'Trailer wendbaarder dan bakwagen'

Veenendaal, 30 juli 2018

De Groningse specialist in verticale dienstverlening Debru heeft een afwisselend en modern wagenpark van kraanwagens. Sinds kort rijdt er ook een trailer met kraan, voorzien van een trailerstuursysteem van VSE.
Bij Debru wordt een nieuw voertuig altijd zelf gekocht en volgens een eigen specificatie opgebouwd. "Daardoor hebben we altijd het optimum voor het werk waar het betreffende voertuig voor bedoeld is", legt Ten Hoff uit. "Dit geldt voor al het materiaal waar we mee werken." Ten Hoff geeft het voorbeeld van een standaard chassis waar hoogwerkers op worden gebouwd. "Meestal zijn dat vierassers, als in een 8x4 opstelling: twee assen voor en twee achter. Maar ons bleek al snel dat een tridem opstelling veel beter werkte, zowel in aslasten als in wendbaarheid. Dat laatste is voor ons erg belangrijk."

Rijplaten
Het bleek echter dat Debru voor het plaatsen en weer oppikken van rijplaten eigenlijk een nog wendbaarder voertuig zocht. Dit leidde tot de bestelling bij Pacton van een tien meter korte trailer met drie tien tons assen. De voorste as hiervan is hefbaar en de achterste twee zijn uitgerust met VSE-besturing. "We gingen zo ver, dat we de chauffeur de mogelijkheid wilden meegeven om desgewenst op locatie de assen manueel te besturen voor nog meer wendbaarheid", zegt Ten Hoff. De chauffeur moet ook overweg kunnen met een Marchesi 16 tonmeter kraan, voor het plaatsen en weer oppakken van de rijplaten.

Wat het beste past
Over VSE zegt Ramon ten Hoff dat hij alleen datgene wil voor zijn bedrijf, dat het beste bij het werk past. "Het stuursysteem van VSE kent een geringe inbouwhoogte en biedt grote flexibiliteit aan de chauffeur." Hij legt uit dat hij VSE tijdens een bezoek op de IAA heeft leren kennen. "Het liefste heb ik een trailerstuursysteem dat variabel instelbaar is, afhankelijk van onder andere de snelheid. Met een conventioneel of stangen gestuurd systeem kan dit niet. Het VSE-systeem geeft een veel grotere veelzijdigheid. Bij voorkeur wil ik de trailerassen afzonderlijk kunnen besturen en bij VSE kan dat. Ook hebben we laten inprogrammeren dat de besturing ietsje na-ijlt ten opzichte van het signaal dat van de kingpin af komt. Daardoor stuurt de hele combinatie wat rustiger."

Tecma assen
Ten Hoff koos verder op advies van VSE voor de trailerassen van Tecma. Dit zijn tien tons assen die in widespread gemonteerd zijn. "We kunnen met deze combinatie overal komen waar onze klanten ons willen hebben. Deze trailercombinatie is wendbaarder dan een bakwagen en kan ook nog een grote hoeveelheid rijplaten meenemen."