Van Bruchem koopt nieuwe R Highline 450 6x2*4

“Wij vinden Scania gewoon een mooie truck”


Scania is een vaste verschijning in de vloot van Van Bruchem. De nieuwe R450 6x2*4 is voorzien van een hefbare en gestuurde naloopas en een afzetsysteem.Het bedrijf wordt geleid door de beide zussen Jaen (L) en Monique van Bruchem.
Breda, 20 december 2016

Recyclelaar Van Bruchem uit Zaltbommel heeft een nieuwe container afzetwagen in gebruik genomen. Het is opnieuw een Scania en daarmee wordt een zekere traditie voortgezet. De leiding van het bedrijf is recent overgenomen door de twee dochters Monique en Jaen van Bruchem die daarmee in de voetsporen van hun vader treden. Van Bruchem heeft het merk altijd hoog in het vaandel en zijn dochters zien geen reden daar van af te stappen.

“Wij vinden de Scania gewoon een mooie auto om te zien”, aldus Monique van Bruchem. “Dat lijkt een wat vrouwelijke benadering, maar ook onze chauffeurs vinden dat. Ze rijden er heel graag in. Qua betrouwbaarheid vinden mijn zus en ik het een goed merk met een prima uitstraling, dus waarom zou je daar dan vanaf stappen? Toch is er wel wat veranderd. “Vroeger kochten wij graag V8 trucks. Maar dat is in dit werk eigenlijk een beetje uit de tijd. Wij willen duurzaamheid uitstralen en daar past, volgens ons, zo’n achtcilinder niet helemaal meer bij. Daarom hebben mijn zus en ik dat ook deze keer niet gedaan. Op aanraden van de Scaniadealer hadden we namelijk al drie jaar geleden onze eerst 490 zescilinder gekocht. De resultaten daarmee zijn zo goed dat we weer voor een zescilinder hebben gekozen. Dit is dan nu wel een 450 pk SCR-only Euro 6 motor, die zou het qua verbruik dus nog beter moeten doen.”

Van Bruchem koos voor een volledig luchtgeveerd 6x2*4 chassis met een hefbare gestuurde naloopas en een afzetsysteem. “Wij zitten in de recycling van papier, EPS, metalen en plastics. Dat betekent dat onze chauffeurs de hele dag door moeten manoeuvreren om goed voor de bak te komen. Dan is zo’n gestuurde as bijna onontbeerlijk.” De opzetbakken worden op en af de auto getrokken met een kabelsysteem van Zandwijk uit Ammerzoden. “Dat afzetgedeelte is overgezet van onze vorige auto. Want als het nog goed is, moet je het niet direct wegdoen.”

De truck zelf is geheel in de kenmerkende kleurstelling van Van Bruchem gezet. “Onze bedrijfskleuren zijn nog nooit gewijzigd. Dat is altijd zo geweest en wij vinden dat het goed staat. Samen met een paar extra luchthoorns, een verlengde zonneklep, wat extra lampen en de lichtbak geeft dat een duidelijke signatuur. De lichtmetalen velgen maken het af. Binnen in de cabine vindt Monique dat het vrij standaard is gebleven. Maar de chauffeur beschikt wel over de luxe premium stoel die ook met leer bekleed is. De truck is verder uitgerust met een stel ‘bootlampen’. “Wij willen dat onze chauffeurs goed licht hebben bij het manoeuvreren. Dit type ingebouwde lamp staat nét even wat mooier dan gewoon ergens een breedstraler bij de treetjes. We hebben dat bij meer van onze voertuigen.”

Van Bruchem serviced de voertuigen bij de Scania werkplaats in Den Bosch via een onderhoudscontract. Het bedrijf maakt ook dankbaar gebruik van de Scania aflevertraining. “Het is altijd een beetje puzzelen wanneer dat met de planning past, maar wij hebben het gevoel dat de chauffeur zijn voertuig beter begrijpt en ook wat opsteekt van alle fijne kneepjes die er tijdens zo’n trainingsdag ter sprake komen. Daar wordt je nooit minder van. En de jongens vinden het ook fijn omdat ze zo meteen weer een module voor hun Code 95 kunnen bijschrijven.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.