Een nieuw cabless concept – de Scania AXL

Breda, 24 september 2019

Maak kennis met het nieuwste lid van onze autonome familie: de Scania AXL, een volledig autonome concepttruck, zonder cabine.

Voor deze mijlpaal in de ontwikkeling van zware zelfrijdende voertuigen heeft een groep van Scania-experts in verschillende domeinen de handen ineengeslagen voor de ontwikkeling van een concepttruck, waarbij, zelfs zonder de cabine, het modulaire systeem van het bedrijf centraal staat.

In tal van sectoren wordt gestreefd naar stroomlijning en verduurzaming van het transport; daarbij worden zelfrijdende voertuigen steeds vaker in overweging genomen. Mijnen en grote gesloten bouwplaatsen zijn voorbeelden van omgevingen die gunstig zijn voor zelfrijdende pilots, omdat het goed gecontroleerde locaties zijn.

“Met de Scania AXL-concepttruck nemen we een belangrijke stap naar de slimme transportsystemen van de toekomst, waar zelfrijdende voertuigen een natuurlijk onderdeel van uit zullen maken”, aldus Scanias President en CEO Henrik Henriksson. “We blijven concepten bouwen en ontwikkelen om te laten zien wat we kunnen doen met de technologie die vandaag beschikbaar is.”

Voor autonome voertuigen is software op vele manieren belangrijker dan hardware. Scania AXL wordt gestuurd en bewaakt door een intelligente controleomgeving. In mijnen, bijvoorbeeld, worden de autonome operaties gefaciliteerd door een logistiek systeem dat het voertuig vertelt hoe het moet presteren.

"We hebben al zelfrijdende vrachtwagens in klantoperaties. Tot nu toe was er genoeg ruimte voor een veiligheidsbestuurder die kan ingrijpen indien nodig. Scania AXL heeft geen cabine en dat is een aanzienlijke verandering,” zegt Claes Erixon, Head of Research and Development bij Scania. “De ontwikkeling in zelfrijdende voertuigen heeft de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. We hebben nog steeds niet alle antwoorden, maar via conceptvoertuigen zoals de Scania AXL begeven we ons op nieuw terrein en blijven we snel leren.”

De verbrandingsmotor die het conceptvoertuig bestuurt, is een voorbeeld van hoe traditionele en nieuwe technologie samengaan. Het wordt voordeliger aangedreven door hernieuwbare biobrandstof.

De robuuste en krachtige kenmerken en het design achter de Scania AXL passen bij de lastigere omstandigheden in mijnen en op grote bouwplaatsen. Een nieuwe intelligente voormodule vervangt de traditionele cabine, maar zelfs zonder cabine is het concept eenvoudig te herkennen als Scania.

De eerste live demo van Scania AXL vindt plaats op de Innovatiedag van TRATON GROUPop 2 oktober in het democentrum van Scania in Södertälje. Ga voor meer informatie naar innovationday.traton.com

U vindt hier ander nieuws over autonoom vervoer van Scania: Het stedelijke vervoer naar de NXT level – een nieuw concept van Scania.

Scania en Rio Tinto testen autonome truck in westelijke Australische mijn. Nobina en Scania zijn pioniers op het gebied van autonome bussen met volledige lengte in Zweden.

Over Scania
logo ScaniaScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2018 bedroeg de netto-omzet SEK 137,1 miljard en was de nettowinst SEK 13,8 miljard.