Nieuwe Scania R450 Topline voor R. Boekweit Transport

“Wij wilden efficiency, duurzaamheid en betrouwbaarheid”


Een strakke combinatie. Richard Boekweit kiest met de zuinige Scania R450 SCR-only voor efficiency, duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Breda, 15 december 2016

Richard Boekweit (34) zocht het beste van twee werelden. Hij wilde een betrouwbare waardige opvolger voor de Scania R500 V8 met voorloopas waarmee hij tot nu toe reed. Maar die wel een meer economische exploitatie zou kennen. Niet zo gek dat de transporteur opnieuw voor Scania koos. Deze keer voor een volledig luchtgeveerde tweeassige R450 Topline met de bekende uiterst zuinige Euro 6 450 pk SCR-only motor.

Boekweit is gespecialiseerd in het vervoer van rollen papier voor rotatiedrukkerijen in de hele Benelux. Papier is zwaar en de rollen kunnen nogal van afmeting verschillen. Bij de aanschaf van nieuwe trekker ging Boekweit niet over één nacht ijs. Hij testte met voertuigen van verschillende merken, maar kwam toch weer op een nieuwe Scania uit. Daarbij gaf het uiterst spaarzame karakter van de zescilinder 450 pk SCR-only motor de doorslag.

Maar ook het feit dat de elektronica van de Scania heel goed communiceert met zijn anderhalf jaar oude Krone oplegger was belangrijk. “Ik kan nu met één druk op de knop de aslast van elke as afzonderlijk en de totale aslast heel nauwkeurig controleren,” vertelt Richard. De uitgebreide elektronica op de trailer maakt het ook mogelijk de gewichtsverdeling over de assen te optimaliseren. “Daar zorgt het Wabco Optiload/Optiturn systeem voor. Daarmee draait de hele combinatie ook een halve meter korter en kan ik, door de luchtbalgen anders in te stellen, voorkomen dat de trekas overbelast raakt bij deelladingen. Daardoor heb ik geen derde as meer nodig op de trekker en dat is behalve zuiniger natuurlijk ook heel praktisch.”

Boekweit ging voor een deftige uitstraling. Daartoe werd de trekker in Nederland opnieuw gespoten in de vier huiskleuren van Boekweit. Waarbij het antraciet gemengd werd met glitter. “Dat ziet men alleen van heel dichtbij of als er kunstlicht op staat,” glimt Richard. “Maar ik vind dat wel super chique! De zij-afscherming is standaard van Scania, maar daar hebben we een extra accent aangegeven met aan de onderkant een lichtbalk met oranje zijmarkeringslampen. Samen met de langere zonneklep en de Alcoa Durabright lichtmetalen velgen heb ik zo een showauto, maar dan heel ingetogen.”

Die velgen helpen ook het eigen gewicht te verminderen. “De combinatie komt nu op 15 ton. Dat is maar liefst 1.200 kilo lichter dan de vorige,” aldus Richard. “In de praktijk is dat vaak net het verschil tussen een rol papier extra meekrijgen of hem moeten laten staan. Dus dat scheelt gewoon inkomsten.”

Maar bovenal rijdt het voertuig veel zuiniger. “Ik moet hem natuurlijk nog inrijden. Maar ik zie nu na een maand al op de wekelijkse uitdraaien van Scania dat ik onder de 30 liter op de honderd blijf. Dat is mij met de vorige nooit gelukt. En dat wordt alleen nog maar veel beter als de motor goed los is en het weer warmer weer wordt.”

Natuurlijk heeft de Scania standaard alle moderne veiligheidsmiddelen als AEB, ACC en LDW. “Ik heb daar bovenop nog bewust gekozen voor de vrijloopretarder van Scania. Die kent geen slip, wat bijdraagt aan een nog minder verbruik en ik kan nu ook de daalsnelheid perfect instellen. Dat had mijn vorige auto niet en dat werkt super. Ik ben dik tevreden.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.