Kivits Drunen kiest voor vijf keer Scania S Highline

Breda, 12 juni 2019


Vijf nieuwe Scania’s S-Highline voor Kivits Drunen. Wagenparkbeheerder John van Oss: “we hebben altijd behoefte aan goede chauffeurs die méér zijn dan alleen de bestuurder van een truck. Ik weet dus zeker dat ik met deze auto’s in ieder geval vijf chauffeurs heel blij maak.”
Kivits Drunen nam recent twee Scania S450 4x2 trekkers met een Highline cabine in gebruik. Nog twee S450 en één S500 zullen binnenkort volgen. De 500 pk sterke Scania S gaat in een B-double uitvoering als LZV rijden.

Wagenparkbeheerder bij Kivits Drunen John van Oss staat een duidelijk doel voor ogen bij de aanschaf van de vijf Scania’s. “De achterliggende gedachte is even eenvoudig als meerledig. In de eerste plaats willen wij ons zo nu en dan breed oriënteren wat de markt te bieden heeft, wat de stand der techniek is en hoe dat bij ons bevalt. Verder heeft het geholpen dat de SCR-only motoren van de twee Scania’s die al bij ons rijden het qua verbruik heel goed doen. En last but not least, bij Kivits hebben we altijd behoefte aan goede chauffeurs die méér zijn dan alleen de bestuurder van een truck. Ik weet dus zeker dat ik met deze auto’s in ieder geval vijf chauffeurs heel blij maak.”

Dat is ook de reden dat Kivits voor grote cabines kiest. “Dan is een S Highline voor veruit de meeste chauffeurs wel een feest. Wij kopen alle voertuigen wel redelijk standaard. Zo ook deze vijf. Maar een S-Highline is van zichzelf voor een vlootauto al zo compleet dat we er alleen een groter 7 inch display in hebben laten zetten. Waarbij wel gezegd is dat we vanwege de veiligheid gekozen hebben voor het LED-pakket. Goed en vooral betrouwbaar licht is belangrijk. Naar gelang de noodzaak, krijgt een chauffeur ook wel bijzondere wensen gehonoreerd. Zo heeft één van de vijf trucks een standairco,” licht Van Oss toe.

De S500 die als B-Double gaat rijden heeft iets meer uitrusting. John van Oss: “Wij kiezen voor die configuratie op de ritten die net te omvangrijk zijn voor één trekker-trailer, maar te weinig volume hebben om er twee voertuigen voor in te zetten. Dan is deze configuratie met zijn korte trailer met uitschuifbaar triplestel waaraan een gewone 13.60 trailer gekoppeld kan worden ideaal. Maar dat betekent wel dat de chauffeur vaak moet koppelen en ontkoppelen en dat kost tijd. Daarom hebben we daar stevig op geautomatiseerd. De chauffeur kan met een druk op een knop nu het triplestel in- en uitschuiven zonder uit te stappen. Het aankoppelen zelf is geoptimaliseerd met een camera voor de schotel en alle bedieningselementen aan de zijkant. Dat scheelt tijd.”

Kivits is wat het zelf noemt ‘een hoogwaardige logistiek dienstverlener en partner in Supply Chain. En dan voornamelijk in de levensmiddelen, halffabricaten daarvan en bloemen en planten. “Wij rijden in enkele shifts tussen de 130 en 140 duizend kilometer per jaar met onze voertuigen,” vertelt John. “Bij ons gaat een voertuig weg als er zo rond de miljoen kilometer hogere kosten dreigen te komen. Ook in dat verband is het interessant hoe de nieuwe Scania’s zich gaan houden. Daarbij zijn we nog aan het kijken op wat voor onderhoudscontract we deze voertuigen gaan zetten. Dat moet nog een beetje uitkristalliseren. De gratis extra training die Scania biedt, nemen we natuurlijk graag aan. Als je wilt weten hoe een truck écht rijdt, moet je ervoor zorgen dat de chauffeur ermee kan lezen en schrijven. En dat wordt met al die elektronica van nu steeds belangrijker.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.