Chauffeur Niels van Dinant van Iterson: “Deze Scania S450 is een wereld van verschil”

Breda, 12 november 2018

Na 12 jaar en 2 miljoen kilometer wordt bij Dinant van Iterson de onverwoestbare R500 V8 van chauffeur Niels van ’t Gein vervangen door de nieuwe S450 met de 13-liter SCR-only motor.
V.l.n.r. Evelien en Dinant van Iterson, dochter Josje van Iterson en chauffeur Niels van ’t Gein.
Chauffeur Niels van ‘t Gein rijdt sinds vorige week op een gloednieuwe S450 6x2*4 met een gestuurde hefbare naloopas. Hij vindt zelf ‘dat hij niet mag klagen’. Dat is uit de mond van Niels zo’n beetje de hoogste lof. Want hij kwam uit een R500 V8. Waar hij in 10 jaar tijd probleemloos twee miljoen kilometer mee heeft gereden.

“Stiekem mis ik die twee extra cilinders van mijn oude 500 nog wel een beetje”, vertrouwt Niels ons toe. “Maar verder is het een wereld van verschil tussen de vorige en deze cabine. Wat een luxe! En qua trekkracht moet ik eerlijk bekennen dat er eigenlijk geen verschil is tussen de inmiddels 12 jaar oude V8 en deze moderne 450 SCR-only zescilinder. Ik begrijp dat Dinant ervoor gekozen heeft. Want we hebben al een 450 rijden die ook een stuk gunstiger verbruik heeft dan ‘mijn’ oude V8.”

Dat authentieke V8-gevoel zit ook nog wel een beetje bij Niels zijn baas. Dinant: “We hebben deze S450 omdat het na twee miljoen gewoon tijd werd voor een nieuwe. Hoewel Niels eigenlijk helemaal niet uit die V8 wilde en er eigenlijk nooit iets serieus mee heeft gehad of schade heeft gereden. Ik begrijp dat wel want zelf heb ik die V8 niet mee ingeruild. Hij staat nu in de loods en ik kan daar toch maar slecht een besluit over nemen.”

De nieuwe S450 is wel een echte Van Iterson truck geworden. En dat komt niet alleen door de karakteristieke geel/blauwe kleurstelling en het in de kleur meegespoten chassis. “Ik wilde eigenlijk een hypermoderne auto combineren met dat authentieke transportgevoel van vroeger. Dat zag ik het beste bij elkaar komen door de lagere versie van de S-cabine te nemen. Die ziet er stoer uit. We namen hem zonder spoilers en combineerde dat met staande officieel aangesloten RVS uitlaten. Die zijn dan vanaf de zijkant goed zichtbaar en steken mooi boven de cabine uit. Dan nog een bullbar met vier lampen, een lichtbak en twee officiële Michelinpoppen en dan is het af. Naar die Michelinuitingen, uiteraard mét verlichting, was het wel even zoeken”, meldt Dinant. “Want ik wilde alleen de originele en in nieuwstaat. Die zijn inmiddels schaars.”

Gelukkig kon hij de verdere uitrusting wel gewoon bij de Scaniadealer in Den Bosch bestellen. Niels mag zich verheugen in een truck met LED-verlichting en in de cabine het leerpakket, de premiumstoel, het grote infotainmentdisplay met navigatie en DAB+, een koelkast, 24 Volt magnetron en de geïntegreerde standkoeling.

Ook de extra veiligheid kreeg voldoende aandacht. “De noodremfunctie AEB, ESP en LDW zit er natuurlijk standaard al op”, overweegt Dinant. “Maar ik heb de auto verder inclusief een retarder besteld omdat dat de weg vrijmaakt voor ACC en Active Prediction.” Niels had dat niet op zijn vorige auto, maar is daar bijzonder over te spreken. “Ik rijd veel ’s morgens over de A2 richting Maastricht en daar mag je niet inhalen. Dan is dat een fijn hulpmiddel om goed afstand te houden. Het schijnt dat de auto op de cruise control ook zelf optrekt en stopt in de file maar dat heb ik nog niet kunnen uitproberen.”

Dinant van Iterson heeft zijn basis in Alphen aan de Maas en rijdt met vier voertuigen geconditioneerde goederen op zowel binnenland als op Noorwegen. “Ik bestel altijd drieassers met een gestuurde hefbare naloopas omdat ik vind dat die mooi kort draaien. Die derde as hebben we nodig omdat we in Nederland altijd rond de 50 ton rijden en zeker ook gezien de weeglussen aan de veilige kant willen zitten,” aldus Dinant. “Daarnaast heb ik voor deze Scania voor het eerst eens een contract afgesloten alleen voor het gewone onderhoud van de auto, dus niet voor de slijtdelen. Dat wilde ik eens proberen hoe dat uitpakt.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.