Pittige finale voor beste DAF Master Technician

Eindhoven, april 2017


De deelnemers
Drie kandidaten stonden deze week in de eindstrijd om de beste DAF Master Technician van Nederland 2017. Ze bogen zich over acht pittige opdrachten. Voor elke klus kregen ze slechts veertig minuten de tijd. Het werd een close finish, waarbij Cor Kramer uiteindelijk als winnaar uit de bus kwam. Dankzij de overwinning mag hij in april 2018 door naar de Europese finale voor ‘DAF European Technician of the Year’.

52 DAF Master Technicians uit Nederland namen eerder dit jaar deel aan de voorronde, waarin de focus lag op theoretische kennis. Ze moesten online een dertigtal vragen beantwoorden. Wichard van de Belt (dealer Sent Waninge B.V.) John Wammes (Van Tilburg-Bastianen DAF B.V.) en Cor Kramer (Truckland Noord-Holland B.V.) behaalden de hoogste scores en plaatsten zich dus voor de finale deze week.

De opdrachten varieerden van het opsporen van storingen in motormanagement en andere systemen tot aan het snel kunnen vinden van informatie op de technische e-portal van DAF. “Veertig minuten per opdracht is best krap”, aldus Harry Brekelmans, Manager Dealer Development & Training bij DAF Nederland. “Het was moeilijk de klus te klaren binnen die tijd. Dat beseften we. Bepalend voor het eindoordeel was daarom niet primair de oplossing, maar ook de weg ernaar toe. Wat heeft de technicus voor ogen, zit daar structuur in. Plannen, aanpak, efficiency, netjes werken en communicatieve vaardigheden richting klant zijn eveneens essentiële beoordelingscriteria.”

Truckmonteur steeds meer it-specialist

Winnaar Cor Kramer
De finale voltrok zich in een opvallend schone en nette werkomgeving met DAF-trucks uit de LF- CF- en XF-serie, waarin storingen waren aangebracht. Elektronische testers en laptop zijn dan belangrijk gereedschap. De truckmonteur is kortom steeds meer it-specialist. “De ontwikkelingen met elektronica gaan snel”, aldus Wichard (54 jaar). “Vooral Euro 6 heeft flink wat meer elektronica gebracht met nieuwe computergestuurde (canbus) netwerkjes. Veel meer puzzelwerk, maar ik vind dat superleuk.”

Cor, met zijn 27 jaar de jongste finalist: “De storingen waren niet onoplosbaar, maar de tijd was wel krap. Dat maakte het moeilijk. Ik vond het een geweldige ervaring om in de finale te staan. Alleen daarom was deze dag al geslaagd. Bij ons werkplaatsteam leeft de competitie ook enorm. We hebben met drie man aan de voorronde meegedaan. We zien het als een prikkel om het beste uit je zelf te halen en je kennis te toetsen.”

John (41 jaar) noemt eveneens de Euro 6 technologie de uitdagende noviteit in deze finale. logo DAF Trucks“Een structurele aanpak volgens de methodiek van DAF schept dan het snelst duidelijkheid. Daarvan word je je bewust. Je moet in de basis ook voldoende parate kennis hebben. Dat scheelt tijd. In die zin is deelname aan deze competitie voor iedere DAF technicus nuttig en leerzaam.”