Truckland levert 90e DAF aan jubilerend Albeton

19 december 2018

Albeton in Amsterdam viert dit jaar het vijftig jarig bestaan en op het feestmoment overhandigde een delegatie van DAF Trucks Nederland en Truckland de 90e DAF aan het familiebedrijf. Dit jubileummodel, heel toepasselijk de 90e DAF voor Albeton in het jaar dat DAF evenzovele jaren bestaat, is een 49 Tons vijfasser van het type CF 450 FAD en voorzien van een 15m3 Mulder mixer.

De neven Jeroen en Heimen Droog geven als derde generatie leiding aan het familiebedrijf dat zich vier jaar geleden op de huidige locatie aan de Ankerweg in Amsterdam vestigde. Jeroen Droog: “Toen reden we nog met 18 mixers en nu zijn dat er 29, twee pompmixers en een kiepwagen. Eind van dit jaar bestaat ons volledige wagenpark uit DAF en Ginaf. Ginaf leverde tot nu toe de vijfassers, maar is daar mee gestopt. Truckland voorziet nu de vierasser CF van een extra as, waardoor nu beide varianten van DAF afkomstig zijn. De keus voor DAF heeft te maken met de goede ervaringen, ook bij de chauffeurs, de hoge betrouwbaarheid, maar zeker ook met de hele goede service die wij via Truckland Zaandam krijgen. Zij verzorgen ook het complete onderhoud, waarbij wij voor de eerste tien jaar een contract afsluiten. Wij doen al lange tijd zaken met DAF en de lokale dealer. Dat begon in 1968 met een DAF 1900 en een klein mixertje. Inmiddels is het overgrote deel van de voertuigen voorzien van een Euro 6 motor en de jongste versies beschikken over een TraXon automaat, waarvan de software is afgestemd op ons werk. Lange tijd kozen wij nog voor handgeschakeld, omdat dit in het werk makkelijker manoeuvreerde. Met de techniek van nu gaat dat zonder problemen.”

Ter vervanging van bestaande, oudere vrachtauto’s levert Truckland nu meerdere DAF’s, waarvan de 4-assige FAD CF’s voorzien zijn van een 410 pk-motor en een 11m3 Mulder mixeropbouw. De 49 Tons versies met vijf assen zijn van het type CF 450 FAD en uitgevoerd met een 15m3 Mulder mixer. Dit is de vaste mixerleverancier van Albeton. Alleen de kipper en twee pompmixers komen van een ander merk. Een speciale rol binnen het mixerpark is weggelegd voor de elektrische Mulder EcoDrive, die op bouwplaatsen via het stroomnet draait, daarmee wordt het verbruik met 30 procent verminderd, is er geen CO2-uitstoot en wordt er ook geen geluid geproduceerd. Een praktische, maar ook redelijk kostbare oplossing. “Vooralsnog zijn wij de enige die een dergelijke mixer dagelijks onderweg hebben en willen er ook een statement mee afgeven. Duurzaamheid en milieu spelen immers een grote rol in onze bedrijfsvoering. Zoals gezegd rijden wij binnen afzienbare tijd alleen nog maar met Euro 6 diesels en om de prestaties daarvan optimaal te benutten volgen onze chauffeurs de Code95 cursus ‘Zuinig Rijden’ via Truckland. Verder maken we voor de aanvoer van onze grondstoffen gebruik van binnenvaartschepen. Onze kade is 200 meter lang en daar kunnen de grootste schepen aanmeren. Voor het lossen namen wij vorig jaar een nieuwe elektrische balanskraan met een 7 kuubs grijper van Senebogen in gebruik. Twee keer zo groot dan de vorige kraan maar met een besparing op het verbruik van 40 procent.” Met al die milieu-inspanningen kan Albeton een belangrijke bijdrage leveren aan een gunstige carbon footprint. Waar zij voorheen het Beton Bewust Keurmerk hadden, is dat nu het CSC-keurmerk Zilver, dat in heel Europa van kracht is. In dat kader kijken de heren Droog momenteel ook naar nieuwe aandrijfmogelijkheden voor de voertuigen en verwachten tussen nu en vijf jaar belangrijke ontwikkelingen. “Wij denken dat elektrische tractie dan een stuk verder is en mogelijk ook geschikt voor onze sector”, legt Jeroen Droog uit.

Bij de productie is er sprake van steeds meer hergebruik van betonpuin, granulaten, vliegas en slakken. Speciaal voor dat doel staan er twee 2 recyclingmachines die uit die stromen het zand, grind en water geschikt maken voor hergebruik. Albeton handelt in zand en grind en produceert betonmortel voor de woning-, utiliteits- en wegenbouw. Daarnaast ondersteunen zij aannemers met kennis op dit gebied. Tevens levert men anhydrietspecie, een gips-gebonden product voor afwerkvloeren en allerhande vloeispecies. Het eigen laboratorium kan ook alle benodigde tests verrichten.

De huidige hoogwaardige productiefaciliteit kan tot 450 kuub, in een reguliere samenstelling, per uur produceren. En om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen is men al regelmatig zes dagen per week geopend. Jeroen Droog: “Het mooie van de centrale is dat wij ook een automatische staalvezel dosering hebben. Staalvezelbeton kan ontzettend veel treksterkte opnemen, waardoor je zelfs een deel van de wapening kunt weglaten. Dat is uniek in Nederland. Dat geldt ook voor de vloeibare kleurstoffenweging. Normaal doseer je kleurstoffen met zakjes, waarmee de menging plaatsvindt in de trommel. logo TrucklandDaarvoor moet je met die zakjes elke keer het trappetje op. Niet Arbo-technisch optimaal dus.
Wij mengen het als een vloeibare stof, rechtstreeks in de menger, doseren daarmee beter en voor een constantere kleur, welke dat ook is.”