was. Dat zie je aan allerlei kleinigheden. Daarbovenop heeft Scania hem helemaal nagekeken. Ik kreeg er een nieuwe matras in en heb er een onderhoudscontract op. Dus met de betrouwbaarheid zit het wel goed.”

Nicky heeft ook nog naar een model 2017 gekeken. “Die had net zoveel gelopen maar was weer 10 mille duurder. Voor de vergelijking was het prettig. Maar ik ben toch voor die uit 2016 gegaan. Nu heb ik een prima tweede truck voor een gunstige prijs. Ik heb hem op een financial leasecontract gezet dus na de laatste afbetaling is hij van mij en kan ik er naar verwachting nog een aantal jaren mee rijden. Moet je zien wat dat betekent voor je TCO. Dan kun je er ook wat privé in investeren aan spuitwerk en bekleding binnen. Voor ons is werk een hobby; dit moet vooral voor de chauffeur –maar ook voor ons- zo blijven.“

Nicky vindt wel dat een goede chauffeur een auto kan maken en breken. “Dat bepaalt voor 80 procent het succes. De chauffeur die hier op rijdt, is gewoon super netjes en super precies. Hij rijdt met deze 450 Topline 23 liter op de honderd!”

“Al met al zijn we een klein bedrijf, maar wel met veel ambitie. En daarom kopen wij een Scania Talent; je kunt er veel meer voordelen uithalen dan verwacht.”

Over Scania
logo ScaniaScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.