Scania introduceert Scania One – dé digitale toegangspoort tot connected services

27 februari 2017

Scania lanceert vandaag op het Mobile World Congress Scania One, dat een groot aantal connected services voor wagenparkbeheerders en chauffeurs samenbrengt achter één digitale toegangspoort. Nu de teller van het aantal connected vehicles van Scania op een kwart miljoen staat, biedt Scania One een samenhangende en eenvoudige toegang tot efficiëntieverhogende diensten.

Via Scania One krijgen wagenparkbeheerders en chauffeurs toegang tot de meest relevante connected services die hun transportopdrachten kunnen vereenvoudigen en verbeteren. Scania One vormt een open, niet-merkgebonden ecosysteem voor bestaande en toekomstige diensten van Scania en derden met de veelzijdigheid van een Android-tablet.
“Scania One is ons kader voor een naadloze en efficiënte integratie van zowel bestaande als toekomstige diensten in één omgeving”, aldus Christian Levin, Executive Vice-president, Commercial Operations bij Scania. “Ik weet zeker dat deze gebundelde diensten een aanzienlijke efficiëntieslag zullen opleveren en daarmee meer inkomsten voor transportbedrijven.”

Scania One is gebaseerd op software van de communicatietechnologiegigant Ericsson. Het is ontworpen om te kunnen voldoen aan de uiteenlopende wensen van klanten en chauffeurs op het gebied van vrachtvervoer en transportopdrachten, maar ook gewoon persoonlijke voorkeur. Aangezien diensten naar believen kunnen worden toegevoegd, biedt Scania One een aantrekkelijke alles-in-één-keuze. Vanaf de speciaal ontwikkelde tabletlauncher hebben chauffeurs toegang tot alle apps die het transportbedrijf gebruikt.
Scania One is voorzien van Scania Fleet Management, het uitgebreide monitoring- en analysesysteem waarmee wagenparkbeheerders overzicht kunnen houden over materieel en chauffeurs. Het biedt uitvoerige gegevens over de prestatiecurves met betrekking tot de sleutelfactoren die direct van invloed zijn op kosten als brandstofverbruik en slijtage. Het is bovendien een waardevol instrument voor wagenparkplanning, het verstrekken van positiegegevens en het onderhoud dat moet gebeuren.

De Condensed Fleet Performance app biedt een beknopte versie van Scania Fleet Management met de meest relevante informatie.

Daarnaast zijn onder meer de volgende diensten nu al voorzien in Scania One:

  • Check before drive – biedt een merk-neutrale digitale checklist voor begeleide dagelijkse inspecties van voertuig- en trailerstatus, met tijdbesparende mogelijkheden om de waarnemingen continu te registreren als basis voor de planning van onderhoud.
  • Scania Assistance – geeft chauffeurs de mogelijkheid om digitaal contact op te nemen met de pechservice van Scania en geeft de positie door voor snelle hulp op de weg en actie in de werkplaats.
  • Guide me – begeleidt chauffeurs via een interactieve tool met augmented reality-functionaliteit om zich de basisfuncties eigen te maken. Met de camera van een mobiel apparaat kunnen dashboardsymbolen worden gescand om informatie te geven in de vorm van tekst of video.

Scania zal zelf voortdurend nieuwe functies toevoegen en ook externe ontwikkelaars aanmoedigen nuttige diensten toe te voegen, om zo een ecosysteem op te bouwen voor optimale en efficiënte transportoplossingen.
Scania One is compatibel met het cloud-gebaseerde platform van Volkswagen Truck & Bus GmbH, dat dient als basis voor RIO, zodat er een mogelijkheid is om deze diensten eveneens te bieden.

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.