De Heus Voeders bereikt klanten beter dankzij VSE-besturing

Veenendaal, 17 oktober 2017


Lambrecht België met De Heus Tank trailer
Het internationaal opererende veevoederbedrijf De Heus heeft onlangs een trailer aangeschaft met een VSE-stuursysteem. Daarmee kunnen zij nu bedrijven bereiken die met reguliere trailers niet bereikbaar waren.

Goede wendbaarheid
De Heus wil niet alleen zoveel mogelijk voeders in één rit meenemen, ook willen ze dat de chauffeur met zijn combinatie goed bij de moeilijk bereikbare silo’s kan, zodat ze correct bijgevuld kunnen worden. Dat betekent vaak krap sturen rond bijgebouwen op boerenerven. Frans van de Stroet, Hoofd Transport bij De Heus, zocht naar een degelijke grote trailer die ook licht moest zijn. "We kwamen terecht bij de Belgische trailerbouwer Lambrecht, geen onbekende in dit segment.” Lambrecht bouwt al langer opleggers met VSE-besturing voor de Belgische en Franse markt.

Moeilijke silo’s nu ook bereikbaar
Na een intensieve testperiode waarin belangrijke zaken als stuureigenschappen, bedieningsgemak en lossnelheid getest werden, bleek al snel dat De Heus met de grote trailer met VSE-besturing adressen kon bereiken waar ze voorheen met kleinere bulktrailers niet konden komen. "We zijn op bijna alle lastige adressen geweest en telkens bleek dat we ook op de meest moeilijke plaatsen met deze nieuwe trailer goed terecht konden," aldus Van de Stroet.

Bedieningsgemak
Een van de redenen van het succes is dat het stuursysteem op de Lambrecht-trailer van De Heus is uitgerust met een handbediening. Daarmee kan de chauffeur de stuurhoeken van de beide achterste assen van de trailer handmatig wijzigen. "Door de eenvoudige wijze waarop de afstandsbediening werkt hebben we veel bedieningsgemak", geeft Van de Stroet aan.

Rundveesector
De nieuwe oplegger wordt ingezet voor de rundveesector waar chauffeurs met regelmaat drie tot vijf adressen per rit doen. "In deze sector zie je dat we nog veel traditionele bedrijven beleveren. Die zijn in veel gevallen moeilijk te bereiken, dus dat is voor ons een uitdaging. Zo zien we dat ook op die bedrijven de efficiëntie beter wordt. Waar we voorheen met 16 ton reden, komen we nu met 32 ton."

Chauffeur
Ondanks dat De Heus ervoor zorgt dat het rijdend materieel op en top is, wordt het succes van de logistieke operatie volgens Van de Stroet voor het grootste deel bepaald door de chauffeur. "Die moet er gevoel bij hebben. Hij moet aanvoelen wat wel of niet kan en hij moet het werk leuk vinden. Onze mensen zien het afleveren op moeilijk bereikbare adressen als een persoonlijke uitdaging. En dat zien we het liefst, want dan weten we zeker dat het goed komt."