Giessen, juni 2020
Omrin heeft een ware wereldprimeur te pakken door de aanschaf van twee stuks IVECO Eurocargo met een GVW van 12 ton. Het is de eerste keer dat een veegmachineopbouw wordt gemonteerd op zo’n smalle (bio) CNG-truck met een korte wielbasis van 3,30 meter.
Met IVECO Nederland, Cornelis Bedrijfsauto’s en DHM Wolvega heeft Omrin een paar duurzame samenwerkingspartners, met wie het unieke wagens op de weg kan zetten. Zo heeft het onlangs twee 12-tons IVECO Eurocargo’s op CNG met succes in gebruik genomen. De nieuwe veegwagens zijn zo’n dertig centimeter korter en 14 centimeter smaller in vergelijking met het 16-tons road sweeper chassis af-fabriek. Dit was een grote wens van Omrin. De wendbaarheid van deze wagens is groter geworden, omdat deze een stuk compacter zijn en daarom een kleine draaicirkel hebben. De chauffeurs kunnen hierdoor gemakkelijker manoeuvreren.
Duurzame veegwagens op de gemeentelijke wegen
De nieuwe IVECO Eurocargo’s van Omrin beschikken over een 6-traps handgeschakelde versnellingsbak af-fabriek met 204 pk. Deze wordt aangevuld door een hydrostatische aandrijving van de Scarab veegmachine. Door deze combinatie zijn de veegwagens uitermate geschikt voor gemeentelijke opruimwerkzaamheden en kent hij een laag brandstofverbruik. De chauffeurs van deze veegwagens kunnen genieten van optimaal rijcomfort. Middels een eenvoudige bediening kunnen zij van 0 tot 30 km/u eenvoudig achter- en vooruit rijden. Sytse Smits vertelt als (Inkoper I&R/Projectleider) bij Omrin graag meer over de twee ingenieuze voertuigen: “Door de ruime capaciteit aan bio-CNG kunnen onze chauffeurs met gemak een hele dag vegen zonder te moeten tanken. Daarnaast is het leuk om te melden dat zij ondanks het kleine chassis toch 5,5 kuub vuil kunnen meenemen. Hierdoor kunnen wij verantwoord en duurzaam de gemeentelijke wegen op gaan.”
Fijne samenwerking
Roel de Haan vertelt als Verkoopadviseur bij Cornelis Bedrijfsauto’s met trots over de twee IVECO Eurocargo’s van Omrin: “Voor onze klanten is het goed om te weten dat zij bij IVECO een 12-tons CNG-chassis kunnen krijgen die geschikt is voor veegmachineopbouw. We zijn dan ook trots dat de nieuwe veegwagens van Omrin inmiddels al met succes op de weg rijden.” Roel benoemt ook graag de rol van zijn collega Kees van Oostveen, Product Manager bij IVECO Nederland. “Hij heeft samen met Rene Hekkema van DHM een bezoek gebracht aan de Scarab fabriek in Engeland om het project zo goed mogelijk te begeleiden.” DHM en Cornelis Bedrijfsauto’s werken al jaren fijn samen met Omrin en zitten op korte afstand van de eindgebruiker. Na ieders tevredenheid wordt door de introductie van deze twee nieuwe IVECO’s de samenwerking verder voortgezet.
Compacte veegmachine op de weg
DHM is vanaf 1990 een opbouwfabrikant van veegmachines, reinigingswagens en afvalperswagens. Rene Hekkema vertelt als Directeur van het bedrijf uit Wolvega vol enthousiasme over de nieuwe IVECO veegwagens. “Sinds 2000 zijn wij leverancier van de opbouw van een Scarab veegmachines. Wij zijn de enige in dit marktsegment die een veegopbouw kunnen leveren die zo kort en smal is. Het is ons samen gelukt om deze twee unieke veegwagens op de weg te zetten en daar zijn we enorm trots op!” Sytse Smits vult namens Omrin hier graag op aan: “We zijn tevreden met de twee compacte IVECO veegwagens. De chauffeurs beschikken daarnaast over een ruime cabine die voldoet aan hun wensen en verwachtingen. Zij genieten van zitcomfort aan boord en hebben een uitstekend zicht op de weg.”
Een circulaire economie
Omrin is een toonaangevende inzamelaar en verwerker van afval in Nederland. Zo zamelt het afval in voor ruim 175.000 huishoudens en ruim 8.500 bedrijven, instellingen in Friesland en Groningen. Daarnaast verwerkt, sorteert en scheidt zelf het afval van bijna 800.000 huishoudens in Nederland. Een derde van al het restafval bestaat uit organisch materiaal. Dit wordt gebruikt voor de productie van biogas, waarmee het met 80% van haar wagenpark op rijdt. Deze bestaat uit 200 voertuigen, waarvan ruim 50 IVECO’s. We kunnen dus spreken van een prachtige circulaire economie, waarbij organisch materiaal wordt gebruikt voor het rijden op biologisch aardgas.