Tien nieuwe Scania’s voor Boonstra Haulerwijk

Breda, 17 mei 2017


Boonstra Transport uit Haulerwijk neemt tien nieuwe Scania’s in gebruik.
Boonstra Transport Haulerwijk is een zeer veelzijdig innovatief transportbedrijf. Recent kocht de transporteur 10 nieuwe Scania’s die verschillend ingezet worden. “We hebben hier verschillende merken rijden, maar in mijn hart ben ik best wel een Scania fan,” vertelt Willem. “Het liefste had ik alle auto’s van de New Generation gekocht. Maar als je overal voorop wilt lopen, betaal je daar ook voor”, is Boonstra eerlijk. Daarom kwamen er vijf 4x2 trekkers met een R Topline cabine, één New Generation Scania R 410, twee 6x2 bakwagens met een gestuurde naloopas en twee 4x2 containersauto’s met een kabel afzetinstallatie allen met een Highline cabine.

“De zes trekkers gaan internationaal rijden,” vertelt Boonstra. “Vandaar ook de grote cabines. De twee bakwagens zitten in het vervoer van pluimvee, voornamelijk slachtkuikens. Dat is nachtwerk en kan daarom makkelijk met een Highline opbouw. De twee containerauto’s rijden in de verwerking van primair aluminium. Dat kunnen zowel staven als restmateriaal zijn dat overblijft na de bewerking van de staven. Dat moet je schoon vervoeren, want dan kan het zo weer bijgemengd worden bij de productie van nieuw aluminium. Daarvoor hebben wijzelf speciale containers ontwikkeld die aan de zijkant los kunnen om ze makkelijk te beladen.”


Willem Boonstra: “We hebben nog steeds veel vertrouwen in het huidige model. Maar we wilden ook een New Generation Scania.”

Boonstra kiest bewust voor 410 en 450 pk SCR-only motoren. “Wat ik knap vind van Scania is dat ze er steeds weer in slagen met weinig extra componenten hele schone motoren te bouwen. Met SCR-only heb ik geen EGR en ik denk altijd maar zo: ‘wat er niet op zit, kan ook niet kapot’. Op die manier rijden wij makkelijk acht jaar of minstens een miljoen kilometer zonder problemen. De TCO van onze Scania’s is dan ook heel goed.” Ook duurzaamheid is een belangrijk onderwerp voor Boonstra. Het lage brandstofverbruik van de nieuwe Scania’s draagt bij aan een lagere CO2-uitstoot. Ook start Boonstra binnenkort activiteiten met een volledig elektrische truck met zero emission.

Hoewel Boonstra zijn voertuigen niet overdreven aankleedt, zitten alle belangrijke zaken wel op de Scania’s. “Wij houden het redelijk basic, maar we letten wel op veiligheid en comfort. Dus hebben al onze voertuigen wel een retarder en naast het standaard AEB en LWD ook ACC en Active Prediction. Het comfortgedeelte brengen wij op orde met een premiumchauffeursstoel en een standkachel. Daar zijn de jongens heel wijs mee. Wat ik ook belangrijk vind, is dat de chauffeurs optimaal met de voertuigen kunnen omgaan. Dat komt zowel het verbruik als de veiligheid ten goede. Daarom hebben we begin dit jaar al onze 112 chauffeurs een Scania Drivers Training laten doen.” Bij iedere nieuwe Scania zit standaard een gratis aflevertraining die ook meetelt voor code 95.

Basic of niet, alle voertuigen hebben wel sideskirts. “Veel mensen doen dat voor het mooi. Maar bij ons heeft het vooral de functie als beveiliging tegen brandstofdiefstal. Je kunt wel een slot op de tankdop zetten, maar dan slaan ze gewoon een gat in de tank. Met sideskirts wordt dat net even moeilijker en daar gaat het mij om. Om dezelfde reden zetten wij ook de velgen in onze kleuren. Ons blijkt dat die daardoor toch even minder aantrekkelijk zijn voor het gilde.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.