“Ik wilde al een Scania toen ik nog op mijn skelter reed”
Een fraaie rijk uitgeruste Scania S650 voor Jarno van Leent. Voor de kleurstelling is hij geïnspireerd door de Scania’s op de Bedrijfsauto-RAI 1992.Breda, 3 april 2020
Toen twee weken terug die corona-ellende begon, dacht ik wel van “waar ben ik aan begonnen”, meldt Jarno van Leent uit Middelharnis als we hem feliciteren met zijn nieuwe Scania S650 4x2. “Die zou mijn start als eigenrijder markeren. Dat is altijd mijn droom geweest. Alleen werd het werk dat ik met mijn nieuwe truck zou gaan doen prompt even uitgesteld.”
Maar in nood leer je je vrienden kennen. Lubrecht uit Vlaardingen, een van Jarno’s oude werkgevers hoorde van Jarno’s avontuur en bood hem onmiddellijk aan dat hij wel een weekje voor hem kon trekken. “Dat is natuurlijk heel tof. Dus nu rijd ik even containers in plaats van koelers. Ik weet zeker dat ik hem ook wel een keer uit de brand kan helpen. Ik neem aan dat ik vanaf volgende week kan ik gewoon weer bij DLG terecht kan. Dat is het oude Visbeen dat nu samen is gegaan met Post Kogeko. Ik werkte vanaf mijn 14de voor Visbeen. En dat bedrijf heeft mij ook altijd goed geholpen. Dus zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet.”
Dat Jarno ooit voor zichzelf een Scania zou kopen, wist hij al zo’n beetje vanaf het moment dat hij het woord kon uitspreken. “Ik wilde al een Scania toen ik nog op mijn skelter rondtrapte”, grinnikt hij. “En bij Visbeen heb ik ook twee Scania V8’s versleten. Toen Visbeen een Scania R500 V8 kocht, mocht ik daar op gaan rijden. Sowieso rijd ik graag voor het bedrijf. Ik heb altijd in de frietjes gezeten op München en dan een stukje Oostenrijk in. Dat is een mooi stukje Europa.”
Zijn nieuwe S650 heeft op zijn zachtst gezegd een bijzondere kleurstelling. “Dat is een beetje retro,” legt Jarno uit. “Ik wilde hem in de kleuren waarin Scania zijn auto’s op de Bedrijfswagen-RAI van 1992 gespoten heeft. Dat was ongeveer deze kleurstelling maar dan nog niet in metallic. Eén van die RAI-trucks is gekocht door Gerard Euser die er uiteindelijk drie in die kleur heeft gezet.”
Maar dat is dan afgezien van de extra lichtbak en de vérstralers ook meteen het enige retro aan de hele S650. “De nieuwe S is een heel moderne truck met een vlakke vloer en al het gemak van de wereld. Vanzelfsprekend moest mijn truck een V8 worden. ‘Is there any other engine?’ Maar eigenlijk dacht ik aan een 520. Maar mijn vader vroeg zich af of dat wel genoeg zou zijn. Die komt uit de scheepsbouw en heeft altijd in de dikke pk’s gewerkt.
Als we fullspecs zeggen, bedoelt Jarno ook fullspecs. “Dit is mijn hobby, hee?” Dat gaat iets verder dan alleen de speciale lak en het uiterlijk. Uiteraard heeft een S650 het V8-pakket met de leren bekleding en de rode stiksels. “Later wil ik ook leer langs het dak. Verder zitten er twee premiumstoelen in en het breedste bed. Want het is de bedoeling dat ik ook dubbelbemand ga rijden samen met mijn vriendin Jessica. Die rijdt nu voor Simon Loos. Wij zien het helemaal zitten om ook zo nu en dan samen internationale ritten te doen. Uiteraard heeft de cabine een standairco. Wat ik verder fijn vind, is de langste wielbasis en de volluchtvering. Die heb ik ook wel nodig. De auto van Gerard Euser had destijds sidepipes. Die wilde ik dus ook. Maar die hangen aan deze moderne truck wel lager dan destijds bij Euser. Op de gewone weg gaat het prima, maar bij verkeersdrempels en zo kan het even listig zijn. Dan kan ik hem wat hoger zetten. Ik ben ook blij met de retarder. Want daardoor kon er ook ACC op. Dat vind ik belangrijk want als je, zoals ik van plan ben, een 150- tot 160.000 kilometer per jaar te gaan doen, weet je zeker dat er wel eens situaties zullen komen waarbij je wat extra hulp kunt gebruiken.”
Wat Jarno zijn droom is? “Op korte termijn een plaatsje op het Truckstar Festival. Moet dat dit jaar wel doorgaan natuurlijk. En over een paar jaar wil ik vijf tot zes trucks hebben rijden. Of die allemaal zo dik worden als deze weet ik niet. Bij mij is mijn werk mijn hobby. Op de tweede komt een chauffeur en die zit daar voor zijn beroep. Maar voor het geval die vragen heeft over de uitrusting kan ik hem naar de zijkant van het dak van mijn truck verwijzen: Daar staat Limited Edition, ééntje dus.
Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.