Rutten Hoogteservice gaat niet gauw op tilt met Scania

Breda, 2 augustus 2018


Max Rutten (L) en Jan Cuppen (R) van Rutten Hoogteservice en midden Renko van der Giesen van Scania Nijmegen voor de nieuwe Scania P450 8X2*6 alleskunner.
Ton Rutten: “Ik zie deze auto als de kroon op ons werk want het moet wel iets héél bijzonders zijn, willen wij nu nog ergens van op tilt slaan”.
Rutten Hoogteservice uit Wijchen nam recent een nieuwe volledig luchtgeveerde Scania P450 8x2*6 met twee sturende voorassen en een gestuurde naloopas in gebruik. Bijzonder aan de truck is dat hij een eigen laadvloer heeft en zowel een aanhanger kan trekken als via een schotel een semi- dieplader. In combinatie met de potige 92 ton/meter cabinekraan ontstaat er een zeer veelzijdig voertuig waardoor Rutten nagenoeg nooit meer ‘nee’ hoeft te verkopen ongeacht welke hijsklus.

“Het is ons eerste voertuig met een autolaadkraan. Ik zie het als de kroon op ons werk want het moet wel iets héél bijzonders zijn, willen wij nu nog ergens van op tilt slaan”, vertelt Ton Rutten.” Zijn bedrijf verhuurt hoogwerkers, verreikers en hijskranen in alle soorten en maten. De Scania moet met zijn zesvoudig afstempelbare Palfinger 92 ton/meter kraan het hijsgamma van het bedrijf voor 100 procent dekkend maken.

“Deze kraan kan 33 meter uitgeschoven worden dankzij zeven elementen van de kraan zelf en nog een zes hydraulische en één manuele op de 17 tons Jib. De kraan kan dus ook in een knik werken en dat maakt hem heel geschikt voor het plaatsen van dakkapellen, reparaties aan de achterzijde van huizen en zo meer. En met een manbak eraan is het ook een heel stabiele hoogwerker. Uitermate geschikt voor alle werkzaamheden op hoogte waaronder dak en gootreparaties.”

De auto is geleverd door Scania Nijmegen waarmee Ton Rutten een goede relatie heeft. “Ik heb gekozen voor de nieuwste P-slaapcabine met normale dakhoogte.
Ik vindt het belangrijk dat mijn mensen er makkelijk in- en uit kunnen stappen, over genoeg ruimte in de cabine kunnen beschikken én een goed zicht rondom hebben. En natuurlijk moet de cabine niet te hoog zijn want we moeten ook aan de voorzijde kunnen hijsen en werken, aldus Ton Rutten.

“Ik wilde dat de Scania zijn eigen vlakke laadvloer heeft en met een aanhanger kan rijden. Dat kan handig zijn om bijvoorbeeld voldoende glasbokken met ruiten in één keer naar een bouwlocatie te brengen, dan kun je tenminste blijven doorwerken met je kraan. Maar het is ook makkelijk als er een uitschuifbare semi-dieplader achter zou kunnen, voor als we lange elementen/objecten zouden moeten vervoeren.
Die semi-dieplader laten we momenteel bouwen bij Nooteboom. Verder hebben we extra lampen op de auto laten zetten. De cabine is gewoon standaard. Wij staan er toch meer naast dan dat we erin zitten.”

Het vinden van de optimale configuratie voor zowel laad- als kraangedeelte was de taak van opbouwspecialist Rien Nijssen in Wijchen. Rien: “Om zowel met een dieplader als met een bakwagen te kunnen rijden, maakten wij een afneembare schotel die op drie plaatsen op de laadvloer vergrendeld kan worden. Die komt dan dankzij het lage chassis met het laadplatform toch maar op 1.23 centimeter. De laadvloer kan dus altijd blijven zitten en is direct op het chassis vastgezet.”

Het plaatsen van de kraan zelf was met twee negentons voorassen een tamelijke routineklus. “Maar Ton wilde ook aan de voorzijde kunnen werken. Dus hebben wij behalve de stempels aan weerzijden van het voertuig ook nog twee acht tons cabinestempels aan de voorzijde gemaakt. Maar zelfs als je de auto via de luchtvering op zijn blokken laat zakken, is de kracht die je aan de voorzijde op het voertuig kunt zetten niet onbeperkt. Daarom heeft Ton naar mijn idee heel wijs gekozen voor de nieuwste Palfinger HPSC-load stabiliteitsbewaking. Die houdt ook rekening met de actuele lading in zijn stabiliteitsberekeningen. Als Ton bijvoorbeeld ballastblokken op zijn laadvloer legt, ‘ziet’ het HPSC-loadsysteem dat en kan hij smaller stempelen. En dat kan een voordeel zijn als er weinig ruimte beschikbaar is.
Deze kraan is ook uitgerust en goed gekeurd met een manbak van 2,2 mtr. breed, die 360 graden kan ronddraaien zodat deze altijd in de goede positie staat.
Bediening hiervan gebeurd vanuit de manbak. Wij wensen Ton met zijn medewerkers veel succes met hun nieuwe aanwinst.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.