Negen nieuwe Scania’s voor jubilerende Bas Kooij

Acht Highlines en een New Generation Scania R450


Bas Kooij: “De Scania met de 450 SCR-only motor doet het qua brandstof- en AdBlueverbruik echt heel veel beter”.
V.l.n.r. Jan-Peter de Haan, Scania Account manager, Bas Kooij, van het gelijknamige transportbedrijf, en mevrouw Kooij.
Breda, 19 juli 2017

“Ik zou geen enkele van mijn chauffeurs willen missen”, vertelt Bas Kooij van het gelijknamige transportbedrijf in recyclebare goederen uit Middelharnis. “Daarom geef ik mijn jongens altijd het beste voertuig en uitrusting. Want zij moeten het uiteindelijk voor de zaak verdienen.” Met die gedachte in het achterhoofd kocht Bas recent 8 nieuwe R450 6x2*4 Highlines met hefbare gestuurde naloopas van de huidige generatie. Vanwege het 30-jarig jubileum van het bedrijf kwam er bovendien ook nog één rondom luchtgeveerde New Generation Scania 4x2 R450 trekker.

Kooij voert eigenlijk een tweemerken strategie maar kiest de laatste tijd vrijwel uitsluitend voor Scania. “Qua uitstraling en uitrusting hebben mijn chauffeurs met beide merken niets te klagen. Maar de Scania met de 450 SCR-only motor doet het qua brandstof- en AdBlueverbruik echt heel veel beter. Omdat brandstof en banden twee heel belangrijke speerpunten binnen onze bedrijfsvoering zijn, is mijn keuze voor Scania daarmee duidelijk,” vertelt Bas.

Nu zijn er nóg een paar punten waarom de eigenaar directeur voor Scania kiest. “Eén daarvan is het feit dat Scania standaard over een zeer nauwkeurig asweegsysteem beschikt. Andere merken hebben dat ook wel, maar alleen weer als optie. Dat weegsysteem dat ook op de oplegger werkt, is voor ons heel belangrijk. Want met recyclebare stoffen rijden wij altijd zwaar. Maar we willen ook weer niet té zwaar zijn en bovendien moeten de aslasten kloppen.”

Een ander voordeel van Scania vindt Bas het (wel optionele) Scania Opti-Tyre systeem. “Scania heeft in samenwerkwerking met Wabco een van de eerste banden bewakings sytemen (TPMS) dat geheel geïntegreerd is in het dasboard van de auto. Dat is wel zo netjes en heel betrouwbaar. Je kunt je voorstellen dat wij veel op plaatsen komen die zeg maar niet écht bandvriendelijk zijn. Een inrijding heb je zo en dan wil je graag op tijd gewaarschuwd worden. Daarom hebben wij op ons getrokken materieel al langer een systeem dat zowel de band op spanning houdt als een waarschuwing geeft dat er drukverlies optreedt. Als er niets aan de hand is, staat de band altijd op de goede druk en dat scheelt in brandstof en levensduur. Als er wel wat mis is, krijgt de chauffeur een waarschuwing, maar kan hij bij een klein lek toch nog thuiskomen. Daarmee voorkom je ook stilstand langs de weg.”

Zowel de acht Highlines als de gloednieuwe Scania NGS R450 zijn helemaal fullspec uitgerust. “Ik wil mooi materieel voor mijn chauffeurs. Dus inclusief Alcoa’s Durabright velgen, LED-verlichting, Leatherpakket, Driverpakket, Comfort- en Premiumpakket. Ik zie dat als een blijk van waardering. Natuurlijk moet je niet vergeten ook écht een schouderklopje uit te delen als iemand dat verdient. Anders riekt zoveel luxe eerder naar een vorm van omkoping. Maar ik geloof niet dat het zo gezien wordt. Het verloop is bij ons nihil. Dat is op zich dan weer een zorg want als we niet oppassen, gaan we straks allemaal tegelijk met pensioen!”

De vraag dringt zich natuurlijk op waarom Kooij niet allemaal NGS voertuigen heeft gekocht. ”Dat was natuurlijk wel het mooiste geweest. Maar ik ben om meerdere redenen nog niet uitgekeken op het huidige model. Wel hebben we ook deze laatste acht al een beetje naar de nieuwe tijd getrokken. Zo hebben we de lichtbak vervangen door een LED plaat. Dat doet hetzelfde maar kost natuurlijk minder brandstof en stroom.”

Niettemin is Kooij reuze trots op zijn nieuwe NGS. “Een van de dingen die mij daar bijzonder aan bevalt is de geïntegreerde standairco. De auto krijgt dan ook een prominent plaatsje tijdens het 30-jarig jubileumfeest dat wij na de vakantie gaan vieren.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.