Een nieuwe mijlpaal voor Scania: 250.000 connected vehicles

27 februari 2017

Connectiviteit maakt sinds vele jaren integraal deel uit van het aanbod van Scania aan haar klanten. Nu Scania een nieuw connectiviteitssysteem lanceert, heeft het aantal connected vehicles van Scania een kwart miljoen bereikt. Van Scania’s rollend wagenpark van 5 jaar en ouder is twee derde nu connected.

“In de wereld van het zwaar transport dient zich een fundamentele verschuiving aan in de richting van duurzaam transport. Om deze verschuiving mogelijk te maken is een sleutelrol weggelegd voor digitalisering en connectiviteit”, aldus Henrik Henriksson, President en CEO van Scania.
Om bij de verschuiving naar duurzame transportsystemen het voortouw te nemen, heeft Scania een strategie ontwikkeld die zich richt op betere energie-efficiëntie, slimmer en veiliger transport en een groter gebruik van alternatieve hernieuwbare brandstoffen.

Een belangrijke facilitator van verandering is connectiviteit, een functie die Scania als eerste standaard op alle nieuwe voertuigen invoerde. Vandaag de dag profiteren meer dan 50.000 Scania klanten wereldwijd van gedetailleerde gegevens over de wagenparkprestaties van hun kwart miljoen voertuigen.
“Het aandeel van connectiviteit en andere nieuwe gebieden in onze omzet blijft groeien. Het afgelopen jaar was zo’n 5% van onze toplijn direct of indirect afhankelijk van connected vehicles”, aldus Henriksson.

Connectiviteit biedt een belangrijke mogelijkheid om verspilling in het transportsysteem te elimineren en de uptime te maximaliseren. Dit is van groot belang in een sector waar een vrachtwagen die een paar dagen niet inzetbaar is, een grote impact heeft op de inkomsten van een klant. De juiste combinatie van connected services kan ook helpen om brandstofkosten te verlagen, die circa een derde van de uitgaven van een transportbedrijf uitmaken.
Bovendien is er met een connected wagenpark een enorm potentieel voor het vinden van een efficiëntere doorstroming in de sectoren waar de klanten van Scania's klanten actief zijn, bijvoorbeeld in de bouw, het stedelijk openbaar vervoer en de bosbouw. Scania maakt gebruik van real-time gegevens om stromen te optimaliseren en de specifieke route te voorspellen, zodat elke klant het hoogste rendement uit elk voertuig kan halen. Of het er nu om gaat een langeafstandstruck zoveel mogelijk inzetbaar te houden, of om de logistiek van een grootschalige bouwplaats te kennen of het openbaar vervoer in grote steden te optimaliseren, connectiviteit en data-analyse helpen om elke klant de best mogelijke transportservice te bieden.

Een ander terrein waarop snel vooruitgang wordt geboekt is autonome technologie, waarbij Scania ook samenwerkt met de communicatietechnologiegigant Ericsson ter verbetering van de draadloze communicatie tussen zware voertuigen. De aangeboden mogelijkheden op het gebied van autonomie zullen verder toenemen met de lancering van de 5G-netwerken die Ericsson ontwikkelt. In Singapore werd Scania onlangs een project toegekend voor het ontwerpen van ’s werelds eerste full-scale operationele systeem voor geautomatiseerde truckplatooning. Dankzij betrouwbare onderlinge communicatie tussen vrachtwagens en bussen, kunnen de afstanden tussen de voertuigen veilig worden verminderd, waardoor ook de luchtweerstand en het brandstofverbruik verminderen. Connectiviteit biedt ook mogelijkheden om real-time updates te krijgen van weersomstandigheden, obstakels op de weg en andere gevaren die veiligheidsrisico's kunnen inhouden.

.

Scania werkt nu aan de verdere ontwikkeling van zijn efficiëntieverhogende diensten door middel van het open, niet-merkgebonden Scania One, met een ecosysteem voor bestaande en toekomstige diensten van Scania en van derden. Het biedt één algemene toegangspoort tot alle op dit moment en in de toekomst beschikbare diensten op het apparaat van keuze, zowel mobiel als stationair.

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.