De efficiënte ontwikkeling van Mercedes-Benz Trucks

26 april 2017

  • De vernieuwde motoren, aandrijflijn en motorrem van Mercedes-Benz Trucks leverbaar
  • De OM 470, 471 en 473 motor verbruiken respectievelijk 5%, 6% en 3% minder brandstof
  • De vernieuwde motoren zorgen voor minder slijtage wat zorgt voor een gunstige kilometerkostprijs
  • Nieuwe achteras met actieve smering
  • Tweede generatie motoren ruim 3% zuiniger

RoadEfficiency is hét thema van Mercedes-Benz Trucks en omvat naast een aantrekkelijke Total Cost of Ownership (TCO) de pijlers veiligheid en uptime. Een gunstig brandstofverbruik is altijd al een van de belangrijkste speerpunten van Mercedes-Benz Trucks geweest. Daarom ondergingen de motoren, de aandrijflijn en de motorrem onlangs een transformatie die zorgde voor een lager brandstofverbruik en minder slijtage. De Actros met tweede generatie motoren verbruikt daardoor tot wel 6% minder brandstof.

Een belangrijk onderdeel van de tweede motorgeneratie is het verbeterde inspuitsysteem X-Pulse, wat resulteert in een maximale inspuitdruk van 2700 bar. Samen met geoptimaliseerde zuigers en verbrandingskamers zorgt dit ervoor dat het verbrandingsproces nog efficiënter verloopt. Geheel nieuw is de asymmetrische turbo, die volledig in-house werd ontwikkeld door Daimler AG om maximale betrouwbaarheid en cilindervulling te garanderen. De verbeteringen zorgen ervoor dat de motor over een hoger koppel beschikt bij lagere toerentallen en bovendien 3% minder brandstof verbruikt. Het resultaat van deze innovaties is een verbetering van het rendement van de motoren en een aanzienlijke lager brandstofverbruik en CO2-uitstoot, terwijl het verbruik van AdBlue gelijk blijft ten opzichte van die van de Euro V motoren.

Vernieuwde motorrem fors in vermogen toegenomen
Met de komst van de tweede generatie motoren en aandrijflijn is ook het vermogen van de motorrem toegenomen. Dankzij de hoge compressieverhouding, verandering in de aansturing van de EGR en het vervallen van de Waste Gate klep, de overdrukklep voor turbo motoren, is het vermogen van de standaard motorrem toegenomen met maar liefst 25%. Het vermogen van de motorrem van de eerste generatie motor is 300 Kw (408 pk) ten opzichte van de huidige 375 kW (510 pk).

Het slijtagevrij remmen met de motorrem is een van de mogelijkheden om bij te dragen aan een aantrekkelijke Total Cost of Ownership (TCO). Opgebouwde tegendruk in de cilinders zorgt ervoor dat de motorrem de truck afremt zonder de voetrem te gebruiken. Dit zorgt voor meer veiligheid en minder slijtage van de bedrijfsrem. Als optie is de hoge-capaciteitsrem met nog meer vermogen leverbaar. Afhankelijk van de motoruitvoering kan het remvermogen hiervan oplopen tot wel 475 kW (674 pk).

Vernieuwde aandrijflijn
Naast de motoren werd een jaar geleden ook een nieuwe aandrijflijn geïntroduceerd. Dankzij deze nieuwe aandrijflijn realiseert Mercedes-Benz Trucks een nog lager verbruik. Ook de uitstoot van CO2 wordt daarmee tot een minimum beperkt. Aan de basis van deze verbetering staat de nieuwe Mercedes PowerShift 3 versnellingsbak met een geoptimaliseerd oliecircuit en gladdere tandwielen. Hierdoor is er minder wrijving. Ook heeft Predictive Powertrain Control (PPC) een upgrade gehad, het assistentiesysteem dat bij het schakelen rekening kan houden met het verloop van de weg en met beklimmingen en dalingen. Daarnaast werken de stuurpomp en dynamo nu nog efficiënter.

Dankzij de langere achterasoverbrenging stelt de verbeterde aandrijflijn het maximale koppel al bij een zeer laag toerental ter beschikking. Het maximumkoppel van de OM 470, 471 en 473 motor van respectievelijk 2200, 2600 en 3000 Nm is al beschikbaar bij het lage toerental van 1100 t/min. Daarmee blijft de motor lager in toeren en hoeft er minder snel geschakeld te worden. De OM 470 motor verbruikt dankzij de verbeterde motor en aandrijflijn 5% minder brandstof. De OM 471 motor is zelfs 6% zuiniger dan zijn voorganger en de OM 473 verbruikt dankzij deze verbeteringen 3% minder brandstof

De meest recente innovatie op het gebied van de aandrijflijn betreft een nieuwe achteras met actieve smering. Deze “slimme” achteras zorgt ervoor dat er minder olie gebruikt wordt op momenten dat er minder koeling gevraagd wordt. Dit resulteert in een additionele brandstofbesparing tot 0,5%!