Rijschool Van Zuylen: “Deze Scania V8 is puur uit marketingoverwegingen”

Breda, 21 maart 2018


Directeur/eigenaar Jos van Zuylen (L) neemt de sleutel van de nieuwe V8 lestruck in ontvangst uit handen van Renko van der Giesen van Scania Veghel.
Met de nieuwe Ruby Red New Generation Scania V8 wil Van Zuylen premium lesmateriaal aanbieden aan aspirant chauffeurs.
“Ik heb deze lestruck zuiver gekocht om mij te kunnen onderscheiden van andere opleidingsinstituten hier in de omgeving,” vertelt directeur/eigenaar Jos van Zuylen van de gelijknamige rijschool in Oss (NB). “Maar niet alleen daarom kwamen wij uit op een Scania R520 V8 bakwagen. Wij lessen altijd met premium materieel, Audi’s voor de personenauto’s, KTM voor de motoren. Scania past uitstekend in dat rijtje.”

“Toen wij gingen nadenken over de vervanging van onze lestruck viel het mij op dat veel collega rijscholen allemaal met hetzelfde merk reden als ik ook had. Niet alleen vond ik dat niet onderscheidend, je moet de jeugd tegenwoordig zowat de truck intrekken. Dus dacht ik: ‘als ik nu een super truck koop, maak ik én een prachtig statement en denk ik dat ik daarmee aspirant chauffeurs trek. Nou, dan is er eigenlijk maar één merk dat zoveel beleving heeft bij jongeren met interesse voor het vak en dat is Scania. Eerst dacht ik nog aan een zescilinder, want het gewicht dat wij hebben gaat in vergelijking met echt transport natuurlijk nergens over. Maar al pratende met de Scaniadealer in Veghel bleek het verschil met een achtcilinder 520 pk voor mij goed te overbruggen. En dan heb je wel de ultieme truck: een heuse V8! En met een V8 pakket en een leerpakket dus inclusief die prachtige rode accenten en rode stiksels. Wie wil daar nu niet op lessen?”

Van Zuylen mikt naast de grote bedrijven die veel aspirantchauffeurs, bijvoorbeeld via een leertraject of STP, laten opleiden, ook op de hoog gemotiveerde jongeren die het zelf betalen. “Je hebt nog steeds jongens die maar één droom hebben: chauffeur worden. Die willen echt zo snel mogelijk alle papieren hebben. Die groep is sowieso geïnteresseerd in een mooie truck. Maar juist ook die anderen hoop ik met mijn nieuwe Scania extra te kunnen motiveren.”

Toch had het nog wel even wat voeten in aarde voor de hele configuratie precies zo was zoals Jos het wilde. “Een dubbele bediening is nog het minste. Maar je wilt ook een toerenteller, een grootlichtschakelaar en de bediening van de claxon aan de instructeurskant hebben. Wellicht was het het eenvoudigste geweest om op rechts gewoon ook een dashboarddisplay neer te zetten, maar dat wilde ik niet. Maar via het CDW van Scania in Zwolle is het uiteindelijk piekfijn voor elkaar gekomen. De inrichting met twee extra zitplaatsen op het beneden bed is door Estepe gedaan en de bakopbouw in Ruby Red komt van Roefs, die ook onze bestaande middenasaanhanger gaat aanpassen.”

Jos heeft nog een heel andere reden om te kiezen voor een ultramoderne truck. “Ik vind dat er bij de opleiding tot vrachtwagenchauffeur te weinig aandacht is voor alle elektronische hulpmiddelen. Wie nu chauffeurs opleidt, moet daarin mee. Die nieuwelingen hebben dat straks allemaal nodig. Dan moet ook je lesmaterieel daarmee uitgerust zijn. Scania heeft het nieuwste model in de markt. Daar zit dat allemaal al op. Het gaat er om dat zo’n aspirant chauffeur vanaf het eerste moment leert dat hij met de elektronica niet alleen moet gebruiken, maar ook moet begrijpen voor het beste resultaat.”

Jos en zijn vaste rijinstructeur gaan daarom eerst zelf op hun eigen auto lessen. “Dan is de Scania trainer onze instructeur. Want als je het goed wilt kunnen uitleggen, moet het zelf eerst tot in de finesses beheersen.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.