Breda, 8 mei 2020
Nieuwe Scania P360 portaaltruck voor Dirix uit Elsloo. Directeur Tim Dirix: “De Scania met verlengde P-dagcabine staat voor de chauffeurs op eenzame hoogte.”Recyclingspecialist Dirix uit het Limburgse Elsloo rijdt sinds deze maand met een nieuwe Scania P360 portaaltruck met een verlengde dagcabine. Het is de 10de Scania die het bedrijf in vijf jaar tijd kocht. De truck met een 10-tons vooras wordt niet alleen ingezet om containerbakken bij klanten neer te zetten en op te halen. “Voor aannemers brengen en halen we ook veel ‘huisjes’. Dat zijn gesloten afvalbakken waar de bouwers hun sloopmateriaal in doen. Dat scheelt overlast voor de buurt”, vertelt directeur Tim Dirix.
“Wij hebben in totaal 40 trucks waarvan nu 10 Scania’s”, vertelt Tim. “Dat is vooral omdat de Scania’s het bij ons heel goed doen. Het begon vijf jaar terug met twee trekkers, toen een containerauto, en de laatste zes zijn van de laatste generatie. Die doen het nog beter. Met name de huidige cabine wordt door de chauffeurs gewaardeerd. De Scania met verlengde P-dagcabine staat voor hen op eenzame hoogte. Ze hebben toch vaak wat extra spullen als een overjas en zo bij zich. Dan moet het achterschot niet meteen achter de stoel beginnen. Verder is de TCO heel goed, het verbruik is prachtig en we hebben een goed contact met de dealer in Nuth.”
Dat laatste vindt Tim heel belangrijk. “De Scania’s zijn bij ons tot nu toe heel betrouwbaar gebleken. Maar zelfs met het beste merk kan er wel eens wat verkeerd gaan. In ons geval is het extra belangrijk dat het dan heel snel weer wordt gerepareerd. Je kunt namelijk wel overal een trekker huren. Maar een portaalauto heeft niemand staan. Wij kunnen als dienstverlener niet tegen onze klanten zeggen dat we ‘vandaag even niet rijden’. Kleine dingen doen we zelf, maar als het ingewikkelder wordt dan dat, moeten we altijd kunnen terugvallen op onze dealer. Tot nu toe gaat probleemloos.”
De P360 kreeg een 10 tons vooras en heeft zo een laadvermogen van 14 ton. De portaalopbouw is van Hyva. ”Wat we merken, is dat de negen liter motor met zijn 1.700 Nm een hoog en vooral vlak koppel heeft. Wij kozen voor een distributie PTO voor de hydrauliek omdat dat sneller werkt dan een versnellingsbak PTO. Dan is het prettig dat het koppel al bij 1.000 omwentelingen helemaal aanwezig is.”
Verder is de auto redelijk af-fabriek geleverd. “Hij is van zichzelf al redelijk compleet met voldoende licht voorop. Wel hebben we natuurlijk nog extra werkverlichting aan de zijkant en achterop en zwaailampen op het dak. Ook kozen we voor een premiumstoel en automatische klimaatregeling. Dat is prettig vanwege de vochtsensor. Want de jongens stappen tienmalen keren per dag in en uit ook al het regent. Dan is het heel hinderlijk als de ruiten continu beslaan. Omdat we toch bezig waren, hebben ook voor het luxe infotainmentsysteem gekozen met navigatie en DAB+.”
Omdat Dirix vaak met aanhangers rijdt waarop nog twee bakken kunnen, koos hij ook voor een retarder. “Vaak zit je echt aan je gewicht. We merken dat we dankzij de retarder heel veel op remblokken sparen. En vergis je niet, wij rijden nog best veel kilometers in dit werk. Met onze haakarmauto doen we zelfs zo’n 150.000 kilometer per jaar. Maar dat is ook omdat die in de avonduren nog een vracht hout van Elsloo het land in brengt. Dat tikt natuurlijk wel aan.”
Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.