Steigerbouwer Hollandia kiest voor Scania R650 8x2 V8

“Een jongensdroom”


Scania R650 V8 8x2 bakwagen voor steigerbouwer Hollandia uit Amsterdam. Directeur-eigenaar Paul Meijer: “Ik wilde een stoere truck met een eigen gezicht. Dus niet met zo’n smalle 2,30 meter ‘wij pesten de chauffeur’-cabine.”
Breda, 5 juni 2020

Paul Meijer, directeur eigenaar van Hollandia Steigerverhuur BV in Amsterdam zette recent een heel bijzondere Scania op de weg: een R650 8x2 bakwagen met een 650 pk V8 SCR-only motor onder een verlengde R-dagcabine met een normale dakhoogte. Bijzonder is ook de vier keer gestempelde 32t/m HMF laadkraan. Die staat achterop het voertuig en kan onbeperkt 360ᵒ ronddraaien voor een optimale laad- lossnelheid. Nóg een interessant detail: de truck gaat jaarlijks niet meer dan een 50.000 kilometer rijden waarvan een groot deel op de Amsterdamse grachten…

“Ik wilde het helemaal goed hebben én ik houd van vermogen”, geeft Meijer een beeld rond zijn aanschaf. “Van onze 50 bedrijfsvoertuigen zijn er ongeveer 25 bestelwagens met open laadbak. Die rijden ook allemaal met de zwaarste zescilinders. Dan mag onze truck ook een beetje power hebben. Daarbij is dit niet alleen een bedrijfsmiddel. Het is ook een jongensdroom. Als je in de gelegenheid ben die af en toe te verwezenlijken dan moet je dat doen. De een koopt een Ferrari. Ik ben iets praktischer ingesteld. Ik ging voor ongeveer dezelfde hoeveelheid pk’s, maar met véél meer laadvermogen…”

Natuurlijk zit er wel degelijk een uitgedachte bedrijfsfilosofie achter de komst van de krachtige Scania. Hollandia zit volop in de steigerverhuur in en rond Amsterdam. “De kleinere steigers en voor de korte verhuur nemen de monteurs zelf mee op de open bestelwagens, vaak met een aanhanger. Maar de laatste jaren zijn wij behoorlijk gegroeid en is de binnenstedelijke logistiek steeds belangrijker geworden. Just in timeleveringen zijn feitelijk bij ons al jaren ingeburgerd. Doordat renovatie-onderhoud aan gebouwen steeds intensiever worden en men meer ruimte wil hebben voor de werkzaamheden doen we ook steeds meer in stalen steigers. Om het logistieke deel van ons werk goed aan te kunnen pakken maakten we goede en duidelijke afspraken met een transportbedrijf.”

“Maar omdat we het steeds drukker kregen, het logistieke deel steeds belangrijker is geworden en we steeds efficiënter konden gaan werken met behulp van de vrachtwagen begon het toch steeds vaker te wringen met de planning. Dan zijn de steigeronderdelen er altijd niet op het moment dat je ze nodig hebt. Maar net zo vervelend: er staat dan ook een ploeg mensen te wachten. Dus twee jaar geleden ben ik, mede op aangeven van de chauffeur gaan nadenken. Kort gezegd wilde die bij ons komen werken en of we een truck wilde kopen. Dat was eigenlijk de prelude voor een herbezinning over de efficiëntie binnen ons bedrijf. En uiteindelijk heeft dat ook geleid tot eigen transport.”

Toen die kogel door de kerk was, kwam de vraag hoe de truck eruit zou moeten zien. “Om te beginnen moest hij ondanks 37 ton GVW heel compact en uiterst wendbaar zijn. Want we zitten altijd in de stad. Vandaar dus de drie sturende assen”, legt Meijer uit. “Zoals gezegd houd ik van vermogen en ik ben altijd gek geweest op V8 motoren én Scania. Inmiddels is dat op truckgebied de enige combinatie. Maar er speelt veel meer. Ik wilde een stoere truck met een eigen gezicht. Dus niet met zo’n smalle 2,30 meter ‘wij pesten de chauffeur’-cabine. In combinatie met een dikke motor én het feit dat we een optimale laadlengte binnen 10.00 meter overall wilde hebben, was Scania de enige die dat probleemloos af-fabriek in het gamma heeft. De verlengde dagcabine heeft wel weer een normale dakhoogte omdat wij in Amsterdam geregeld onderdoorgangen hebben die niet hoger zijn dan 3,70m. Het heeft met name Vlarotech, die de HMF kraan en de bak heeft opgebouwd, veel hoofdbrekens gekost om daar onder te blijven. Die had weer wel het voordeel dat Scania af fabriek ook het laagste chassis van de markt levert. En we hebben de truck rondom luchtgeveerd besteld mét de nieuwe luchtgeveerde 10 tons vooras van Scania. Dus we kunnen in geval van nood nog iets zakken.”

Meijer geeft eerlijk toe dat de TCO van de nieuwe truck geen prioriteit heeft gekregen. “Maar ook omdat ik dat te beperkt vind. Ik kijk véél verder. De meeste wegvervoerders gruwen bij de gedachte bij zoveel pk’s én de kosten die dat met zich meebrengt. Maar mij gaat het om veel meer dingen in ons bedrijf. Met een eigen auto die de nodige marge heeft zijn we veel flexibeler en kunnen we dus efficiënter werken. Dat is bij ons leading. Vandaar ook die redelijk zware kraan die in nauw overleg met de leverancier zodanig is afgesteld dat er erg snel mee gewerkt kan worden. En omdat de kraan onbeperkt rond kan, scheelt dat heel veelt tijd op de vaak erg krappe locaties. Dat alleen al maakt die truck de investering waard.”

“Maar ik wil ook dat onze chauffeur blij wordt van zijn truck. Die kan ook wel eens een mindere dag hebben. Dan wil ik dat als hij in die auto stapt, dat op slag vergeet. Want dat is ook goed voor de sfeer op het werk. Dat telt bij ons ook allemaal mee.”

Het liefst had Paul dan ook 730 pk onder de cabine gezet. “Maar dat is nog geen SCR-only motor en die komt 20 centimeter verder naar achteren. Op de lengte van de laadbak vond ik dat net teveel. Toen ik van een andere Scaniarijder hoorde dat hij bewust voor 650 pk koos omdat dat met een Steve’s Place uitlaat het mooiste geluid oplevert, was het besluit genomen. Want ondernemer of niet, als het op rijdend materieel aankomt ben ik ook nog steeds een kwajongen en dit is een jongensdroom. Met voorlopig nog één beperking: ik moet nog even mijn papieren halen om er zelf op te mogen rijden. Maar daar ben ik mee bezig!”

Over Scania
logo ScaniaScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.