Eerste NGS met de ultralichte midliftas

Claessen Stone + Garden: ‘nieuwe Scania is steengoed’


Claessen Stone + Garden neemt de eerste New Generation Scania met de ultralichte midliftas in gebruik. Deze zit fraai achter de sideskirt verwerkt en levert maar liefst 600 kg gewichtsvoordeel op.
Breda, 7 juni 2017

Directeur Sven Claessen van de gelijknamige tuintoeleverancier in Nuth kocht recent de eerste New Generation Scania S500 die in Nederland beschikbaar was met de nieuwe ultra lichte midliftas met 17,5 inch wielen. Hij is lovend over de truck. “De stoere uitstraling van de auto past bij ons vervoer. Wij rijden namelijk natuursteen door de Benelux en het Duitssprekende deel van Europa. Je kunt zeggen dat de NGS echt steengoed is.”

Claessen levert vooral natuursteen, keramische terrastegels, graszoden en tuinproducten aan groothandels. “Wij hebben vijf auto’s rijden, drie trekkers en twee bakwagens. Daarmee leveren wij onze producten uit en halen in containers vanuit de Antwerpse haven onze nieuwe voorraad. Want de meeste natuursteen komt toch van overzee.”

Claessen ziet zichzelf als een echte Scaniafan. “Wij hebben sinds 17 jaar alleen maar Scania’s. Ik denk dat ik dat nog van mijn opa heb, die ging ook alleen voor het merk. Al helpt het natuurlijk zeker dat wij de Scania-dealer zo’n beetje recht tegenover ons hebben zitten. Die levert uitstekende service en wij vinden het een prachtig product. Dus waarom zou je dan verder kijken?”


Directeur Sven Claessen
Met de New Generation Scania S 500 heeft Claessen dan ook niet zomaar een truck neergezet. “Ik wilde de nieuwe 500 pk SCR-only motor omdat het vervoer van steen en graszoden zwaar is en wij daar tot mee in Zwitserland en Oostenrijk rijden. Dan kun je wel wat trekkracht gebruiken op de helling. Vanwege diezelfde hellingen heb ik er ook de nieuwe vrijloopretarder op laten zetten, want veiligheid voor alles.”

“Maar de meeste lading nemen wij natuurlijk binnen Nederland mee. Daarvoor heb ik die derde as nodig. Want ondanks het feit dat wij met een Kooiaap achterop rijden, dreigt ook bij ons het gevaar dat we anders met deellading de trekas overbelasten. We hebben nog geen boetes gehad en dat wil ik graag zo houden. Daarom ben ik heel blij dat Scania zijn lichtste oplossing voor de derde as nu ook op de NGS kan leveren. Ik verlies ten opzichte van een 4x2 maar een halve ton. Maar ik blijf wel ruim 600 kilo lichter in vergelijking met een voorloopas met 22,5 inch wielen. Daar zit voor mij de winst. Want onder de streep hebben we de as alleen maar nodig om binnen de wet te blijven en we kunnen al het laadvermogen gebruiken dat we kunnen krijgen.”

Bij de aanschaf van de NGS S 500 keek Claessen niet op een enkel vinkje meer of minder bij de order. “Onze trucks zijn het visitekaartje bij onze klanten. Dus wilde ik hem aan de buitenkant helemaal af hebben met lichtmetalen Alcoa Durabright velgen en sideskirts. En in de cabine heb ik gewoon alles besteld wat er te koop is. Dus onder meer met het Driverpakket en het Comfortpakket. Dat doe ik bewust omdat het heel moeilijk is om aan goede Nederlandse chauffeurs te komen terwijl wij toch heel afwisselend werk bieden. Geen dag is bij ons hetzelfde. Gelukkig heb ik heel weinig verloop in de ploeg die nu voor mij rijdt. Dan zet ik daar graag een luxe met leer beklede chauffeursstoel, een lederen stuurwiel en het prachtige 7 inch kleuren infotainment scherm tegenover. Verder is de nieuwe cabine natuurlijk standaard al een plaatje. Ik denk niet dat mijn chauffeurs kunnen klagen met de vlakke vloer en het hele brede bed. De auto stuurt bovendien messcherp en ligt mooi rustig op de weg dankzij de langere wielbasis. Ook het zicht is verbeterd en dat vind ik een veilig idee want wij komen overal: van groothandel tot particulier.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.