Van den Heuvel koopt twee zwaar transport trekkers

‘Zo’n Scania gaat honderd jaar mee’


Twee nieuwe Scania zwaar transport trekkers voor Van den Heuvel uit Werkendam compleet met onderhoudscontract. Bas van de Heuvel: “Normaal servicen wij bijna alles zelf. Maar in combinatie met het hele pakket en de aanschafkosten werd een flexibel onderhoudscontract interessant.”
Breda, 16 april 2020

Speciaal transportbedrijf Van den Heuvel uit Werkendam had al een paar jaar geen Scania’s meer gekocht. ´Maar als wij iets doen, doen we het goed. Dus gingen we deze keer voor een dikke R500 6x2 met voorloopas en een nóg dikkere S650 V8 in een 6x4 variant met naafreductie” aldus Bas van den Heuvel.

Van den Heuvel ging voor Scania zowel om de bewezen betrouwbaarheid, maar ook omdat het bloed kruipt daar waar het niet gaan kan. “Er is duidelijk ook een liefhebbersaspect bij aanwezig,” geeft Bas toe. “De S650 V8 is voor mijn jongere broer Leonard. Die is zeker Scania-minded en altijd in de weer, dus daar wilden we dat graag voor doen. Maar ook de R500 kwam er na een stille hint van chauffeur Mart van Maastricht. “Die rijdt al bijna 17 jaar bij ons, is al 65 maar gaat nog even door. En hij wilde nog dolgraag één keer een nieuwe Scania.”

Verder vindt Bas de aanschaf van de Scania’s ook een vorm van duurzaamheid. “Omdat wij met een 90K per jaar niet extreem veel rijden, worden al onze voertuigen stokoud, vaak wel 14 jaar. Dan zie ik bij andere merken toch wel gebreken komen. Niet zozeer in de aandrijflijn, maar meer in en rond de cabine. Dat heb je met een Scania niet. Als je die een beetje bijhoudt, gaat hij wel 100 jaar mee!”

Die lange afschrijvingstermijn is meteen ook één van de reden dat het deze keer een beetje meer mocht zijn. “Zeker zo’n V8 met 650 pk kopen wij normaliter nooit. Maar deze heeft dan ook een zwaar transport keuring tot 150 ton bij een zes procent helling.

Ook vindt Bas een Scania af-fabriek al het dichtste in de buurt komen van wat hij zoekt. “Scania heeft het laagste chassis in de markt en kan af-fabriek uitgerust worden met een innerliner voor optimale sterkte. Die vijf centimeter is voor ons heel belangrijk omdat wij met beide voertuigen verschillend materieel trekken. Voor een dieplader maakt de schotelhoogte niet zoveel uit. Maar wij rijden ook met een uitschuiftrailer met een kraan erop in bijvoorbeeld de damwanden of met scheepsluiken of polyester dekdelen. Daar telt elke centimeter hoogte weer wel.”

Beide voertuigen zijn rondom luchtgeveerd en de S650 heeft ook een 9 tons vooras. “De R500 hebben we uitgerust met een pneumatisch verstelbare schotel. Bij een deel van ons materieel komen we dan net iets verder naar voren en dat scheelt bij een goede verdeling van het gewicht over de voorloop- en de stuuras.”

Voor Van den Heuvel zijn beide auto’s ook een soort test. “Zo hebben we op beide voertuigen gekozen voor het Clutch on demand systeem van Scania. Wij rijden veel voor de waterbouw, dus onder vaak heel lastige en krappe omstandigheden. Daar moet een centimeter achteruit vaak ook écht precies één centimeter zijn. Dan wil de optimale controle over je aandrijflijn hebben. Volgens ons heb je dan met Clutch on demand het beste van twee werelden. Comfort op de weg en controle waar het nodig is. Datzelfde geldt ook een beetje voor de vollucht vering op beide auto’s. “Dat comfort daarvan heb je altijd. Maar op de bouwplaats kun je als het nodig is een stukje omhoog en dat kan net het verschil maken.”

Een andere nieuwe ontwikkeling binnen Van den Heuvel is de komst van twee onderhoudscontracten van vier jaar op de nieuwe voertuigen. “Normaal servicen wij bijna alles zelf. Maar in combinatie met het hele pakket en de aanschafkosten werd een flexibel onderhoudscontract interessant. Wij zijn nieuwsgierig of dat inderdaad wat extra’s brengt. Daarbij kijken we niet alleen naar de kosten, maar ook naar de rust en de zekerheid die een dealer ons daar kan geven.”

Onnodig te zeggen dat ook de verdere uitrusting van de beide Scania’s naar grote hoogte is getild. Beide auto’s kregen het LED-pakket en het Driverpakket met leren bekleding. Bij de 650 hoort natuurlijk het V8 pakket. Die heeft behalve kisten aan het chassis ook nog een complete kistenwand achter de cabine voor meer opbergruimte van al het losse materieel dat mee moet. Een zwaar transport hekbumper, staande uitlaatpijpen, een set Alcoa Durabrights en een standkoeling maken het af.

De R500 heeft stalen velgen zoals bijna elke truck bij Van den Heuvel. “Wij zetten daar wel vaak een rvs velgring in: dat ziet er ook heel mooi uit en is goedkoper te vervangen”, aldus Bas.

De S650 6x4 trekker is voorzien van een afschakelbare Scania vrijloopretarder. “Dat bood ons ook meteen de gelegenheid om voor ACC te kunnen kiezen,” vult Bas aan. “En dat geeft dan weer wat extra veiligheid onderweg.”

Over Scania
logo ScaniaScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.