Meijndert groeit met 8 New Generation Scania’s R410 door naar 40 eenheden

Breda, 2 augustus 2017


Rien Meijndert: “Ik vraag veel van mijn chauffeurs, de marges zijn krap, de werkdruk is hoog en goede chauffeurs zijn schaars. Dan moet ik ze wel het beste materieel meegeven dat er is.”
“Wij verwachtten op het moment van ons 10-jarig jubileum 30 trucks in onze vloot te hebben,” vertelt directeur Rien Meijndert over de stand van zaken bij de tanktransporteur uit Dordrecht. “Maar het werden er 35. En met de aanschaf van wéér acht New Generation Scania’s R410 4x2 komen we straks op veertig. Dat hadden we van tevoren nooit gedacht.”

Dat de acht nieuwe trekkers met de zuinige zescilinder 410 pk SCR-only motor de score niet op 43 trucks brengt, komt omdat er uiteraard ook voertuigen worden ingeruild. “Ik hou ervan om in degelijk en betrouwbaar materiaal te investeren. Natuurlijk hangt er aan een Scania een prijskaartje, maar daarvoor krijg je ook wat terug,” vertelt Rien Meijndert. “Ik weet zeker dat een aantal chauffeurs net zo lief in hun oude truck had doorgereden. Aan de andere kant spreekt het nieuwste model ook ontzettend aan.”

Nu is een Meijndert Scania ook niet zomaar een auto. Standaard vinkt Rien het grootste deel van de optielijst aan. “Dat doe ik heel bewust. Ik bestel de trucks in King of the Road uitvoering met veel extra opties op het gebied van comfort en veiligheid. Ik zie dat niet alleen maar als luxe. Ik zie het als veiligheid. Ik vraag veel van mijn chauffeurs, de marges zijn krap, de werkdruk is hoog en goede chauffeurs zijn schaars. Dan moet ik ze wel het beste materieel meegeven dat er is.”

“Dat de TCO van de NGS heel goed is, moeten we nog ervaren. Wat je wel direct ziet, is dat Scania met de NGS voor de chauffeur weer een slag heeft gemaakt”, vindt Rien. “De cabine is veel ruimer geworden en het zicht rondom sterk verbeterd. Een Scania heeft altijd goed gestuurd, maar deze is weer preciezer. Op het gebied van rijeigenschappen en veiligheid is deze weer een klasse beter. In onze branche telt dat heel zwaar.”

Toch heeft Meijndert nog wel even goed nagedacht of hij nu al uitsluitend de new generation of het huidige model zou kopen. “Er is een gezegde: ‘de koploper loopt het op’. Maar uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt voor NGS. Ik heb alle vertrouwen in mijn Scaniadealer Hoogvliet en anders ruil ik over acht jaar wel héél oude modellen in.”

Nu legt Meijndert sowieso de zorg voor de uptime al sinds jaar en dag helemaal bij zijn dealer. “Wij hebben altijd al een full service onderhoudscontract afgesloten voor elk voertuig dat we hebben. Ik vind een dergelijk contract een goede investering. Nu gaan we dan voor het full service onderhoud met flexibele plannen. Maar dat deden we eigenlijk al min of meer. Als je een goede dealer hebt, kijkt die altijd kritisch bij de keus vervangen of nog even doorrijden. En dat we een goede dealer hebben, blijkt wel uit het feit dat die het onderhoud aan onze auto’s al jaren uitsluitend in het weekend doet.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.