Truckracen weer helemaal terug in Zandvoort

februari 2017

Begin jaren tachtig werden de eerste truckrace-wedstrijden gehouden op het Circuit van Zandvoort tijdens het Truckstar Power Festival. In die beginjaren werd er gewoon gereden met wagens, die de dag erna weer vrachten door Nederland brachten. Het zorgde in die tijd al voor veel spanning en sensatie bij het publiek. Er kwam een moment, dat de snelheid opliep en er bijna schade werd gereden, toen was de tijd aangebroken, om speciaal geprepareerde trucks hun rondjes te laten rijden.
Het publiek ging compleet uit zijn dak en stond op de banken, als de wagens over het rechte stuk bij de tribune voorbij kwamen. De heren van Vliet, Zandbergen en van Koeveringe, om er maar eens een paar te noemen, gaven elkaar geen centimeter ruimte en dat maakte het truckracen tot een groot succes.

Naarmate de jaren verstreken kwamen er ook steeds meer auto’s uit het buitenland aan de start, wat te denken van Curt Göransson, die zijn Volvo altijd vooraan wist te brengen en na de race steevast voor een leuke show zorgde. Het truckracen ging ook de grens over en zo werd er op verschillende circuits in Europa gereden. Helaas kwam er voor de Nederlandse teams een einde aan de truckracerij omdat er in Nederland geen wedstrijden meer mochten worden verreden.

Gelukkig hangt de vlag er anno 2017 heel anders bij. In 2016 is namelijk een nieuwe organisatie opgericht. Onder de naam Dutch Truck Racing (D.T.R.) gaat men weer wedstrijden organiseren. De nieuwe organisatie is opgericht door de enthousiaste Truckraceteams, die graag weer in eigen land willen racen. Er is een bestuur samengesteld, dat uit zeer enthousiaste personen bestaat en het verhaal over het truckracen goed kunnen uitdragen naar liefhebbers, sponsors en de rijders.
De teams die in het bezit zijn van een racetruck zijn razend enthousiast en er wordt op dit moment hard gesleuteld, om de wagens op tijd klaar te hebben voor de eerste wedstrijd tijdens de Paasraces op het Circuit van Zandvoort.

Dan zal er naast een training ook plaats zijn voor drie losse wedstrijden, dit zal het begin zijn van een vernieuwde kennismaking met het truckracen in Nederland en er zullen dan ook veel liefhebbers naar het Circuit in Zandvoort komen, om dit spektakel mee te beleven. Er komt een flink aantal wagens aan de start tijdens de races in dit nieuwe seizoen.
In de toekomst zal het Truckrace-circus waarschijnlijk ook weer onderdak gaan krijgen op het circuit in Zolder in België.
In oktober wordt dit nog eens dunnetjes over gedaan, dan staat er wederom een raceweekend op de kalender bij het Circuit van Zandvoort, nadere gegevens zijn over enkele maanden op de website te lezen van de D.T.R..

Natuurlijk zijn een groot aantal racetrucks aanwezig tijdens het Tuckstarfestival op het circuit in Assen, waar de wagens niet zullen racen over het gehele circuit, maar hun rondjes maken voor de hoofdtribune.

Tussen 30 juni en 2 juli maken een aantal leden nog even een uitstapje naar de Nürburgring, waar men om de Mittelrheincup kan strijden. De organisatie van D.T.R. hoopt op een groot succes van de vernieuwde truckracerij in Nederland. Men kan alle steun gebruiken en is dan ook blij dat de firma Krommenhoek zich als hoofdsponsor heeft verbonden aan het truckracen in Nederland.

Omdat Dutch Truck Racing werkt volgens de FIA reglementen moesten een aantal oudere auto’s worden aangepast, denk daarbij aan de bekende rood-witte Ford met de naam “Ome Wout”, die begin jaren tachtig al op de circuits was te zien. Dit nieuwe seizoen is de wagen ook weer van de partij, maar dan in de 2017-uitvoering, voor wat betreft de regelgeving. Deze auto is een echte smaakmaker voor het publiek en heeft een grote vaste schare fans.
Naast bedrijven kunnen ook particulieren die het truckracen in Nederland een warm hart toe dragen zich melden als sponsor of als lid van de club van 100.

De organisatie is te volgen via Facebook: https://www.facebook.com/dutchtruckracing en heeft ook een eigen website:https://dutchtruckracing.nl