P. van Erp & Zn zet twee nieuwe Scania’s in

Breda, 31 augustus 2020

De twee nieuwe Scania’s voor Container en Recyclingbedrijf P. van Erp & zonen zijn rijdende visitekaartjes. Paul van Erp: “De chassis zijn bovendien zeer ‘opbouwvriendelijk’ voor de carrosseriebouwer. Veel montage- en connectiepunten zijn al voorbereid zodat een carrosseriebouwer snel en efficiënt zijn werk kan doen.”
Container en Recyclingbedrijf P. van Erp & zonen uit Drunen nam recent een heel bijzondere haakarmtruck in gebruik. Directeur Paul van Erp liet de 25 tons installatie van VDL monteren op een nieuwe Scania R520 V8. Het bedrijf moderniseert met regelmaat het wagenpark om de klanten met het meest efficiënte materieel van dienst te zijn. In dit kader werd dus recent de nieuwe Scania aan de vloot toegevoegd. ‘Waarom Scania? Dat is voor deze toepassing gewoon de beste keuze’, vindt Van Erp.

Van de twaalf trucks die binnen de transportvloot van P. van Erp & Zn rijden zijn er inmiddels vier van het merk Scania. Het bedrijf kiest bewust voor een meermerkenbeleid en kijkt per toepassing welk voertuig daarvoor op dat ogenblik het meest geschikt is. Het recyclingbedrijf heeft met een eerdere Scania V8 in het wagenpark de nodige ervaring opgedaan v.w.b. de betrouwbaarheid en de levensduur. “Die is nu met zeven ton op de klok alweer 12 jaar oud. Ondanks zijn staat van dienst doet hij nog dagelijks het zware werk waarvoor hij bedoeld is. Daarom was de keuze voor een nieuwe Scania V8 niet zo’n moeilijke,” vertelt Paul van Erp.

“Ik ontzorg bedrijven en particulieren op het gebied van hun reststoffen en afval en onze doelstelling is om dat met de hoogste kwaliteit en het beste materiaal zo onzichtbaar mogelijk te doen. In de praktijk merkt de klant daar dus nauwelijks iets van. Zijn containers komen en gaan geruisloos, het huisvuil wordt keurig opgehaald. Dan zijn die auto’s mijn duidelijk zichtbare visitekaartjes. Dat is dan wat opvalt als wij ergens komen voorrijden,” licht Van Erp toe. “Daarom besteden wij veel aandacht aan de uitstraling van onze voertuigen.”

P. van Erp & Zn rijdt lang met de voertuigen met lage gemiddelde jaarkilometrages van ca. 50.000 km per jaar. Het is een bewuste keuze om de voertuigen niet sneller in te ruilen. “Een moderne truck – en zeker een Scania V8 – kan makkelijk 10-12 jaar probleemloos dit zware werk blijven doen. Wanneer zo’n voertuig goed wordt onderhouden en op de juiste manier wordt ingezet is een dergelijke truck zijn investering meer dan waard,” licht Van Erp toe.

De V8 is overigens niet de enige auto die Van Erp kocht. Daarnaast kocht het bedrijf nog een Scania G320 4x2 met een verlengde dagcabine. Deze wordt als portaaltruck ingezet. Aangezien dit voertuig met name binnen de stedelijke gebieden ingezet zal worden is het uitgerust met extra zijramen om het zicht rondom verder te optimaliseren. Dit biedt de chauffeur meer overzicht waardoor de veiligheid wordt verbeterd. Verder is ook dit voertuig in de bekende huisstijl van P. van Erp & Zn uitgevoerd.

“Ik vind voor portaal- en haakarmwerk op de weg, de Scania een uitmuntende truck. Zeker met die vernieuwde elektronisch aangestuurde naloopas. Dat maakt dat de auto net zo kort draait als een tweeasser. Ook het lage chassis met af-fabriek een innerliner speelt daar een rol,” verduidelijkt Van Erp de keuze. “De chassis zijn bovendien zeer ‘opbouwvriendelijk’ voor de carrosseriebouwer. Veel montage- en connectiepunten zijn al voorbereid zodat een carrosseriebouwer snel en efficiënt zijn werk kan doen.”

Beide Scania’s zijn ‘connected’ en bieden het bedrijf daarmee veel voordelen. Iedere week krijgt Van Erp een prestatierapportage waarmee de inzet geëvalueerd kan worden. Deze service zit standaard bij iedere nieuwe Scania. Daarnaast biedt het grote voordelen bij het afgesloten onderhoudscontract.

“Wat ik heel erg ben gaan waarderen, is het full flexible onderhoudscontract dat we hebben afgesloten met de Scaniadealer in Den Bosch”, aldus Paul van Erp. “Net zoals wij onze klanten ontzorgen, merk ik dat die dealer ons weer heel goed helpt door voor ons het onderhoud strak in de gaten te houden. Waarbij ze precies dat doen wat nodig is of eraan zit te komen. Dat is ook milieubewuster dan gewoon maar vervangen omdat het in het schema staat. Dat past ons. Tenslotte proberen wij ook zoveel mogelijk van het afval van onze klanten weer van reststof naar echt herbruikbaar product te krijgen.”

logo ScaniaScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.