Dar houdt het schoon met Scania’s op CNG

Nieuwe inzamelvoertuigen legen dagelijks 1400 kliko's


Twee nieuwe Scania CNG inzamelvoertuigen voor Dar. Het hoge koppel van de Scania gasmotor speelt een belangrijke rol bij de keuze.
Breda, 9 oktober 2017

Dar, het gemeentelijke samenwerkingsverband voor duurzaam afvalbeheer in de regio Nijmegen, zette recent twee nieuwe Scania P280 6x2 inzamelvoertuigen in die rijden op CNG. Dar koos na een aanbesteding tussen diverse merken voor Scania omdat die in hun testen het beste scoorden op punten als trekkracht bij lage snelheden, het zicht rondom het voertuig en de ruimte in de cabine. De aflevering van het voertuig is verzorgd door Scania Nijmegen. Deze vestiging staat ook garant voor de service aan de truck.

Dar staat voor ‘Duurzaam afvalbeheer en beheer openbare ruimte’. Met het motto ‘Dar… en ’t is weer fris’ wil de dienst op een zo duurzaam mogelijke manier invulling geven aan een breed pakket aan diensten. Waaronder het inzamelen van huishoudelijk afval. In totaal heeft de dienst rond de 100 voertuigen in de regio rijden. “Wij willen die zo schoon mogelijk aan het werk hebben”, vertelt wagenparkbeheerder Peter van Elsacker. “Vandaar dat wij bij de aanschaf van deze nieuwe inzamelvoertuigen van CNG zijn uitgegaan. Onze trucks rijden immers continu in woonwijken en daar wil je zo min mogelijk uitstoot. Daarnaast helpt het rijden op CNG bij het terugdringen van de CO2-uitstoot.”

Nu was dat niet het enige dat telde. Dar zocht ook een voertuig dat bij lage snelheden voldoende koppel heeft om én soepel te kunnen optrekken en de persinstallatie te kunnen laten werken. “Naarmate de 15m3 grote persinstallatie vol raakt, is er meer vermogen nodig om de lading te kunnen verdichten,” geeft Van Elsacker uitleg. “Tegelijkertijd wil de chauffeur soepel en gedoseerd naar de volgende stopplaats kunnen optrekken. Vaak is dat maar een paar meter. Omdat bij ons de chauffeurs rond de 1400 containers per dag legen, komt dat heel veel voor. De Scania gasmotor bleek hier de beste papieren te hebben. En natuurlijk helpt het ook, dat die gekoppeld is aan een Allison automaat.”

De Haller SLF huisvuilinstallatie is een zijlader waarbij de chauffeur in de auto blijft zitten en met een grijparm de bakken één voor één oppakt, leegt en weer terugzet. “Dat scheelt tijd maar daarbij is het zicht weer heel belangrijk. De lage P cabine excelleert hier door een perfect zicht rondom en een geweldig goede spiegelbezetting. Bovendien kon Scania de cabine nog met twee extra ruiten achter de B-stijl leveren. Daarboven op hebben wij nog een Corner Eye camera installatie laten monteren met een zichthoek van 180 graden. De lage instap is van belang op die momenten dat de chauffeur toch de auto uit moet om bijvoorbeeld een omgevallen bak weer overeind te zetten of even te vegen. Want we willen niet alleen het huishoudelijk afval ophalen, maar ook de straten zo schoon mogelijk houden.”

De eerste reacties van de chauffeurs over de twee Scania’s zijn volgens Van Elsacker lovend. “Ze zijn zeer positief over met name de ruimte die de cabine biedt en de trekkracht. Ook het tanken is geen probleem. Met de acht keer 80 liter composiet brandstofhouders kunnen ze de hele dag toe.”

De Scania P280 met de CP16 cabine zijn door Scania helemaal voorbereid op hun bijzondere taak. De modulaire bouwwijze van het merk helpt daarbij. Zo kon er eenvoudig een versnellingsbak PTO geplaatst worden en kon men alle tanks eenvoudig naar de linkerkant van het chassis verhuizen om zo ruimte te scheppen voor de zijlaadinstallatie.

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.