Breda, 20 mei 2020
Nieuwe Scania P450 XT voor Van Grinsven grondboringen en bemaling. Jos van Grinsven: “Een Scania gaat probleemloos 15 jaar mee.”Van Grinsven grondboringen en bronbemaling uit Wilbertoord zette recent een nieuwe Scania P450 6x4 met een aangedreven vooras en een gestuurde naloopas in een XT-uitvoering op de weg. Of exacter gezegd: op de bouwplaats. Want de Scania vormt een essentieel element in het hele proces rond een bronbemaling. Om de configuratie compleet te maken werd het chassis voorzien van een 24 ton/meter kraan.
“Deze Scania is technisch nagenoeg gelijk aan een die we eerder gekocht hebben. Behalve natuurlijk dat deze onze eerste van de laatste generatie is”, vertelt Jos van Grinsven. Hij is oprichter en samen met Tom Jacops mede-eigenaar van het bedrijf. “Dus ook deze heeft een lange dagcabine maar nu wel met de normale dakhoogte. De vorige had een laag dak omdat wij dachten dan met de kraan makkelijk voor over de cabine heen te kunnen werken. Maar in de praktijk komt dat amper voor. Wij kiezen altijd voor een compacte cabine voor een makkelijke instap en een optimaal zicht rondom. Wat dat betreft heeft ook de nieuwe P-cabine mij weer blij verrast. En de ergonomie is helemaal af. Hoewel dat voor die 40.000 km per jaar van ons niet het meest belangrijke is. Het aantal PTO-uren daar en tegen, is vele malen hoger.”
De nieuwe Scania is heel bijzonder opgebouwd. “Wij gaan met deze auto bronbemalen. Daarom staat er achter de cabine een 24 t/m kraan die 16 meter kan uitschuiven voor het hijsen van buizen. Bij het opstarten van een bemaling heb je veel schoon water nodig. Dat voeren we zelf mee in een platte watertank met een inhoud van 8.000 liter die op het chassis ligt. Uiteraard zitten daar slingerschotten in, ook voor de stevigheid want daarbovenop is de laadbak gebouwd. Daarop is plaats voor de losse bronbemalingsinstallatie en verder zijn er rekken voor alle slangen en buizen. In het chassis hebben we nog een PTO aangedreven pomp zitten. Samen met de losse boormachine die we op de aanhanger meenemen, vormt dat al het gereedschap om een bronbemaling aan te leggen.”
Dat Van Grinsven voor een 6x4 met een aangedreven vooras en een gestuurde naloopas kiest, heeft alles te maken met het gewicht én het feit dat hij veel naast het asfalt werkt. “Als wij met alles aan boord naar een bronbemalingswerk gaan, weegt het voertuig 30 ton. Vanwege de gewichtsverdeling vraagt dat om een derde as. Met de dubbele aandrijving kan je nét iets makkelijker uit de voeten op een bouwplaats. Maar toch laten we al gauw rijplaten leggen. Want het is natuurlijk geen echt offroadvoertuig. De 450 pk hebben we zeker niet altijd nodig. Al halen we met de aanhanger erbij wel zo’n 48 ton.”
Daarbij is het niet zo dat men bij Van Grinsven niet op het brandstofverbruik let. “Maar wij kijken meer naar wat de motor in PTO-stand verbruikt dan op de weg”, legt Van Grinsven uit. “Er zitten namelijk twee PTO’s op: één voor de kraan en één voor de waterpomp, waarmee we deze dus in combinatie kunnen gebruiken. We kunnen de bemalingsfilters plaatsen met de kraan en tevens de waterpomp bedienen via de afstandsbediening. Dan is het zaak dat je met weinig toeren toch voldoende vermogen opwekt om het draaiende te houden. Dat is het zuinigste en het geeft minder lawaai wat prettig is omdat wij ook veel in woonwijken werken. Daar is de Scania met de SCR-only techniek helemaal geschikt voor. Want met veel PTO-uren wil je liever geen EGR.”
Toch is dat niet de enige reden dat Van Grinsven keer op keer weer voor Scania kiest. “Een Scania gaat probleemloos 15 jaar mee. Dat vind ik belangrijk en op die termijn investeer je wel in zekerheid en behoud van waarde. Sowieso is deze truck vergeleken met de opbouw, de nieuwe aanhanger en de boorinstallatie maar het kleinste onderdeel van de investering. Daarom zijn vier van onze vijf auto’s Scania’s. En ik vind die XT-versie met zijn stalen bumper een stoere uitstraling hebben.”
Maar ook de relatie met de dealer speelt een belangrijke rol. “Toen ik in 1998 begon, zocht ik een goede gebruikte truck. Maar ik ben niet zo van het sjacheren. En ik zag er echt tegenop een truck in ‘de handel’ te gaan zoeken. Toen ben ik uitstekend geholpen door de Scania-vestiging in Heijen. De dealer had hem ook niet staan, maar heeft voor mij een auto gezocht en gevonden waar ze vertrouwen in hadden en die mij paste. Dat heeft mij enorm geholpen. Nu zitten we bij Scania Veghel waar we net zo goed en professioneel geholpen worden. Op deze truck hebben wij nu ook een onderhoudscontract met flexibele plannen voor vijf jaar afgesloten. Want hoewel ik zelf monteur ben geweest, vind ik dat iedereen moet doen waar hij het beste in is. Wij zitten in het water met bronbemalingen en grondboringen voor bijvoorbeeld aardwarmte. Laat de dealer dan de truck doen.”
Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.