Breda, 10 juni 2020
DLG ziet bij de inzet van hun LNG voertuigen geen verschil met de diesltrucks. Directeur Joost Visbeen: “Wij kunnen nu al een business case maken op basis van 135.000 kilometer waarbij de auto één shift rijdt met één chauffeur.”
DLG (Daily Logistics Group) in Hoek van Holland nam recent zeven Scania R410 4x2 trekkers op LNG in gebruik. Het zijn de eerste trucks van een serie van 18 die over twee jaar tijd worden uitgeleverd. Bijzonder is dat het bedrijf bij het inplannen van de LNG-trucks van dezelfde inzet uitgaat als van hun dieselvoertuigen. Dat maakt de planning ook een stuk eenvoudiger.
DLG is een logistiek dienstverlener op het gebied van geconditioneerd transport. De groep is ontstaan uit de fusie tussen Visbeen,Post-Kogeko en hun samenwerkingsverband in DailyFresh. Het bedrijf regisseert logistieke diensten van geconditioneerde goederen door heel Europa zowel via de weg, water als per spoor. “Wij gaan om meerdere reden een aantal LNG-voertuigen inzetten”, vertelt directeur Joost Visbeen. “Ten eerste vinden wij dat LNG potentie heeft. Tegelijkertijd vinden wij als logistiek dienstverlener met in totaal meer dan 300 eigen trekkende eenheden en 800 koelers dat wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit de weg moeten gaan. Daarbij zullen wij op termijn de inzet van alternatieve brandstoffen verder gaan ontwikkelen. Dan is het goed daar tijdig ervaring mee op te doen. Verder merken wij dat klanten ons vragen mee te denken hoe we in de totale supply chain de CO2-uitstoot zoveel mogelijk kunnen beperken. Bij het wegvervoer kom je dan toch al gauw bij je brandstof uit. Die is het meest bepalend voor je footprint en daar is door het gebruik van LNG en het liefst bio-LNG het meeste te halen.”
Daarnaast spelen er bij DLG nog andere factoren mee. “Zo zien wij bijvoorbeeld dat het gat in de TCO van een dieselvoertuig en een op LNG langzaamaan kleiner wordt. Dat is nog wel grotendeels vanwege incentives als de accijnsteruggave, de Duitse Maut en wat belastingmaatregelen. Maar wij kunnen nu al een business case maken op basis van 135.000 kilometer waarbij de auto één shift rijdt met één chauffeur.”
Wat Visbeen ook positief vindt opvallen is dat de planning steeds minder rekening hoeft te houden met de inzet van LNG-trucks en de beschikbare pompen onderweg. “We hebben al iets langer een LZV op LNG rijden en hadden aanvankelijk nog wel wat beperkingen in de inzetbaarheid op verschillende routes. Maar het netwerk wordt nu in rap tempo dekkend. We rijden met onze LNG-voertuigen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Binnen Nederland en België kunnen we de trucks net zo inzetten als onze dieselvoertuigen. De dekkingsgraad van de LNG stations is daar inmiddels zodanig dat we daar niet meer op hoeven te letten bij het inplannen. Op onze ritten naar Frankrijk geldt eigenlijk hetzelfde.”
Maar ook in het noorden en midden van Duitsland komen er volgens Visbeen met de dag meer mogelijkheden. “Er zijn daar inmiddels voldoende stations om redelijk normaal te kunnen opereren. Dat is extra fijn omdat wij lang niet altijd vaste ritten hebben. Wel blijft het zaak te kijken of een LNG-truck niet teveel moet omrijden om te kunnen tanken. Want hoe aantrekkelijk het Maut-voordeel ook is, dat wil je natuurlijk niet. Alleen naar zuid-Duitsland moet je nog echt goed je route plannen. Daar zijn de mogelijkheden om een LNG-truck in te zetten beperkter.”
Dat DLG voor Scania koos, komt volgens Visbeen vanwege de uitstekende begeleiding. “Scania is al jaren voor ons een uitstekende businesspartner. Ze hebben, zeker ook in dit traject heel proactief met ons meegedacht om tot een verantwoorde TCO te komen. Dat waarderen wij. Daarbij is er ook een duidelijk commitment vanuit Scania. Zo hebben we bijvoorbeeld samen duidelijke verbruikstargets afgesproken. Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen of we die gaan halen. De trucks rijden immers net. Maar Scania geeft zo wel een signaal dat ze er zelf vertrouwen in hebben. Waar we nu mee bezig zijn, is het doorrekenen hoeveel het gaat schelen in onze hele CO2-footprint. Want ultimo gaat het daar natuurlijk om.”
“In de tussentijd is het wel fijn dat veruit de meeste chauffeurs de overstap van diesel naar LNG als positief ervaren. “Wat ik het meeste terug hoor, is de rust en het comfort. En wat mogelijk ook een rol speelt, is dat Scania de chauffeurs heel intensief begeleidt. Een LNG-truck rijdt nu eenmaal anders: een belangrijk deel van de winst zit in de veel betere uitrol van de truck. Maar de chauffeurs moeten dat nieuwe uitrollen wel leren én leren waarderen.”
Qua uitrusting is er weinig verschil tussen de nieuwe LNG-trucks en de dieselvoertuigen die DLG koopt. “De chauffeur moet er goed zijn of haar werk mee kunnen doen. Dus hebben ook de LNG-trucks het hoge dak in combinatie met een enkel bed en een kastenwand tegen de achterkant. Verder hebben we een standairco, koelkast, een premium stoel en het luxere infotainmentpakket mee besteld. Ook kiezen wij voor het LED pakket maar dat ook vanwege de veel grotere bedrijfszekerheid. In tegenstelling tot H7 hoef je met LED eigenlijk nooit een lamp te vervangen.”
Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.